استفاده از Markdown با وردپرس: راهنمای مبتدی

استفاده از Markdown با وردپرس: راهنمای مبتدی

WordPress.com اعلام کرده بود که نشان‌گذاری در ویژگی‌های اصلی آن‌ها و اجازه دادن به کاربران خود برای استفاده از آن هنگام نوشتن پست‌ها، صفحات و نظرات وبلاگ‌شان.

وقتی ویژگی‌های جدیدی به اکوسیستم WordPress.com اضافه می‌شوند، شرط نسبتاً خوبی است که به زودی به نرم‌افزار WordPress.org اضافه شوند. طرفداران Markdown مدت ها منتظر این اضافه شدن بودند. با این حال، بدون شک بخش بزرگی از کاربران هیچ ایده ای ندارند که Markdown چیست و چرا هرگز از آن استفاده می کنند.

در حالی که Markdown برای WordPress.com جدید است، مدتی است که با استفاده از یک افزونه ساده برای استفاده در WordPress.org در دسترس بوده است. یکی از این افزونه ها، که کمی بعد در مورد آن صحبت خواهیم کرد، تقریباً 25000 بار دانلود شده است و اکثراً توسط کاربران آن مورد بررسی 5 ستاره قرار گرفته است.

این به ما می‌گوید که محبوب است و به خوبی ساخته شده است، اما در حالی که کاربرانی هستند که Markdown و افزونه‌ای را که قرار است در مورد آن بحث کنیم، دوست دارند، هنوز درصد زیادی از پایگاه کاربران هنوز چیزی درباره آن نمی‌دانند. آن.

پس بیایید اکنون در مورد آن صحبت کنیم.

Markdown چیست؟

Markdown یک سیستم قالب بندی متن ساده است که در سال 2004 توسط جان گروبر و آرون سوارتز ایجاد شد. این توسعه داده شد تا افراد بتوانند متنی با قالب بندی غنی برای وب بنویسند. در ابتدایی ترین حالت، Markdown یک ابزار تبدیل متن به HTML برای نویسندگان وب است. هنگامی که از آن استفاده می شود، متن را به XHTML و HTML معتبر ساختاری تبدیل می کند.

این سیستمی است که به دلیل سادگی آن به سرعت قابل یادگیری است و هرگونه خطای احتمالی را که هنگام تلاش برای قالب‌بندی متن با کد HTML رخ می‌دهد، کاهش می‌دهد.

هدف اصلی طراحی نشانه گذاری این است که متن را تا حد امکان خوانا کند. ایده پشت ایجاد آن این بود که اسنادی که با استفاده از نحو علامت گذاری نوشته می شوند باید به صورت اسناد متنی ساده قابل انتشار باشند بدون اینکه به نظر برسند که با برچسب ها یا هر نوع قالب بندی HTML علامت گذاری شده اند.

چرا باید از Markdown استفاده کنم؟

Markdown ابزار بسیار مفیدی است زیرا استفاده از آن بسیار آسان است و یادگیری آن بسیار سریع است. از کاراکترهای خاص و علائم نگارشی برای نشان دادن سبک و پیوندها استفاده می کند. کاراکترهایی که استفاده می‌شوند نشان می‌دهند که چگونه سند قالب‌بندی می‌شود و همچنین به سبک اسناد متنی ساده کمک می‌کند تا به راحتی مشاهده شوند. هنگامی که سند در وب منتشر می شود، این کاراکترها به سبک و قالب مناسب تبدیل می شوند.

نوشتن در Markdown بسیار تمیز است. همانطور که از آن استفاده می کنید، قالب بندی به سبک های کامل HTML ترجمه می شود. لازم نیست نگران گم شدن هر تگ بسته یا تودرتوی نادرست باشید. نیازی به استایل داخلی وجود ندارد، به این معنی که پس از انتشار در وب، هیچ یک از قالب‌بندی‌ها را خراب نمی‌کنید.

این همچنین یک نحو منعطف و قابل حمل برای استفاده است. این به شما امکان می دهد اسناد را به چندین فرمت خروجی بگیرید. در حالی که ما به طور خاص در مورد استفاده از آن با وردپرس بحث می کنیم، ایجاد آن محتوا به صورت آفلاین در یک سند متنی و چسباندن مستقیم آن در پنجره ویرایش خود نیز آسان است. این انعطاف‌پذیری همچنین به شما امکان می‌دهد بدون نیاز به ایجاد تغییر، آن را به یک PDF استایل یا فرمت‌های دیگر تبدیل کنید.

استفاده از Markdown با وردپرس

در حالی که Markdown هنوز در نرم افزار اصلی وردپرس معرفی نشده است، افزودن آن با یک افزونه بسیار آسان است.

چندین افزونه وجود دارد که می توانید برای استفاده از Markdown در وبلاگ خود نصب کنید، اما در این پست در مورد یکی به نام WP-Markdown. پس از نصب و فعال سازی افزونه، چندین گزینه جدید در منوی تنظیمات داشبورد وردپرس به شما داده می شود.

در منوی تنظیمات > نوشتن می‌توانید گزینه‌ها را برای فعال کردن Markdown در پست‌ها، صفحات و نظرات تغییر دهید. این منو به شما امکان می‌دهد نوار راهنما را برای ویرایشگر پست و نظرات فعال کنید و همچنین گزینه برجسته‌سازی نحو را فعال کنید تا به شما کمک کند به استفاده از Markdown عادت کنید.

همانطور که از Markdown در پست های خود استفاده می کنید، پنجره ویرایشگر پست شما به دو بخش جداگانه تقسیم می شود. از پنجره اصلی برای نوشتن پست شما استفاده می شود و در زیر این پنجره پست کاملاً استایل داده شده به شما ارائه می شود. این پنجره در زمان واقعی به‌روزرسانی می‌شود که به شما امکان می‌دهد به سرعت تأیید کنید که نحو استایل خود درست است.

اجرای یک ظاهر طراحی اولیه با Markdown ساده است. برای تبدیل متن به تگ هدر H1 باید قبل از متن با یک هش قرار دهید. قبل از سرصفحه‌های H2 با هش‌های دوتایی، هر سطح از سرصفحه با یک علامت هش اضافی مشخص می‌شود.

Markdown از ستاره ها به عنوان شاخص تاکید استفاده می کند. برای انتخاب متن پررنگ، باید با دو ستاره پیچیده شود. تاکید بر متن با حروف کج به سادگی قرار دادن متن در تک ستاره است.

لیست ها با استفاده از روش های مختلف اضافه می شوند. برای لیست های نامرتب، می توانید با یک ستاره، یک علامت مثبت یا یک خط فاصله، قبل از موارد لیست قرار دهید. برای لیست های مرتب شده، به سادگی از عدد و سپس نقطه استفاده می کنید، همانطور که در هر سند متنی معمولی استفاده می کنید.

ایجاد پیوندها نیاز به تفکر بیشتری دارد، اما زمانی که به نحو صحیح عادت کردید، می توان آن را به سرعت ایجاد کرد. برای افزودن پیوند باید متن پیوند را در بین دو کروشه اضافه کنید و سپس خود پیوند باید این متن پیوند را در پرانتز دنبال کند. نمونه ای از این موارد می تواند این باشد: [WPExplorer](https://wpexplorer.com).

هنگامی که به صفحات و پست‌های داخلی اشاره می‌کنید، فقط باید از مسیرهای نسبی برای پیوند به جای URL کامل استفاده کنید.

افزودن تصاویر به پست شما به روشی مشابه با افزودن پیوند عمل می کند. متن جایگزین استفاده شده در تصاویر شما در داخل پرانتز اضافه می شود و محل فایل تصویر در داخل پرانتز اضافه می شود.

همچنین می‌توانید تکه‌های بلوک کد را با قرار دادن هر خط متن در بلوک کد با چهار فاصله نمایش دهید. هر تورفتگی اضافی در کد را می‌توان با چهار فاصله دیگر استایل‌بندی کرد تا خواندن آن آسان‌تر شود.

Markdown از نویسه‌های سبک ایمیل > برای ایجاد نقل قول بلوک استفاده می‌کند. اینها زمانی بهترین کار را دارند که هر خط داخل نقل قول بلوک به سختی پیچیده شود و قبل از آن نویسه > وجود داشته باشد.

WP Markdown

را دانلود کنید

Markdown ممکن است برای همه مناسب نباشد. اما برای کسانی که می خواهند یک روش سریع و تمیز برای ایجاد پست بدون نگرانی در مورد HTML یا کاهش سرعت با برداشتن دستان خود برای صفحه کلید داشته باشند، ممکن است این روش نوشتن مناسب شما باشد.

به اندازه استفاده از HTML برای ایجاد انتخاب‌های سبک شما گسترده نیست، اما اکثریت قریب به اتفاق آن‌ها و مطمئناً آن دسته از انتخاب‌های سبکی را که در ۹۰٪ مواقع استفاده خواهید کرد، پوشش می‌دهد.

آیا از Markdown با وردپرس استفاده کرده اید یا از آن در برنامه های دیگر استفاده کرده اید؟ ما دوست داریم نظرات شما را در مورد Markdown بشنویم و اینکه آیا فکر می کنید این ابزار مفیدی برای وب سایت های وردپرس است یا خیر.

خروج از نسخه موبایل