RSS چیست؟ و نحوه اضافه کردن آن به وردپرس

RSS چیست؟ و نحوه اضافه کردن آن به وردپرس

RSS چیست؟ خوب، RSS مخفف “Really Simple Syndication” است، اگرچه منشأ آن را می توان در “Rich Site Summary” ردیابی کرد. به زبان ساده، RSS وسیله ای برای پخش محتوای یک وب سایت به شیوه ای بسیار کارآمد و سازماندهی شده است. RSS که در سال 1999 منتشر شد، تأثیر زیادی بر تکامل اینترنت داشت – به‌ویژه نحوه مصرف محتوا. مردم دیگر نیازی به بازدید از سایت های مورد علاقه خود برای مشاهده آخرین مقالات ندارند.

سایت های خبری مانند بی بی سی و نیویورک تایمز به شدت نماد RSS را در سایت های خود تبلیغ کردند. می‌توانید در کل نیویورک تایمز یا فقط بخش مالی مشترک شوید – تنها کاری که باید انجام می‌دادید این بود که در یک فید RSS خاص مشترک شوید. این زیبایی RSS بود! به صراحت، RSS و هست، یکی از محبوب‌ترین رسانه‌های توزیع انبوه محتوای برای ناشران و انبوه بود. مصرف محتوا برای خوانندگان (یا بازدیدکنندگان).

مزایای RSS: بهره وری و خوانایی

RSS به معنای واقعی کلمه عامل رشد وبلاگ نویسی و پادکست بوده است. شما می توانید در وبلاگ های مورد علاقه خود مشترک شوید و با خواندن محتوای RSS Reader خود در زمان زیادی صرفه جویی کنید. در اصل شما با خرج کمتر کارهای بیشتری انجام می دهید و در نهایت در زمان زیادی صرفه جویی می کنید.

یکی از ناشناخته ترین (یا بهتر است بگوییم شنیده نشده) مزایای استفاده از فیدهای RSS، خوانایی است. ما انسان ها مخلوق عادت هستیم. آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چرا تقریباً همه رمان ها از اندازه و عرض صفحه، ترازبندی متن، ارتفاع خط، تعداد کلمات در هر خط، نوع قلم و اندازه خاص پیروی می کنند؟ این کار برای ایجاد لذت خواندن بهینه انجام می‌شود – فشار کمتری به چشمان ما وارد می‌شود، حرکت چشم ثابت می‌شود و سرعت خواندن در طول زمان بهبود می‌یابد.

خوانندگان RSS همین کار را انجام می دهند. می توانید فونت، اندازه و ارتفاع خط دلخواه خود را تنظیم کنید. وقتی محتوای متفاوتی را در یک طرح تایپی یکسان می خوانید، سرعت خواندن شما بهبود می یابد. هر سایت دارای طراحی، تایپوگرافی و پالت رنگ خاص خود است. ممکن است برخی را دوست داشته باشید، در حالی که ممکن است از برخی کاملاً متنفر باشید. RSS این شکاف را پر می کند و تجربه خواندن کاملی را به شما می دهد.

فیدهای RSS

بیشتر ما از اصطلاح «آیکون‌های RSS» آگاه هستیم – آن جعبه‌های نارنجی با نماد سفید موجود در اکثر سایت‌ها. خوب، این آیکون ها به فید RSS وب سایت شما پیوند دارند. آنها عمدتاً برای ارائه محتوا به بازدیدکنندگان سایت شما یا در موارد دیگر، مشتریان شما استفاده می شوند. یک فید RSS کدگذاری شده است، بلکه علامت گذاری شده در XML (زبان نشانه گذاری توسعه پذیر). RSS خوان ها و مرورگرهای وب که پشتیبانی داخلی برای تجزیه فیدهای RSS دارند (مثلاً موزیلا فایرفاکس) می توانند فید RSS را به درستی بخوانند یا تجزیه کنند. سایر مرورگرها مانند Google Chrome که از فیدها پشتیبانی داخلی ندارند، با کلیک روی پیوند فید RSS، داده‌های پیش‌فرض XML را نشان می‌دهند.

تولید فیدهای RSS

فیدهای RSS باید به صورت دستی تولید شوند هنگامی که سایتی را بر اساس HTML خالص ساخته اید، یعنی زمانی که از CMS استفاده نمی کنید. در چنین مواردی، می‌توانید خدمات آنلاین را استخدام کنید تا فید RSS را برای شما تولید کند. هنگامی که مولد RSS خود را راه اندازی کردید، به محض اینکه مقاله ای را در سایت خود منتشر کردید، فید RSS شما شامل آن پست جدید می شود. افرادی که در آن فید RSS مشترک شده اند، می توانند مقاله(ها) را با استفاده از خواننده RSS دانلود کنند. (کمی دیگر به آن خواهیم رسید). اما وردپرس کمی متفاوت است.

وردپرس و RSS

وردپرس یک پشتیبانی داخلی برای RSS دارد. به محض انتشار یک پست، وردپرس آن را به همه فیدهای RSS خود تحویل می دهد. همه این کارها به صورت داخلی انجام می شود و برای انجام آن نیازی به کلیک روی یک دکمه نیست. شاید متوجه شده باشید که من از کلمه all استفاده کردم. خب، زیبایی وردپرس در اینجاست (همراه با هزاران امتیاز دیگر).

تعداد ‘n’ فید RSS در سایت وردپرس شما وجود دارد. این تعداد به میزان محتوای منتشر شده بستگی دارد – یعنی تعداد برچسب ها، نویسندگان و دسته ها. وردپرس از چهار نوع قالب فید RSS پشتیبانی می‌کند:

  1. RSS
  2. RSS 2.0
  3. اتم و
  4. RDF – چارچوب شرح منبع

فیدهای RSS با استفاده از ساختار URL زیر قابل دسترسی هستند:

ساختار پیش فرض URL ساختار پیوند دائمی زیبا
www.example.com/?feed=rss www.example.com/feed/
www.example.com/?feed=rss2 www.example.com/feed/
www.example.com/?feed=atom www.example.com/feed/atom/
www.example.com/?feed=rdf www.example.com/feed/rdf/

استفاده از فرمت RSS 2.0 به شدت توصیه می شود زیرا این فرمت محبوب ترین و به طور گسترده پشتیبانی می شود. همچنین باید پیوندهای فید خود را با استفاده از ساختار پیوند دائمی زیبا تبلیغ کنید زیرا خواندن و به خاطر سپردن آنها آسان است. ناگفته نماند که اکثر سایت ها از ساختار پیوند دائمی زیبا پیروی می کنند.

چند فید RSS در وردپرس

اکنون برای جالب ترین قسمت – استقرار فیدهای RSS متعدد با وردپرس. تا به حال، ما در مورد اینکه چگونه RSS می تواند محتوای یک سایت را توزیع کند صحبت می کردیم. وردپرس به شما اجازه می دهد تا اشتراک RSS را به سطوح خاصی تقسیم کنید. این به بازدیدکنندگان شما امکان می‌دهد تا در دقیق محتوای مورد نظر خود مشترک شوند.

چگونه کار می کند؟

فرض کنیم که شما یک دسته به نام “روانشناسی” و یک برچسب “ودیک درمانی” در وبلاگ خود دارید. خواننده‌ای که می‌خواهد همه پست‌ها تحت روان‌شناسی ثبت شوند، می‌توانند به سادگی https://www.example.com/category/phychology/feed را به RSS خوان خود اضافه کنند. در آینده، فقط پست‌هایی که تحت دسته روانشناسی منتشر می‌شوند در آن فید در دسترس خواهند بود. به طور مشابه، می‌توان https://www.example.com/tag/vedic-therapy/feed را به RSS reader اضافه کرد تا به تمام پست‌های برچسب‌گذاری شده با Vedic Therapy دسترسی پیدا کند. در اینجا مجموعه ای از فیدهای مختلف موجود است:

نوع اشتراک پیوند دائمی زیبا
دسته ها https://www.example.com/category/categoryname/feed
برچسب‌ها https://www.example.com/tag/tagname/feed
نظرات https://example.com/comments/feed/
نویسنده https://example.com/author/authorname/feed/
جستجو https://example.com/?s=searchterm&feed=rss2
انواع پست سفارشی https://example.com/feed/?post_type=posttypename

همچنین می توانید چندین دسته، چندین برچسب و ترکیبی از هر دو را در فیدهای خود گروه بندی کنید. تعداد نامحدودی از امکانات فیدهای RSS وجود دارد. این در واقع به نحوه استفاده خواننده (یعنی من و شما) بستگی دارد (به اسناد رسمی وردپرس برای کسب اطلاعات بیشتر).

ترکیب پیوند دائمی ساده (پیش‌فرض)
چند دسته https://www.example.com/?cat=42,43&feed=rss2
چند برچسب https://www.example.com/?tag=tag1,tag2&feed=rss2

وقتی فیدهای خود را آماده کردید، می توانید فیدهای سفارشی خود (یا سایر وب سایت ها) را با استفاده از افزونه وردپرس نمایش دهید. تام یک مقاله عالی در مورد استفاده از افزونه WP RSS Aggregator وردپرس برای وارد کردن، ادغام و نمایش فیدهای RSS در وب سایت شما (یک ابزار عالی اگر وبلاگ نویسی مهمان زیادی در وب سایت های دیگر انجام می دهید و می خواهید پیوندهایی به آن پست ها اضافه کنید. در وب سایت خودتان)

خوانندگان RSS

آر اس اس خوان نرم افزاری است که به شما کمک می کند چندین فید RSS را دنبال و مدیریت کنید. وقتی می گویم مدیریت، دقیقاً در مورد دیدگاه مصرف کننده صحبت می کنم. برای شروع، می توانید تعداد ‘n’ فیدهای RSS را اضافه کنید و آنها را در پوشه ها، برچسب ها و دسته ها سازماندهی کنید. ویژگی‌های خاص بسته به خواننده RSS مورد استفاده متفاوت است، اما ویژگی‌های کلی یکسان است.

خواننده های RSS می توانند برای پلتفرم های مختلف و موبایل آماده باشند. تقریباً برای همه سیستم‌های عامل – ویندوز، مک، یونیکس و انواع مختلف لینوکس، چندین خواننده وجود دارد. با بسته شدن Google Reader، شاهد افزایش مداوم تعداد RSS خوان های مستقل بودیم. امروزه محبوب ترین آنها همگی مبتنی بر وب هستند و دارای برنامه برای همه سیستم عامل های تلفن همراه – ویندوز، iOS و اندروید هستند. به عنوان مثال می توان به Feedly، Bloglines، Feedzilla، NewsBlur و NetVibes اشاره کرد.

خروج از سیستم

RSS یکی از قدرتمندترین ابزارها در ارائه محتوای تازه از آغاز هزاره های جدید بوده است. اما امروزه اولویت آن در حال سقوط است. بازاریابی ایمیلی بچه جدید در بلوک است. چرا؟ ساده است. با RSS، آدرس ایمیل مشترکین خود را دریافت نمی کنید. با بسته شدن سرویس Feedburner، تخمین تعداد مشترکین RSS نیز بسیار پیچیده است.

با مشترکین ایمیل، به مجموعه طبق تقاضا مشتریان دسترسی خواهید داشت. با RSS، دسترسی محدود است. به همین دلیل است که بیشتر سایت‌های پر ترافیک نماد RSS نمادین را به سمت پایین صفحه منتقل کرده‌اند در حالی که برخی RSS را به طور کامل متوقف کرده‌اند. جعبه های اشتراک ایمیل به هر طریق ممکن نمایش داده می شوند – پنجره های بازشو، سرصفحه ها، نوار کناری و پاورقی.

من احساس می کنم که RSS یک وسیله ارتباطی ضروری است – از آنجایی که در بسیاری از سایت ها مشترک می شوم و علاقه ای به سرازیر شدن صندوق ورودی خود ندارم. به شما – موضع شما در مورد RSS چیست؟ آره یا نه؟ آیا از RSS خوان ها استفاده می کنید یا مقالات خود را به سرویس های Read It Later مانند Instapaper یا Pocket اضافه می کنید؟ ما دوست داریم نظرات شما را بشنویم!

خروج از نسخه موبایل