وردپرس Headless چیست و چگونه از آن استفاده کنیم

وردپرس Headless چیست و چگونه از آن استفاده کنیم

در چند سال گذشته، گپ و گفت های زیادی در اینترنت در مورد وردپرس بدون سر و صدا وجود داشته است، موضوع فرعی گرایش به تجارت بدون سر. برای بسیاری از افراد، پیچاندن سر در اطراف (بدون جناس) می تواند یک مفهوم سخت باشد.

در حالی که قالب‌ها و افزونه‌های وردپرس گزینه‌های زیادی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند، این راه‌اندازی به دلیل سخت‌تر بودن بیش از آنچه برخی کاربران می‌خواهند مورد انتقاد قرار گرفته است. به عنوان یک جایگزین، نگاهی خواهیم داشت به اینکه چگونه وردپرس بدون هد با وردپرس سنتی مقایسه می‌شود و چگونه می‌تواند توسعه شما را انعطاف‌پذیرتر کند.

همانطور که متوجه شدید، آشکارترین تفاوت بین این دو پیچیدگی آنهاست. در بیشتر موارد، وردپرس به تجربه کدنویسی بسیار کمی نیاز دارد. برعکس، برای استفاده حداکثری از وردپرس بدون هد، باید در بسیاری از زبان‌های برنامه‌نویسی و چارچوب‌ها اطلاعات داشته باشید.

اگر با زبان های برنامه نویسی و نشانه گذاری مانند HTML، CSS یا جاوا اسکریپت راحت نیستید، ممکن است دریابید که استخدام یک توسعه دهنده حرفه ای ارزشمندتر است. اگر قصد دارید اپلت‌ها و سرویس‌های وب قدرتمند بسازید، ممکن است به فردی نیاز داشته باشید که با زبان‌های برنامه‌نویسی چندپارادایمی مانند C# و جاوا هاردکور تجربه داشته باشد.

اکنون که گزینه‌های شما را معرفی کردیم، بیایید به بررسی مواردی که وردپرس بدون هد را از وردپرس سنتی جدا می‌کند، بپردازیم.

وردپرس سنتی

وردپرس سنتی از PHP برای ایجاد نمای وب سایت شما استفاده می کند. این کار را با تولید پویا اجزای HTML بصری بر اساس مضامین و محتوایی که وارد رابط وردپرس می‌کنید انجام می‌دهد.

همه اینها هم به قسمت جلو و هم به قسمت پشتیبان وب سایت شما تبدیل می شود. در حالی که PHP سریع و قابل اعتماد است، گزینه های شما را محدود می کند. اگر بخواهید ظاهر وب سایت خود را با استفاده از یک زبان برنامه نویسی یا چارچوب متفاوت برای وب سایت خود بسازید، چه؟ اینجاست که وردپرس بدون هد وارد می شود.

چگونه وردپرس Headless متفاوت است

وردپرس بدون سر، توسعه frontend را از دست وردپرس خارج می کند. به عبارت دیگر، شما محدود به اجرای PHP وردپرس برای ساختن قسمت جلویی وب سایت خود نیستید. همچنان می‌توانید از داشبورد وردپرس استفاده کنید، اما می‌توانید آن را تنها برای تولید پشتیبان واگذار کنید.

سپس می‌توانید از چارچوب دیگری برای استفاده کنید رابط کاربری وب سایت خود را بسازید. به همین دلیل است که به آن «بی سر» می گویند زیرا هنوز از «بدنه» وردپرس برای وب سایت خود استفاده می کنید، اما از ابزار دیگری برای «صورت» آن استفاده می کنید. بنابراین، شما فقط از داشبورد وردپرس برای داده ها استفاده می کنید، نه زیبایی شناسی.

وردپرس بدون سر یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) همه کاره تر را ایجاد می کند. همچنین به کاربران گزینه های بیشتری برای توسعه وب می دهد. به عنوان مثال، می توانید یک چارچوب مبتنی بر جاوا اسکریپت مانند Angular، Vue یا REACT را پیاده سازی کنید. یا، می توانید یک چارچوب PHP متفاوت مانند Laravel، CodeIgniter یا Symfony را پیاده سازی کنید.

شما از این ابزارها برای قسمت جلویی استفاده می‌کنید و سپس داده‌های خود را با استفاده از رابط برنامه‌نویسی برنامه REST وردپرس دریافت می‌کنید ( API). به طور معمول وقتی از وردپرس بدون هد استفاده می کنیم، فرانت اند و بک اند روی سرورهای مختلف قرار می گیرند. REST API وردپرس ارتباط بین این سرورها را تسهیل می کند – یعنی بین سر و بدن.

این شما را از نوشتن و میزبانی باطن خود نجات می‌دهد. مطمئناً می‌توانید به یک توسعه‌دهنده پول بدهید تا این کار را برای شما انجام دهد، اما در بیشتر موارد گران‌تر خواهد بود. می‌توانید انتظار داشته باشید که به یک برنامه‌نویس باطن پرداخت کنید حداقل 60 دلار در ساعت، که می تواند برای پروژه های بزرگ گران باشد. استفاده از داشبورد وردپرس به شما کنترل بیشتری می‌دهد و توسعه‌دهندگان مبتدی و با تجربه می‌توانند از آن استفاده کنند.

هر محیط توسعه متفاوت است و بنابراین نیازهای پیکربندی متفاوتی دارد. در بیشتر موارد، از شما خواسته می شود که یک نمونه جدید از وب سایت وردپرس خود ایجاد کنید و یک پایگاه داده را در IDE چارچوب وصل کنید. سپس باید API وردپرس را از داشبورد پیکربندی کنید.

خوشبختانه، اکثر فریم ورک ها آموزش هایی را برای کمک به شما در شروع کار ارائه می دهند. برخی از محبوب ترین گزینه های فریم ورک برای فرانت اند عبارتند از:

  • واکنش نشان دهید
  • زاویه ای
  • Vue.js
  • Ember.js
  • jQuery
  • Semantic-UI
  • بنیاد

مقایسه سنتی در مقابل بی سر

پس چگونه headless با وردپرس سنتی مقایسه می شود؟ برای درک آسان تر، اجازه دهید در مورد مزایا و معایب هر کدام بحث کنیم:

مزایای وردپرس سنتی

انواع راه حل های خارج از جعبه: اگر تصمیم دارید به وردپرس سنتی پایبند باشید، به کل اکوسیستم وردپرس دسترسی دارید. این شامل تمام افزونه‌ها، کدهای کوتاه، لغزنده، گالری‌ها و تم‌های موجود می‌شود. همه آنها به خوبی آزمایش شده و تضمین شده اند.

توسعه سریع: استفاده از وردپرس سنتی آسان است. تمام اجزای بصری آن از طریق یک رابط جادوگر مانند در اختیار شما قرار می گیرد. علاوه بر این، منابع زیادی وجود دارد که به شما کمک می کند از وردپرس سنتی بیشترین بهره را ببرید. همچنین لازم نیست تم های خود را از ابتدا بسازید. می توانید آنها را خریداری کنید یا از فهرست طولانی تم های رایگان وردپرس استفاده کنید. این عناصر به شما این امکان را می دهند که وب سایت های بصری غنی را به سرعت توسعه دهید.

تجربه WYSIWYG: با ویرایشگر بصری WordPress، می‌توانید دقیقاً ببینید چگونه وب سایت شما در پرواز به نظر می رسد. علاوه بر این، شما تصمیم به خرید افزونه هایی مانند Elementor یا WP Bakery تا طرح های خود را تجسم کنید.

معایب وردپرس سنتی

محدود به مکانیک وردپرس: در حالی که وردپرس یک جعبه ابزار چشمگیر را در اختیار شما قرار می دهد، اگر به درستی استفاده نشود می تواند محدود کننده باشد. به عنوان مثال، ایجاد پروژه های پویاتر، مانند یک برنامه وب مترقی، تقریبا غیرممکن است.

مزایای وردپرس بدون سر

تقسیم بندی: مزیت اصلی وردپرس بدون هد این است که به شما امکان می دهد از وردپرس به عنوان باطن و یک راه حل شخص ثالث به عنوان فرانت اند استفاده کنید. آنها می توانند به طور مستقل کار کنند اما با یکدیگر ادغام شوند. اگر مشکلی پیش بیاید، عیب یابی کدام مؤلفه مقصر است.

تطبیق پذیری: وردپرس بدون سر، تنوع بیشتری از ابزارها را برای ایجاد وب سایت ها و برنامه های کاربردی تر در اختیار شما قرار می دهد. به عنوان مثال، می توانید چارچوبی مانند گتسبی را برای صفحات وب سریع استاتیک پیاده سازی کنید. علاوه بر این، می‌توانید با محیط‌های توسعه یکپارچه (IDE) شخص ثالث برای ایجاد برنامه‌های وب تخصصی‌تر کار کنید.

کنترل دقیق‌تر: وردپرس بدون سر به شما کنترل بیشتری بر ارائه پروژه‌تان می‌دهد. سفارشی‌سازی ظاهری بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهد زیرا گزینه‌های بیشتری برای چیدمان و موقعیت‌یابی اجزای خود دارید.

گزینه‌های بیشتر انتشار محتوا: وردپرس بدون سر، انتشار بین پلتفرمی را فعال می‌کند، به این معنی که شما محدود به برنامه‌های وب نیستید. به عنوان مثال، می توانید از API WordPress برای ایجاد برنامه های دسکتاپ و/یا تلفن استفاده کنید.

معایب وردپرس بدون سر

کاربرپسند کمتر: مزیت اصلی وردپرس سنتی سهولت استفاده از آن است. شما می‌توانید پروژه وردپرس خود را به توسعه‌دهنده محتوا یا مشتری دیگری بسپارید و درک نحوه عملکرد آن برای آنها بسیار آسان است. با این حال، همکاری پروژه‌های بدون سر وردپرس ممکن است سخت‌تر باشد (مخصوصاً برای غیر توسعه‌دهندگان). کار کردن بین فریم ورک فرانت اند و باطن وردپرس اغلب به زمان و تلاش نیاز دارد، به خصوص اگر مجبور باشید در چارچوب هایی مانند Angular و React. اگر می خواهید از وردپرس بدون هد استفاده کنید، بهتر است روند توسعه خود را مستند کنید.

گران‌تر: پیاده‌سازی وردپرس بدون هد ممکن است پرهزینه‌تر از استفاده از وردپرس سنتی باشد. اغلب باید برای API/framework frontend، محیط توسعه و داشبورد/API وردپرس هزینه کنید.

راه حل های بدون سر وردپرس

اکنون که فهمیدیم وردپرس بدون سر چیست، بیایید بررسی کنیم که چه ابزارهایی در دسترس دارید. گزینه های زیر هم چارچوب ها و هم افزونه ها را در بر می گیرند. این ابزارها باید باعث شوند که تجربه توسعه وردپرس بدون هدینگ شما روان‌تر شود.  قبل از شروع، مهم است که توجه داشته باشیم که هر محیط توسعه متفاوت است، و بنابراین هر یک به مجموعه ای از پیکربندی های منحصر به فرد خود نیاز دارند.

بهترین چارچوب برای وردپرس بدون سر

در پایان، موفقیت پروژه وردپرس بدون هد شما بستگی به این دارد که از چه چارچوبی برای ساختن قسمت جلویی خود استفاده می کنید. هر فریم ورک از نظر عملکرد و دسترسی متفاوت است. متوجه خواهید شد که ما به طور خلاصه به برخی از آنها در راهنمای بالا اشاره کردیم. باز هم، اگر قصد دارید همه کارها را خودتان انجام دهید، سرگردان نخواهید بود. هر فریم ورک مجموعه ای از آموزش ها را در اختیار شما قرار می دهد. علاوه بر این، آنها دارای انجمن های آنلاین پررونقی هستند که در صورت گیر افتادن می توانید از آنها بازدید کنید.

  • React JS: React کتابخانه جاوا اسکریپت منبع باز فرانت اند متا (FKA Facebook) است . این به شما اجازه می دهد تا رابط های کاربری تعاملی بصری غنی بسازید. به دلیل ارتباط آن با متا، در حال حاضر بسیار محبوب است.
  • AngularJS: Angular JS یک چارچوب جاوا اسکریپت منبع باز است که عمدتاً برای ایجاد تک صفحه طراحی شده است. برنامه های کاربردی وب این یک جایگزین عالی برای React است. Google در حال حاضر آن را حفظ می کند.
  • Vue.js: Vue.js یک چارچوب جاوا اسکریپت منبع باز برای ساخت رابط کاربری است. . چیزی که Vue.js را از سایر چارچوب‌ها جدا می‌کند، معماری مدل-نمای-مدل (MVVM) و قالب قوی آن است.
  • Gatsby JS: گتسبی یک صفحه وب و سایت تولید کننده ثابت است. گتسبی با چارچوب ها و روش های معمولی متفاوت است زیرا سایت هایی را می سازد که به منابع داده نیاز ندارند. این باعث می شود این صفحات وب سریعتر بارگذاری شوند. با این حال، شما Gatsby را بر روی یک CMS مانند WordPress می‌سازید.
  • jQuery: نمی‌توانید فهرستی از چارچوب‌ها و کتابخانه‌های جاوا اسکریپت را بدون ذکر jQuery جمع‌آوری کنید. از سال 2006 وجود داشته است و در ابتدا برای قابل فهم تر کردن توسعه وب جاوا اسکریپت ساخته شده است. در حال حاضر، هنوز هم پر استفاده ترین کتابخانه جاوا اسکریپت در بازار است. برای توسعه وردپرس بدون سر، فقط به کتابخانه UI آن نیاز دارید.
  • بنیاد: CSS راه درازی را پیموده است. این روزها، می توانید یک صفحه وب کامل بسازید که عمدتاً از CSS و HTML ساخته شده است. بنیاد بر اساس این اصل عمل می کند. این قالب‌ها و شبکه‌ها را برای کمک به شما در ایجاد فرانت‌اندهای مبتنی بر HTML و CSS فراهم می‌کند. علاوه بر این، در صورت نیاز با پسوندهای جاوا اسکریپت همراه است.
  • Faust.JS: Faust یک چارچوب جاوا اسکریپت است که به طور خاص برای کمک به کاربران در ساخت رابط کاربری گرافیکی frontend برای headless ساخته شده است. وردپرس. این بر روی Next.JS ساخته شده است و از GraphQL برای بازیابی داده ها استفاده می کند. با فاوست، می توانید سایت خود را به صورت ایستا (SSR) رندر کنید یا آن را در سمت سرور (SSG) تولید کنید.

بهترین افزونه ها برای توسعه وردپرس بدون سر

انتخاب چارچوب مناسب مهم است. اما برای تاکید یک بار دیگر، توسعه وردپرس بدون سر و کله به معنای واقعی کلمه نیست. با این حال، می‌توانید با افزودن یک یا دو افزونه کار را برای خود آسان‌تر کنید تا کار را برای خود آسان‌تر کنید. در اینجا تعدادی از بهترین ها وجود دارد.

  • WP Gatsby:  WP Gatsby به شما امکان می‌دهد از وردپرس به عنوان یک منبع داده زمانی که از چارچوب گتسبی جی اس استفاده می کنید. اتصال وردپرس بدون هد به گتسبی را آسان تر می کند.
  • WPGraphQL: WPGraphQL جایگزینی برای اجرای بقیه موارد توسط وردپرس است API. این اساساً به رابط کاربری گرافیکی frontend شما اجازه می‌دهد تا از طریق مجموعه‌ای از پرس و جوها یا دستورات با backend وردپرس ارتباط برقرار کند.
  • CMS بدون سر: افزونه ای که ویژگی های وردپرس ساخته شده را گسترش می دهد -در APIهای بدون سر. نقاط پایانی Rest API سفارشی، سفارشی‌سازی اضافی برای ویجت‌ها، آپلود تصویر برای دسته‌ها و غیره را اضافه می‌کند. می‌توان از آن با WooCommerce و Gatsby استفاده کرد.
  • FaustWP: افزونه‌ای که در ارتباط با چارچوب Faust.JS کار می‌کند .  این شامل مهاجرت بدون سر و تسهیل ارتباط بین باطن و فرانت وردپرس است.
  • WP بدون سر: miniOrange جایگزین افزونه Headless WP. این انتقال به وردپرس بدون هد را بسیار آسان تر می کند. می‌توانید بدون زحمت قسمت جلویی وردپرس را غیرفعال کنید و داده‌ها را از هر جدول WP یا نقطه پایانی API بازیابی کنید.

WordPress یک CMS شگفت انگیز است، بنابراین جای تعجب نیست که چرا سهم زیادی از بازار دارد. با این حال، گاهی اوقات، شما فقط به کمی انعطاف پذیری بیشتری نیاز دارید. در حالی که وردپرس بدون هد انعطاف پذیری و مقیاس پذیری بیشتری را ارائه می دهد، برای پروژه های ساده می تواند بیش از حد باشد. بنابراین قبل از اینکه شروع به خرید فریمورک‌ها کنید، مطمئن شوید که تمام افزونه‌های موجود را به‌طور کامل جستجو کرده‌اید. وقتی مطمئن شدید که به محدودیت‌های وردپرس رسیده‌اید، باید مسیر بدون سر را در نظر بگیرید.

خروج از نسخه موبایل