چگونه توضیحات متا وردپرس خوب بنویسیم

چگونه توضیحات متا وردپرس خوب بنویسیم

اگر می خواهید رتبه صفحه وردپرس خود را در موتورهای جستجو بالاتر ببرید، باید تا حد امکان اطلاعات بیشتری در مورد آن ارائه دهید. یکی از راه‌های انجام این کار، اضافه کردن ابرداده‌هایی مانند عناوین متا، متا تگ‌ها یا توضیحات متا است.

در این مقاله، خواهید آموخت که چرا توضیحات متا، به ویژه، برای SEO WordPress یا ” مهم هستند بهینه سازی موتور جستجو”. همچنین نکات کلیدی برای نوشتن توضیحات متا موثر برای صفحات خود را یاد خواهید گرفت.

بیایید شروع کنیم!

تگ توضیحات متا یک عنصر HTML است که می توانید به صفحه یا وب سایت خود اضافه کنید. توضیحات متا به این منظور است که به کاربر ایده ای از محتوای شما بدهد. به آن‌ها می‌گوید که چگونه چنین محتوایی با پرس و جوی جستجوی آنها مرتبط است. 

توضیحات متا یکی از پیچیده‌ترین شکل‌های فراداده است زیرا می‌توانید حداکثر 155 کاراکتر داشته باشید. می توانید توضیحات متا را در صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) در زیر عنوان صفحه مشاهده کنید.

چگونه توضیحات متا وردپرس خوب بنویسیم 1

اکنون، در اینجا یک نمونه توضیحات متا در HTML آمده است:

چگونه توضیحات متا وردپرس خوب بنویسیم 2

توضیحات متا باید شامل یک کلمه کلیدی هدف یا کلمه ای باشد که محتوای صفحه وب را به بهترین شکل توصیف کند. همچنین باید شامل جمله ای باشد که برای بازدید کاربر از صفحه شما به اندازه کافی قانع کننده باشد.

بیشتر پلتفرم های سیستم مدیریت محتوا به شما امکان می دهند تگ توضیحات متا صفحه را مستقیماً در کد یا در آن ویرایش کنید. قسمت توضیحات متا، پس از اینکه وارد تنظیمات ابرداده صفحه می‌شوید.

WordPress مخصوصاً به شما امکان می دهد توضیحات متا خود را به راحتی بنویسید. چندین راه وجود دارد که می توانید این کار را انجام دهید. 

می‌توانید افزونه‌های SEO مانند Yoast SEO، All in One SEO یا Rank Math را نصب کنید. همه این ابزارها به شما امکان دسترسی آسان به ویرایشگر توضیحات متا را می دهند. راه دیگر اضافه کردن توضیحات متا به عنوان تگ HTML در کد با ویرایش فایل PHP است. 

با این حال، اکثر مردم استفاده از افزونه اختصاصی را انتخاب می کنند. وردپرس یک کتابخانه کامل از آن افزونه ها دارد.

توضیحات متا به اندازه گذشته مهم نیست، اما همچنان بخشی از سئوی درون صفحه است. طبق Google، توضیحات متا مستقیماً بر SEO تأثیر نمی گذارد، به این معنی که آنها یک عامل رتبه بندی نیستند. 

پس، چرا توضیحات متا برای سئو مهم هستند؟

ساده. یک متا توصیف قانع کننده می تواند بر نرخ کلیک (CTR) و تجربه کاربر تأثیر بگذارد. ما قبلاً می دانیم چگونه تجربه کاربر بر سئو تأثیر می گذارد . یک تجربه کاربری خوب می تواند منجر به ترافیک بیشتر شود. گوگل ترافیک ارگانیک را به عنوان یک شاخص ارزشمند از مرتبط بودن نتیجه شما برای یک عبارت جستجوی خاص می بیند. در نتیجه، سئوی شما می تواند بهبود یابد.

با ایجاد توضیحات متا عالی، همچنین می توانید شانس خود را برای ظاهر شدن به عنوان یک قطعه برجسته در قسمت بالای SERP افزایش دهید. یک قطعه برجسته نقل قولی از صفحه شما است که گوگل آن را برجسته می کند. Google از تعدادی منبع مختلف برای تعیین خودکار قطعه مناسب از جمله اطلاعات توصیفی در توضیحات متا استفاده می کند. 

یک قطعه برجسته برای عبارت «نرخ کلیک» به این صورت است:

چگونه توضیحات متا وردپرس خوب بنویسیم 3

Snippet ها راهی عالی برای جلب توجه کاربران و هدایت ترافیک به وب سایت شما هستند. مردم اغلب بیشتر از اولین نتیجه در صفحه روی قطعه کلیک می کنند.

این نکته نیز مهم است که گوگل همیشه توضیحات متا شما را در SERP ها نمایش نمی دهد. گاهی اوقات گوگل توضیحات متا را بازنویسی می کند و اگر به اندازه کافی خوب نباشد، آن را در HTML رد می کند. اگر نمی‌خواهید Google توضیحات متا شما را تغییر دهد، باید بدانید که چگونه یک توضیح خوب بنویسید.

نوشتن توضیحات متا چندان سخت نیست. با این حال، شما باید برخی از اصول کلیدی را به خاطر بسپارید. در اینجا پنج نکته مهم برای دنبال کردن توضیحات متا به خوبی نوشته شده است:

زیر 155 نویسه بمانید

اولین چیزی که هنگام نوشتن توضیحات متا باید در نظر گرفت طول آن است. اگرچه محدودیت تعداد کاراکترها قطعی نیست، اما معمولاً در محدوده 120 تا 160 کاراکتر است. محدودیت کاراکتر به نوع دستگاهی که بیننده برای جستجو استفاده می کند بستگی دارد. 

همچنین، کارشناسان می‌گویند طول 155 نویسه بهینه است و شما نباید از آن تجاوز کنید. اگر از تعداد تجاوز کنید، توضیحات متا شما ممکن است کوتاه شود. نتیجه این است که کاربران متن کامل صفحه شما را نخواهند داشت. مشاهده کنید که توضیحات متای کوتاه شده چگونه است:

چگونه توضیحات متا وردپرس خوب بنویسیم 4

همانطور که قبلاً گفتم، Google (و سایر موتورهای جستجو) ممکن است توضیحات متا شما را با یکی دیگر جایگزین کنند، اگر توضیحات شما با استانداردهای آنها مطابقت نداشته باشد. که شامل طول می شود. به همین دلیل مهم است که پیام کلیدی صفحه خود را به طور خلاصه و با کلمات ساده توصیف کنید.

استفاده از صدای فعال

هدف از توضیحات متا متقاعد کردن مخاطب هدف شما برای کلیک کردن بر روی نتیجه شما است. برای اینکه این اتفاق بیفتد، باید مستقیماً با آنها صحبت کنید. انگیزه آنها را برای بازدید از صفحه خود در نظر بگیرید.

بنابراین، از صدای فعال استفاده کنید. اگر از صدای فعال استفاده می کنید، فقط توضیحات متا خود را جذاب تر و جذاب تر می کنید. این به شما کمک می کند تا توجه بازدیدکنندگان بالقوه را جلب کنید و آنها را تشویق کنید تا روی وب سایت شما کلیک کنند.

از طرف دیگر استفاده از صدای غیرفعال پیام شما را شخصی تر می کند. همچنین باعث طولانی تر شدن آن می شود. 

کلید کلیدی هدف خود را وارد کنید

کلمات کلیدی جوهر سئو هستند. شما باید از آنها در مرتبط ترین مکان ها مانند توضیحات متا استفاده کنید. 

توضیحات متا شما باید شامل یک کلمه کلیدی هدف باشد. این موضوع به بهترین وجه موضوع محتوای شما را منتقل می کند. مهم است که از کلمه کلیدی تمرکز استفاده کنید زیرا احتمالاً همان عبارتی است که کاربران برای جستجو استفاده می کنند. هنگامی که افراد در SERP ها مرور می کنند و برای آنچه جستجو کرده اند مطابقت پیدا می کنند، به احتمال زیاد روی آن نتیجه کلیک می کنند.

استفاده از کلمه کلیدی تمرکز خود نیز مهم است زیرا Google کلمات مرتبط را در توضیحات متا برجسته می کند. این باعث می شود که نتیجه از نظر بصری جذاب تر شود. گوگل گاهی اوقات حتی مترادف کلمه کلیدی تمرکز را برجسته می کند.

چگونه توضیحات متا وردپرس خوب بنویسیم 5

شاید چندین کلمه کلیدی مرتبط پیدا کرده باشید که با محتوای شما مطابقت دارند. اما آنها را فقط در توضیحات متا خود قرار ندهید. همچنین باید چگالی کلمه کلیدی را نیز در نظر داشته باشید. پر کردن کلمه کلیدی یک نه است.

توضیحات متا که از رشته‌های طولانی کلمات کلیدی تشکیل شده‌اند، تصور واضحی از محتوای صفحه به کاربران نمی‌دهند. علاوه بر این، اگر همان کلمات یا تغییراتی از آن کلمات را در یک تکه متن تکرار کنید، فقط خوانندگان خود را خاموش می کنید. استراتژی شما ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد و در عوض توضیحات متا (و صفحه) شما را نادیده بگیرند. 

افزودن یک فراخوان برای اقدام

Call to Action (CTA) چیزی است که در نهایت کاربر را متقاعد می کند تا روی نتیجه شما کلیک کند. این عبارتی است که کاربر را ترغیب می کند، خوب، اقدام کند. فراخوان برای اقدام باید مستقیم و الهام بخش باشد. به یاد داشته باشید که در مورد نحوه استفاده از صدای فعال برای صحبت مستقیم با کاربر چه گفتیم؟ شما باید همین کار را با فراخوان خود انجام دهید. سعی نکنید بیش از حد خلاق باشید. ممکن است فقط پیام شما را پنهان کند. مستقیم به سر اصل مطلب بروید.

بنابراین، از عباراتی مانند «بیشتر بیاموزید»، «اکنون دریافت کنید»، «رایگان امتحان کنید» یا موارد مشابه استفاده کنید. دعوت به اقدام باید حس فوریت را القا کند. از استفاده از کلماتی مانند “اکنون” یا “امروز” نیز دریغ نکنید. همچنین می توانید کلمه کلیدی مورد نظر خود را ترکیب کنید.

نوشتن توضیحات متا منحصر به فرد برای هر صفحه

آخرین نکته مهم اینجاست: توضیحات متا را ایجاد کنید که منحصر به فرد و مرتبط با محتوای صفحه باشد. از توضیحات متا یکسان برای هر صفحه استفاده نکنید زیرا به تجربه کاربر آسیب می رساند. در نهایت، به رتبه شما در موتورهای جستجو لطمه می زند.

همانطور که در مثال زیر می بینید، عناوین صفحه متفاوت است، اما توضیحات متا همان:

چگونه توضیحات متا وردپرس خوب بنویسیم 6

توضیحات متا تکراری (مانند مواردی که در بالا مشاهده شد) ارزش اضافه نمی‌کنند. اگر ایده‌هایتان تمام شد، به جای تکرار توضیحات متا، فقط چیزی ننویسید و قسمت وردپرس را خالی بگذارید. Google فقط یک قطعه از صفحه شما می گیرد که حاوی کلمه کلیدی استفاده شده در پرس و جو است و آن را نمایش می دهد.

اگر وقت ندارید برای هر صفحه یک توضیح دقیق ایجاد کنید، Google اولویت بندی محتوای خود.


توضیحات متا ممکن است جزء کوچکی از سئو به نظر برسد. با این حال، آنها می توانند تأثیر زیادی بر عملکرد وب سایت شما در صفحات نتایج موتور جستجو داشته باشند. به یاد داشته باشید، آنها یکی از اولین چیزهایی هستند که کاربران در SERP ها می بینند. اگر توضیحات متا خوبی بنویسید، می توانید CTR را افزایش دهید و رتبه بندی موتورهای جستجو را بهبود ببخشید.

شما پنج نکته برای نوشتن توضیحات متا وردپرس خوب که باعث افزایش کلیک می شود، یاد گرفتید.

به یاد داشته باشید که آنها را مختصر نگه دارید، از صدای فعال استفاده کنید و کلمه کلیدی مورد نظر خود را درج کنید. فراموش نکنید که یک فراخوان برای اقدام اضافه کنید و از توضیحات متا تکراری اجتناب کنید.

با پیروی از نکات ذکر شده در این مقاله، می‌توانید بهترین نتایج را کسب کنید.

خروج از نسخه موبایل