سلامت

سردرد در دوران بارداری: سه ماهه و راه های درمان

سردرد در دوران بارداری: سه ماهه و راه های درمان

 

تجربه سردرد در دوران بارداری شایع است و معمولاً دلیلی برای نگرانی نیست. درمان‌های خانگی اغلب می‌توانند به تسکین درد کمک کنند.

بارداری باعث ایجاد چندین تغییر مهم در بدن می‌شود که بسیاری از آنها می‌توانند منجر به علائم فردی شوند. تغییرات در هورمون‌ها و حجم خون، و همچنین وضعیت نامناسب بدن به دلیل افزایش وزن، همگی از عوامل رایج هستند.

برخی از این تغییرات همچنین می‌توانند منجر به سردرد شوند که طیف وسیعی از درمان‌های خانگی برای آن در دسترس است. با این حال، هر کسی که علائم ناراحت کننده یا شدید را تجربه می کند باید به دنبال درمان پزشکی باشد. پزشک معمولاً می‌تواند علت خاص را تعیین کند.

در این مقاله، علل، علائم و درمان سردرد در دوران بارداری را مورد بحث قرار می‌دهیم.

 

بدن زن چندین تغییر سریع و شدید را در طول بارداری تجربه می‌کند که ممکن است منجر به علائم مختلف شود. سردرد یک علامت شایع در دوران بارداری است.

تحقیق نشان می دهد که 39% از زنان سردرد خواهند داشت در دوران بارداری یا درست بعد از آن.

علت دقیق سردرد در دوران بارداری ممکن است بر اساس سه ماهه بارداری متفاوت باشد.

در بخش‌های زیر به برخی از علل احتمالی سردرد در دوران بارداری اشاره می‌شود. که در سه ماهه خاصی بیشتر دیده می شود.

سه ماهه اول

در طول سه ماهه اول بارداری، بدن زن در مدت زمان کوتاهی دچار تغییرات شدیدی می شود. بدن هجوم زیادی از هورمون ها را همراه با افزایش مقدار خون تجربه می کند. افزایش وزن سریع نیز ممکن است رخ دهد.

این تغییرات در کنار هم ممکن است انواع خاصی از سردرد مانند سردرد تنشی را بیشتر محتمل کند. برخی دیگر از علائم بارداری نیز ممکن است بر این سردردها تأثیر بگذارند یا آنها را بدتر کنند.

مشکلات رایجی که می‌توانند باعث ایجاد یا بدتر شدن سردرد شوند عبارتند از:

علاوه بر این، یک زن باردار ممکن است غذاهای محرکی داشته باشد که باعث تحریک یا علائمی مانند سردرد می‌شود. این غذاهای محرک ممکن است در بین افراد متفاوت باشد، اما برخی از مقصران رایج شامل محصولات لبنی و شکلات است.

سه ماهه دوم و سوم

در سه ماهه دوم و سوم، احتمال ابتلای خانم ها به این بیماری کمتر است. سردرد ناشی از تغییرات هورمونی را تجربه کنید، زیرا بدن معمولاً در این مرحله از بارداری با این تغییرات سازگار شده است.

با این حال، برخی از زنان همچنان سردرد تنشی ناشی از تغییرات هورمونی را در طول بارداری تجربه می‌کنند.

در مراحل بعدی بارداری، علائمی مانند سردرد بیشتر به این دلیل است:< /p>

  • وزن اضافی
  • فشار خون بالا
  • کشش عضلانی
  • حالت نامناسب
  • خواب ناکافی
  • رژیم غذایی نامناسب

پرفشاری خون در دوران بارداری

پرفشاری خون یا فشار خون بالا، یک تجربه رایج برای بسیاری از زنان باردار است. برخی شرایطی به نام پره اکلامپسی را تجربه خواهند کرد، که زمانی رخ می دهد که فردی که معمولاً سطح فشار خون طبیعی دارد، به طور ناگهانی پس از آن دچار فشار خون بالا می شود. 20 هفته بارداری.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) تخمین می‌زند که 1 در 25 زنان باردار در ایالات متحده به پره اکلامپسی مبتلا خواهند شد. پره اکلامپسی خطر بسیاری از فوریت های پزشکی از جمله تشنج و سکته را افزایش می دهد. این بیماری همچنین ممکن است جریان اکسیژن به جنین را کاهش دهد.

یک علامت رایج پره اکلامپسی، سردرد است که از بین نمی رود. برخی از علائم دیگر عبارتند از:

  • تغییرات در بینایی، مانند تاری دید یا دیدن لکه‌ها
  • تهوع یا استفراغ
  • افزایش وزن ناگهانی
  • درد در قسمت فوقانی معده یا شکم
  • مشکل در تنفس
  • ورم در صورت یا دست ها

این علائم در همه افراد دیده نمی شود. مورد پره اکلامپسی، که یکی از دلایل مهم این است که در طول بارداری به طور منظم با پزشک معاینه شوید.

 

سردرد در دوران بارداری می تواند به طرق مختلف ظاهر شود. به عنوان مثال، آنها می توانند انواع و سطوح مختلف درد ایجاد کنند.

از نظر پزشکی، سردرد اولیه یا ثانویه است. سردردهای اولیه نشانه یک وضعیت سلامتی نیستند، در حالی که سردردهای ثانویه زمانی رخ می دهند که یک بیماری زمینه ای علت آن باشد. سردردهای ثانویه معمولاً به تعدادی از علائم دیگر منجر می‌شوند.

در بخش‌های زیر چند نوع سردرد رایج در دوران بارداری مورد بحث قرار می‌گیرد.

سردردهای تنشی

< a href=”/articles/313020″ class=”content-link css-1pg8eb5″>سردردهای تنشی شایع ترین نوع سردرد در دوران بارداری است. در واقع، یک بررسی در سال 2017 در Journal of Headache and Pain اشاره می کند که 26% از تمام سردردهایی که در دوران بارداری رخ می دهد، سردردهای تنشی هستند.

سردردهای تنشی باعث درد خفیف تا متوسط ​​در سر می‌شوند. بسیاری از مردم این درد را اینگونه توصیف می کنند که گویی یک نوار سفت در اطراف سر خود دارند.

سردردهای میگرنی

سردردهای میگرنی ممکن است در دوران بارداری نیز رخ دهد. بر اساس تخمین ها، سردردهای میگرنی بدون اورا در تا 10% از زنان باردار.

سردرد میگرنی اغلب به صورت یک درد مبهم شروع می‌شود که به یک درد نافذ و ضربان‌دار تبدیل می‌شود که ممکن است منتشر شود یا نباشد. همچنین ممکن است فرد به نور، صدا و برخی بوها بسیار حساس باشد. دوره‌های میگرن ممکن است علائم دیگری مانند سرگیجه یا حالت تهوع نیز ایجاد کنند.

سردردهای خوشه‌ای

سردردهای خوشه ای نادرتر از انواع دیگر هستند و در 0.3% همه حاملگی‌ها.

سردردهای خوشه‌ای باعث ایجاد درد شدید «خنجر» می‌شوند، معمولاً در یک طرف سر و اطراف چشم. همچنین ممکن است فرد متوجه برخی علائم دیگر مانند گرفتگی بینی، آبریزش چشم یا تورم در ناحیه شود.

 

 

در بسیاری از موارد، درمان های خانگی می توانند به تسکین سردرد اولیه در دوران بارداری کمک کنند. برخی از درمان‌های خانگی که ممکن است مؤثر باشند عبارتند از:

  • استفاده از کمپرس سرد یا گرم به مدت 10 دقیقه در آن ناحیه
  • حمام آب گرم برای رفع تنش عضلانی< /li>
  • کشش
  • انجام تمرینات ملایم مانند یوگا، شنا، یا تای چی
  • نشستن یا ایستادن با وضعیت بهتر
  • وقفه های مکرر دور از صفحه نمایش
  • نوشیدن مقدار زیادی آب در طول روز
  • استراحت کافی
  • دریافت یک ماساژ ملایم سر
  • در حال استراحت منطقه تاریک

نگهداشتن یک دفترچه غذایی برای ردیابی آنچه که در روز می خورند نیز ممکن است به زن کمک کند تا هرگونه محرک سردرد را شناسایی و از بین ببرد.

در صورت امکان، زنان باردار باید هدف قرار دهند. برای مدیریت علائم ناخوشایند با داروهای خانگی یا در صورت لزوم با پزشک خود در مورد گزینه های پزشکی صحبت کنید.

از چه چیزهایی باید اجتناب کرد

در دوران بارداری، ضروری است از مصرف بدون نسخه خودداری کنید. داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs)، مانند ایبوپروفن (ادویل) یا آسپرین.

بررسی در Annals of Epidemiology اشاره می کند که زنانی که در دوران بارداری از NSAID استفاده می کنند، احتمال بیشتری دارد که نوزادانی با ناهنجاری های مادرزادی به دنیا بیاورند.

بعضی از زنان در دوران بارداری از استامینوفن (تیلنول) استفاده می‌کنند، اگرچه این نگرانی وجود دارد که ممکن است بر جنین نیز تأثیر بگذارد.

یک مطالعه اخیر در مجله روانپزشکی جاما hl-trusted-source> نشان داد که کودکان متولد شده از زنانی که در دوران بارداری استامینوفن مصرف می کنند، بیشتر در معرض ابتلا به اوتیسم یا اختلال نقص توجه و بیش فعالی هستند.

با این حال، قبل از اینکه کارشناسان بهداشت بتوانند ادعاهای گسترده ای داشته باشند، نیاز به تحقیقات بیشتری در مورد این ارتباط وجود دارد. بسیاری از مردم هنوز استامینوفن را ایمن ترین دارو برای زنان در دوران بارداری می دانند.

 

اگرچه سردرد در دوران بارداری، شایع است، گاهی اوقات ممکن است نیاز به مراجعه به پزشک باشد.

هرکسی که سردردهای شدید یا مداومی را تجربه می‌کند که به درمان‌های خانگی پاسخ نمی‌دهد، باید با پزشک خود قرار ملاقات بگذارد.

به‌طور مشابه، هرکسی که علائم ناراحت‌کننده دیگری را تجربه می‌کند – مانند سرگیجه یا تغییر در بینایی – باید به دنبال تشخیص و درمان باشد. ممکن است پزشک بتواند درمانی را توصیه کند که هم برای زن و هم برای جنین بی‌خطر باشد.

 

 

سردردهای دوران بارداری ممکن است ناراحت کننده باشند، اما معمولاً دلیلی برای نگرانی نیستند.

بارداری باعث ایجاد تعدادی تغییرات قابل توجه در بدن می شود که ممکن است منجر به علائمی مانند سردرد شود. با این حال، یافتن درمان‌هایی که برای جنین بی‌خطر هستند، مهم است.

سردردهای ثانویه که به دلیل یک مشکل زمینه ای رخ می دهند ممکن است خطرناک باشند. هر کسی که در مورد علائم خود مطمئن نیست یا علائم ناراحت کننده یا شدید را تجربه می کند باید برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کند.

مدیر مجله

یه پسر آبان ماهی با افکار پیچیده و تنیده از خشم علاقه زیادی به گسترش وب و وبسایت نویسی داره ،یه پسر از دل سنگ های آبی کهکشانی که هیچکس نمیتونه دستش رو بخونه و از 1399 تا حالا تو دنیای وب سرگردان و آموزش دیدن است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا