این مطالعه نشان می دهد که فناوری اولتراسوند می تواند برای تقویت ذهن آگاهی مورد استفاده قرار گیرد

این مطالعه نشان می دهد که فناوری اولتراسوند می تواند برای تقویت ذهن آگاهی مورد استفاده قرار گیرد

Frontiers in Human Neuroscience (2024). DOI: 10.3389/fnhum.2024.1392199″>
اندازه گیری شدت آکوستیک (الف) تضعیف جمجمه و تغییر شکل هندسی اوج فشار زمانی آکوستیک ثبت شده در آب و از طریق نمونه‌ای از استخوان جداری جسد (“جمجمه”). مرکز پرتو و FWHM نمایش داده می شود. تغییر جانبی در (A) و تغییر محوری در (C) نمایش داده می شود. تصور می شود که تغییرات دوره ای در شدت اوج در صفحه محوری در پانل C به دلیل امواج ایستاده ایجاد شده توسط هندسه حلقوی مبدل باشد. (ب) نقشه شدت اولتراسوند ضعیف شده توسط جمجمه بر روی MRI یک سوژه قرار گرفته است. تخمین اوج تمرکز با استفاده از مختصات ناوبری عصبی ثبت شده از جلسه TFUS آن سوژه تعیین شد. (د) توزیع فضایی شدت اوج زمانی پرتو اولتراسوند در آب (بالا) و از طریق یک قطعه جمجمه جداری جسد (پایین). پانل سمت چپ توپوگرافی فضایی جانبی شدت اوج زمانی پرتو در قله محوری را نشان می دهد. پانل سمت راست توپوگرافی محوری را نمایش می دهد. اعتبار: Frontiers in Human Neuroscience (2024). DOI: 10.3389/fnhum.2024.1392199

یکی از توانایی‌های جذاب ذهن انسان، رویاپردازی است، جایی که ذهن در افکار، خیال‌پردازی‌ها و سناریوهای خود به خودی، اغلب بدون تلاش آگاهانه، سرگردان می‌شود و به خلاقیت و تفکر اجازه می‌دهد آزادانه جریان یابد.

در یک مطالعه جدید منتشر شده در Frontiers in Human Neuroscience، محققان دانشگاه آریزونا از فناوری اولتراسوند با شدت کم برای تغییر غیرتهاجمی ناحیه مغز مرتبط با فعالیت هایی مانند خیال پردازی، یادآوری خاطرات و تجسم آینده استفاده کردند. آنها دریافتند که این تکنیک در نهایت می تواند تمرکز حواس را افزایش دهد و پیشرفت بزرگی را در زمینه علوم اعصاب رقم بزند.

محققان از فناوری اولتراسوند با شدت پایین به نام اولتراسوند متمرکز بر جمجمه (TFUS) برای تغییر شبکه حالت پیش‌فرض مغز، سیستمی از نواحی متصل مغز که به‌ویژه در طول فعالیت‌هایی مانند خیال‌پردازی فعال هستند، استفاده کردند.

برایان لرد، نویسنده اصلی مطالعه، محقق فوق دکترا در بخش روانشناسی دانشگاه، گفت: «ما اولین کسی هستیم که نشان می‌دهیم که شبکه حالت پیش‌فرض را می‌توان مستقیماً هدف‌گیری کرد و به‌صورت غیرتهاجمی تعدیل کرد».

یک ناحیه از شبکه حالت پیش‌فرض، قشر کمربندی خلفی لرد، که بخشی از آزمایشگاه هوشیاری پیشرفته علم (SEMA) در مرکز مطالعات آگاهی دانشگاه است، گفت:، به عنوان یک بازیگر اصلی در چگونگی درک ذهن از تجربیات دخیل بوده است. شبکه حالت پیش‌فرض زمانی فعال است که افراد درگیر درون‌نگری می‌شوند یا اجازه می‌دهند ذهنشان سرگردان شود، شاید خود را در یک داستان جاسازی کنند، خاطرات گذشته را به خاطر بیاورند یا سناریوهای آینده را برنامه‌ریزی کنند.

لرد گفت: “اینگونه است که ما روایت هایی را درباره خودمان می سازیم.”
لرد گفت، اگرچه این روایت‌سازی برای به دست آوردن یک حس منسجم از خود طبیعی و مهم است، اما همچنین می‌تواند مانع از حضور افراد در لحظه شود. به عنوان مثال، زمانی که شخصی سعی در مدیتیشن دارد، می تواند منجر به نشخوار فکری و تفکر منفی شود.

برای تقویت ذهن‌آگاهی و کمک به افراد در تعامل بیشتر با لحظه کنونی، تیم لرد از TFUS استفاده کرد، ابزاری که می‌تواند مناطق خاصی از مغز را به صورت غیرتهاجمی با دقت میلی‌متری تحریک کند.

برخلاف سایر روش‌های تحریک غیرتهاجمی مغز، مانند تحریک الکتریکی ترانس کرانیال و ترانسکرانیال تحریک مغناطیسی، TFUS می تواند به زیر قشر، بیرونی ترین لایه مغز نفوذ کند. فقط پنج دقیقه تحریک می تواند اثرات معنی داری ایجاد کند.

این آزمایش شامل 30 شرکت‌کننده بود که TFUS را در قشر کمربندی خلفی شبکه حالت پیش‌فرض مغز دریافت کردند. محققان از تصویربرداری رزونانس مغناطیسی عملکردی یا fMRI استفاده کردند. تغییرات را در فعالیت مغز مشاهده کنید. از شرکت کنندگان خواسته شد تا احساسات و تجربیات خود را قبل و بعد از درمان TFUS گزارش کنند.

این مطالعه نشان داد که TFUS اتصال مغز را در شبکه حالت پیش‌فرض کاهش می‌دهد. و بر ذهن آگاهی و تجربیات ذهنی شرکت کنندگان، مانند احساس خود و درک آنها از زمان تأثیر گذاشت.

لرد گفت: “بهترین بخش این است که شما از حداقل انرژی برای تغییر فعالیت مغز استفاده می کنید. شما فقط با سونوگرافی با شدت کم به مغز فشار ملایمی وارد می کنید.”

قابلیت هدف‌گیری و تغییر شبکه‌های مغزی، امکان استفاده از TFUS را برای درمان‌های دقیق، که درمان‌های پزشکی به‌طور خاص برای ویژگی‌های منحصربه‌فرد یک فرد، مانند ساختار ژنتیکی، شیوه زندگی و محیط، طراحی شده‌اند، باز می‌کند. TFUS همچنین می تواند به طور بالقوه برای درمان اختلالات خلقی مانند افسردگی و اضطراب استفاده شود، لرد گفت، احتمالی که گروه های تحقیقاتی دیگر اکنون در حال بررسی هستند.

لرد گفت: «برخلاف تکنیک‌های تصویربرداری عصبی که فقط می‌توانید با فعالیت مغز ارتباط برقرار کنید، ابزارهای تحریک غیرتهاجمی مانند TFUS به شما امکان می‌دهند مغز را بررسی کنید و مدل‌های علّی ایجاد کنید.» “این یک چیز واقعاً قدرتمند برای کل حوزه علوم اعصاب است.”

اطلاعات بیشتر:
برایان لرد و همکاران، اولتراسوند متمرکز از طریق جمجمه به قشر سینگولیت خلفی شبکه حالت پیش فرض و تجربه ذهنی را تعدیل می کند: یک مطالعه آزمایشی fMRI، Frontiers in Human Neuroscience (2024). DOI: 10.3389/fnhum.2024.1392199

تهیه شده توسط
دانشگاه آریزونا

<استفاده از href="https://medx.b-cdn.net/tmpl/v6/img/svg/sprite.svg#icon_open" x="0" y="0"/>

نقل:
مطالعه نشان می دهد که فناوری اولتراسوند را می توان برای تقویت ذهن آگاهی مورد استفاده قرار داد (2024، 11 ژوئیه)
بازیابی شده در 12 ژوئیه 2024
از https://medicalxpress.com/news/2024-07-ultrasound-technology-boost-mindfulness.html

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. جدا از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، خیر
بخش بدون اجازه کتبی قابل تکثیر است. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.

خروج از نسخه موبایل