این مطالعه نشان می‌دهد که تفاوت‌های نژادی در زوال عقل توسط عوامل اجتماعی به جای اجداد ژنتیکی تعیین می‌شود

این مطالعه نشان می‌دهد که تفاوت‌های نژادی در زوال عقل توسط عوامل اجتماعی به جای اجداد ژنتیکی تعیین می‌شود

مریتا (در مرکز) به نوه‌اش لبخند می‌زند در حالی که برادرش، پابلو، پشت سر او آرام می‌گیرد. این خانواده متعلق به جامعه نگریتوس تومبس، شهری در شمال پرو است. مطالعه‌ای که در پرو و ​​سه کشور دیگر آمریکای لاتین توسط محققان دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس انجام شد، نشان می‌دهد که تفاوت‌های نژادی در سلامت مغز به دلیل عوامل اجتماعی است و اصل و نسب ژنتیکی هیچ نقشی ندارد. اعتبار: الکس کورنهوبر، همکار جهانی آتلانتیک برای عدالت در سلامت مغز در موسسه جهانی سلامت مغز

بر اساس مطالعه جدیدی که توسط محققان دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس انجام شد،

نابرابری‌های نژادی در زوال عقل به دلیل عوامل اجتماعی تعیین‌کننده سلامت است و اصل و نسب ژنتیکی هیچ نقشی ندارد.

این مطالعه، که بر اساس یک نظرسنجی طولانی مدت مبتنی بر جمعیت در چهار کشور آمریکای لاتین انجام شد، به توضیح اینکه چرا افراد عمدتاً بومی آمریکایی یا آفریقایی دارای شیوع بالاتری از زوال عقل: شرکت کنندگان در مطالعه بیشتر احتمال داشت زمینه‌های اجتماعی و شرایط بهداشتی که خطر زوال شناختی را در آنها افزایش داده است، مانند سطح تحصیلات پایین، اقامت روستایی و فشار خون بالا. هنگامی که چنین عواملی در نظر گرفته شد، اصل و نسب خطر اضافی اضافه نکرد.

«گروه‌های نژادی و قومی به حاشیه رانده شده در بسیاری از کشورها دارای نرخ بالاتری از زوال عقل هستند، و جدا کردن عوامل بیولوژیکی از عوامل اجتماعی چالش برانگیز بوده است.» >

“آمریکای لاتین چارچوبی منحصر به فرد برای جداسازی این دو فراهم می کند. این منطقه با بزرگترین مخلوط اجداد ژنتیکی است، به علاوه دارای نابرابری های اجتماعی عمیق است. این مطالعه به وضوح نشان می دهد که سلامت شناختی ضعیف بخشی از میراث نژاد است. این نسب خانواده نیست که مردم را در معرض خطر قرار می دهد، به نوعی، یافته ها اطمینان بخش هستند، زیرا عوامل اجتماعی تعیین کننده سلامتی قابل تغییر هستند.

این مطالعه منتشر شده است در مجله آلزایمر و زوال عقل.

زمانی که تصور می شد بخشی طبیعی و اجتناب ناپذیر پیری است، زوال شناختی و زوال عقل به طور فزاینده ای به عنوان محصولات شبکه پیچیده ای از عوامل خطر شناخته شده است که احتمال دارد اعضای گروه های به حاشیه رانده شده را به دام بیاندازد. به عنوان مثال، در ایالات متحده، در مقایسه با جمعیت سفیدپوست، زوال عقل در جوامع سیاه پوست دو برابر و در جوامع اسپانیایی 1.5 برابر شایع تر است.

آنچه که هنوز مشخص نیست این است که چه مقدار از افزایش میزان زوال عقل به دلیل عوامل خطر قابل اصلاح مرتبط با حاشیه نشینی است، مانند سطح تحصیلات و فشار خون بالا، و چه مقدار به دلیل استعداد ژنتیکی مرتبط با اصل و نسب است.

اولین قدم در تفکیک نقش عوامل بیولوژیکی و اجتماعی، جایگزینی موضوع پیچیده هویت نژادی و قومی با موضوع ساده‌تر اجداد ژنتیکی است. نژاد و قومیت مقوله های بیولوژیکی نیستند. آنها توسط فرهنگ ها و جوامعی که مردم در آن زندگی می کنند تعریف می شوند، و تعاریف بر اساس زمان و مکان متفاوت است. از سوی دیگر، اصل و نسب ژنتیکی معیاری عینی از نسبت DNA یک فرد است که می‌توان آن را در یک یا چند ناحیه بزرگ از کره زمین ردیابی کرد – در این مورد، آفریقا، اروپا یا قاره آمریکا.

Llibre-Guerra و همکارانش با استفاده از داده های نظرسنجی به دست آمده توسط گروه تحقیقاتی دمانس 10/66 در کوبا، جمهوری دومینیکن، مکزیک و پرو، رابطه بین اصل و نسب ژنتیکی، عوامل اجتماعی تعیین کننده سلامت، و عملکرد شناختی را تجزیه و تحلیل کردند.

گروه 10/66 در سال 1998 برای مطالعه شیوع و تأثیر زوال عقل در کشورهای با درآمد کم و متوسط ​​با استفاده از نظرسنجی‌های مبتنی بر جمعیت که در سطح بین‌المللی معتبر و استاندارد شده‌اند، تأسیس شد. مطالعه کنونی از داده‌های اولین موج نظرسنجی گروه 10/66، که از سال 2004 تا 2006 انجام شد، استفاده کرد. موج اول شروع جمع‌آوری سیستماتیک داده‌ها در تنظیمات مختلف را نشان می‌دهد و یک معیار حیاتی برای تمام تحلیل‌های بعدی ارائه می‌دهد. گروه 10/66 از آن زمان تاکنون دو نظرسنجی بعدی را انجام داده و قصد دارد به گسترش این ارزیابی ها ادامه دهد.

شرکت‌کنندگان واجد شرایط توسط نقشه‌برداران آموزش دیده پیدا شدند که به همه درها در مناطق تعیین‌شده ضربه زدند، استراتژی که برای تولید نمونه‌های نماینده برای هر کشور طراحی شده است. هر شرکت کننده تحت مصاحبه، معاینه فیزیکی، ارزیابی شناختی و خون گیری قرار گرفت. علاوه بر این، نقشه برداران با یکی از بستگان یا دوستان نزدیک هر شرکت کننده مصاحبه کردند.

برای مطالعه کنونی، محققان داده‌های شناسایی نشده 3808 فرد 65 ساله یا بالاتر را در چهار کشور تجزیه و تحلیل کردند. اگر بتوان 70 درصد یا بیشتر از DNA آنها را در قاره مربوطه ردیابی کرد، افراد عمدتاً به‌عنوان اجداد آفریقایی، بومی آمریکایی یا اروپایی طبقه‌بندی می‌شوند.

هر کشور ترکیبی منحصر به فرد از اجداد داشت. در مکزیک و پرو، بیشترین تعداد مردم عمدتاً بومیان آمریکا و پس از آن اروپایی و سپس آفریقایی بودند. در کوبا، بیشتر آنها از اصل و نسب اروپایی بودند و پس از آن آفریقایی، با کمتر از 3 درصد بومیان آمریکایی. در جمهوری دومینیکن، اکثر مردم از میراث آفریقایی بودند و پس از آن اروپایی ها با حدود 10 درصد از میراث بومیان آمریکا.

این نظرسنجی نشان داد که اختلال شناختی در میان افراد مسن‌تر با اصل و نسب بومیان آمریکا یا آفریقا بیشتر از اجداد اروپایی رایج است. در حالی که 47.8 درصد از سالمندان میراث اروپایی درجاتی از اختلالات شناختی را نشان دادند، 52.7 درصد از افراد با اصل و نسب بومیان آمریکا و 54.9 درصد از افراد با اصل و نسب آفریقایی چنین اختلالاتی را نشان دادند. هنگامی که عوامل اجتماعی و بهداشتی مانند سطح تحصیلات، وضعیت اجتماعی-اقتصادی و سلامت قلبی عروقی در نظر گرفته شد، ارتباط بین نسب ژنتیکی و عملکرد شناختی ناپدید شدند.

نویسندگان در این مطالعه نوشتند: «یافته‌های ما نشان می‌دهد که عملکرد شناختی تا حد زیادی تحت‌تاثیر عوامل خطر اجتماعی بالادست است». “ما تفاوت های قابل توجهی در تعیین کننده های اجتماعی سلامت در میان گروه های اجدادی مختلف در آمریکای لاتین یافتیم که ناشی از معایب پایدار و نژادپرستی ساختاری است که ریشه در دوره استعمار دارد.”

یافته‌های مطالعه همان چیزی است که در ایالات متحده مشاهده شده است، با گروه‌های به حاشیه رانده شده که نرخ بالاتری از زوال عقل و نابرابری‌های اجتماعی مشابه مانند سطح تحصیلات پایین‌تر و کاهش دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی را تجربه می‌کنند. Llibre-Guerra گفت: «اگر می‌خواهیم سلامت شناختی را برای همه افراد بهبود دهیم، باید با پرداختن به این عوامل شروع کنیم.

اطلاعات بیشتر:
Jorge J. Llibre-Guerra و همکاران، عوامل اجتماعی تعیین کننده سلامت، اما نه تبار ژنتیکی جهانی، شیوع زوال عقل را در آمریکای لاتین پیش بینی می کنند، آلزایمر و دمانس (2024). DOI: 10.1002/alz.14041

تهیه شده توسط
دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن

<استفاده از href="https://medx.b-cdn.net/tmpl/v6/img/svg/sprite.svg#icon_open" x="0" y="0"/>

نقل:
این مطالعه نشان می‌دهد که تفاوت‌های نژادی در زوال عقل توسط عوامل اجتماعی به جای اجداد ژنتیکی تعیین می‌شود (2024، 11 ژوئیه)
بازیابی شده در 12 ژوئیه 2024
از https://medicalxpress.com/news/2024-07-racial-disparities-dementia-social-factors.html

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. جدا از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، خیر
بخش بدون اجازه کتبی قابل تکثیر است. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.

خروج از نسخه موبایل