رونالدو را ول کن، غضنفر را بگیر!

رونالدو را ول کن، غضنفر را بگیر!

به گزارش خبرورزشی، متاسفانه ورزش ایران چه در رشته های تیمی چه در رشته های انفرادی سالهاست که فقط عنوان حرفه ای را به دوش می کشند. وضعیت امکانات در ورزش ایران حتی با کشورهای همسایه هم قابل قیاس نیست و در برخی رشته ها، ورزشکاران به شدت از کمبود تجهیزات لازم برای تمرین عاجزند و در این میان کاری هم از دست فدراسیون ها برنمی آید. به سراغ هر فدراسیونی بروید از مشکلات مالی گله مندند و معققدند وزارت ورزش بودجه لازم را در اختیارشان قرار نمی دهد. یکی از رشته هایی که در سال های اخیر به شدت از کمبود تجهیزات ابتدایی شاکی و ناراضی بوده، فدراسیون تیراندازی است. وضعیت تجهیزات در این رشته به قدری ناامید کننده است که روز گذشته نسرین شاهی پاراتیرانداز ایران در ماده تپانچه ۱۰ متر در پارالمپیک پاریس به دلیل پایین بودن استاندارد اسلحه اش در تست تپانچه مردود شد تا دیسکالیفه شده و از جدول مسابقات حذف شود.

شانس مدالی که از دست رفت

براساس سیاست کیفی کمیته ملی المپیک، نفراتی راهی پارالمپیک شدند که از امیدهای کاروان ایران برای کسب طلا بودند. یکی از این نفرات نسرین شاهی پاراتیرانداز ایران در ماده تپانچه ۱۰ متر یکی از نفراتی بود که شانس کسب مدال در کاروان ایران را داشت اما اتفاق دردناک و تلخی که برای او رخ داد باعث شد دستش از مدال کوتاه بماند. ماجرا وقتی ناامید کننده تر شد که شاهی قبل از شروع مسابقات حذف شد و اصلا کار به رقابت نکشید! ماجرا از این قرار است که در مسابقات تیراندازی پارالمپیک اسلحه های ورزشکاران توسط کمیته برگزاری مسابقات تست می شود. اسلحه ورزشکار ایران در این مرحله مشکلی نداشت و طبق اعلام سرمربی تیم ملی، خود مربیان ایران هم اسلحه را چک کردند اما دیروز و در پایان مسابقه، در تست رندوم متاسفانه وزن ماشه از استاندارد پایین تر بود و همین سبب شد تا پاراتیرانداز ایرانی توسط داور ریجکت شده و دیسکالیفه شود.با این اتفاق تلخ و البته افتضاح، یکی از شانس های مسلم مدال کاروان ایران از دست رفت و بانوی ورزشکار ایرانی نتوانست به کار خود در پارالمپیک ادامه دهد.

رونالدو را ول کن، غضنفر را بگیر!

تا جایی که ذهن یاری می‌کند، تیم ملی تیراندازی ایران معمولا در مسابقات مدال آور بوده و می‌توانستیم روی مدال ستاره‌های این تیم حساب کنیم اما در چند وقت اخیر شاید آن‌طور که باید، این تیم مثل همیشه نبود و گاهی نتایج ضعیفش همه را شگفت ‌زده کرد. نمونه آن افت شدید جواد فروغی، دارنده مدال طلای المپیک است. ورزشکاری که در فینال تپانچه بادی المپیک توکیو بر سکوی قهرمانی تکیه زد تا نخستین مدال المپیک و تاریخ تیراندازی ایران را به ارمغان بیاورد، در مسابقات انتخابی امسال برای المپیک پاریس ناکام ماند و برخلاف تمام گمانه‌ زنی‌ها مسافر پاریس نشد. مسابقات قهرمانی کسب سهمیه برزیل آخرین رویداد کسب سهمیه المپیک پاریس ۲۰۲۴ در رشته تفنگ و تپانچه بود که تیم اعزامی کشورمان نتوانست هیچ سهمیه جدیدی کسب کند تا با همان چهار سهمیه قبلی خود را برای پاریس آماده کند.فروغی البته بعد از المپیک توکیو در چندین رقابت بین‌المللی هم نتوانست نتایج خوبی کسب کند و همه را ناامید کرد.

در سال‌ های اخیر تیم ملی تیراندازی همیشه با مشکلاتی نظیر کمبود فشنگ و حتی اسلحه دست‌ و پنجه نرم می ‌کرد و گاها سلاح ‌هایی که ملی‌پوشان با آن تمرین می‌ کردند یا حتی مدال‌ آور می‌شدند، قرضی بود. چندی پیش بود که نجمه خدمتی از ورزشکاران پرافتخار و مدال آور این رشته اعتراف تلخی کرد و گفت گاهی به دلیل کمبود فشنگ، مجبور بوده به صورت خیالی تمرین کرده و به هدف شلیک کند!  
متاسفانه سالهاست نبود و کمبود تجهیزات برای این رشته تبدیل به یک ضعف بزرگ و پاشنه آشیل برای تیراندازان با استعداد ایرانی شده است. قیمت نجومی فشنگ و اسلحه و البته ناتوانی فدراسیون در تامین امکانات اولیه یکی از دلایل افت این رشته در سال های اخیر بوده به طوری که دیروز ورزشکار پارالمپیکی ایران به دلیل نداشتن تجهیزات استاندارد از ادامه مسابقات حذف شد. قطعا تهیه تجهیزات لازم برای ورزشکاران این رشته که درآمد چندانی هم از فعالیت در تیراندازی ندارند، گران از آب در می آید و آنها نمی توانند شخصا برای خرید تجهیزات اقدام کنند.

تاثیر مستقیم تحریم ها بر کمبود تجهیزات تیراندازی

در سال های اخیر مسئولان مختلف در رشته تیراندازی، کمبود تجهیزات در این رشته را به گردن تحریم ها انداخته و مدعی شده اند که تحریم ها هم باعث افزایش قیمت تجهیزات شده هم باعث ایجاد دردسر برای فدراسیون در خرید اقلام و وسایل لازم برای ورزشکاران شده است. مرتضی قربانی، رییس فدراسیون با انتقاد تند از دولت آمریکا با اشاره به تاثیر تحریم ها بر افزایش مشکلات فدراسیون برای تجهیزات لازم گفته است:»تحریم خصمانه آمریکا برای ما مشکل ایجاد می کُند در حالیکه سلاح ورزشی نباید مورد تحریم قرار بگیرد. ما برای تهیه تجهیزات با مشکلات زیادی جهت خرید، انتقال، ورود، گمرک و … مواجه می‌شویم.

عباس محمدی، رئیس هیئت تیراندازی استان اصفهان درباره مشکلات فدراسیون و هیات برای تامین امکانات لازم برای تیراندازان می گوید:»تیراندازی یک رشته تجهیزات‌محور و متکی به واردات این تجهیزات از کشورهای اروپایی است و تحریم‌ها، فراهم کردن این تجهیزات را سخته کرده است.تیراندازی یک رشته تجهیزات‌محور و متکی به واردات این تجهیزات از کشورهای اروپایی است و تحریم‌ها، فراهم کردن این تجهیزات را سخته کرده، البته با فدراسیون در این رابطه رایزنی‌هایی انجام داده‌ایم تا موانع و مشکلات در سطح کشور کم شود.«

با این وجود بعید است که مشکلات فدراسیون تیراندازی به این راحتی ها قابل حل شدن باشد مگر اینکه بودجه ای کلان به حساب این فدراسیون واریز شود تا دیگر شاهد حذف ورزشکاران زحمتکش و بااستعدادمان از مسابقات به دلیل کمبود تجهیزات و امکانات نباشیم.

گزارش: پریسا اسلام زاده

 

 

 

منبع:خبر ورزشی

خروج از نسخه موبایل