نظر کارشناس آسیایی VAR درباره صحنه مشکوک اخراج بازیکن پرسپولیس

نظر کارشناس آسیایی VAR درباره صحنه مشکوک اخراج بازیکن پرسپولیس

به گزارش خبرنگار مهر، فدراسیون فوتبال ایران با خرید سیستم‌های داور ویدئویی بالاخره توانست بیست و چهارمین دوره لیگ برتر را با حضور محدود VAR آغاز کند تا طلسم استفاده از این فناوری روز فوتبال دنیا در سطح باشگاه‌های کشور بشکند.

گرچه سیستم مورد استفاده با هشت دوربین از سوی صدا و سیما راه اندازی شده اما تمام مراحل قانونی مورد تأیید فیفا را گذرانده است تا مجوز آن برای لیگ برتر ایران صادر شود.

VAR در حالی به طور محدود در چند دیدار استفاده شده است که حداکثر هشت دوربین تلویزیونی به کار گرفته شده است. اتفاقی مرسوم در اکثر لیگ‌های معتبر آسیا و اروپا که دوربین‌ها از سوی سازمان ارائه دهنده خدمات برای پوشش تلویزیونی صورت می‌گیرد.

سیستم‌های VAR نیز به نوعی تمام تصاویر دریافتی را با استفاده از فناوری مورد تأیید فیفا تأیید کرده و تصویر مورد بحث داوران VAR را در اختیار صدا و سیما قرار می‌دهد اما این تصاویر تاکنون از سوی این سازمان به نمایش در نیامده است تا بینندگان تلویزیونی تنها تصویری از اتاق VAR را داشته باشند و صحنه مشکوک به خطا، اخراج یا گل را نبینند.

در کنار تمام این جدال قدرت بین صدا و سیمایی که سال هاست معادله حق پخش را مجهول نگه داشته است اتفاقی دیگر در تصاویر ویدئویی در جریان بازی پرسپولیس و فولاد خوزستان در جمعه گذشته رقم خورد.

خطای مشکوک به اخراج مسعود ریگی توسط داور VAR مورد بازبینی قرار گرفت و از پیام حیدری داور وسط خواست تا آن را مورد بازبینی قرار دهد اما وقتی حیدری سمت مانیتور رفت خبری از پخش صحنه آهسته نبود.

همین موضوع مورد انتقاد اهالی فوتبال قرار گفت تا عدم پخش تصویر را بهانه‌ای برای انتقاد دوباره بابت استفاده از این سیستم با واژه‌هایی نظیر «VAR قلابی»، «سیستم الکی» و… مطرح کنند و از قطع بازی در جریان دیداری که VAR در آن برای چند دقیقه با داور وسط ارتباط تصویری نداشته است صحبت کنند.

خبرنگار مهر، برای بررسی اتفاق رخ داده با «هادی البکایی» سرپرست گروه اجرایی نصب و تجهیز VAR در لیگ قهرمانان آسیا، لیگ‌های قطر، امارات و…. که پروژه‌های زیادی را در آسیا اجرا کرده است گفت و گویی انجام داد تا نقطه نظر او را در خصوص این موارد جویا شود.

او در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص اینکه آیا قطع شدن کابل اتصال بین داور VAR با داور وسط زمین برای پخش تصویر برای مدت کوتاه باید به اطلاع دو تیم و توقف در جریان مسابقه مرتبط شود گفت: این موضوع بستگی به تصمیم ناظر بازی و همچنین داور VAR دارد. او می‌تواند داور را آگاه کند.

وی در پاسخ به اینکه آیا تصمیم به ادامه مسابقه اشتباه است نیز تاکید کرد: نه! بازی می‌تواند بدون مشکل ادامه پیدا کند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

از این رو بدون در نظر گرفتن تصمیم داور در خصوص عدم اخراج مسعود ریگی به دلیل خطا روی بازیکن فولاد هیچ مشکلی در ادامه بازی وجود نداشته است و تیم داوری به درستی در خصوص ادامه بازی اعلام رأی کرده است.

شایان ذکر است مجوز فیفا برای برگزاری رقابت‌های لیگ برتر با استفاده از VAR با در نظر گرفتن شرکت چینی مورد تأیید خود که با فدراسیون فوتبال ایران قرارداد همکاری امضا کرده است صادر شده است.

منبع:مهر

خروج از نسخه موبایل