ورزش

یک دهه پس از حضور رونالدو؛ غوغای آکادمی دینامو تفلیس و فوتبال گرجستان ادامه دارد… اینجا ستاره می‌شوید!

یک دهه پس از حضور رونالدو؛ غوغای آکادمی دینامو تفلیس و فوتبال گرجستان ادامه دارد… اینجا ستاره می‌شوید!

به گزارش خبرورزشی، هفتم جولای ۲۰۱۳؛ روزی که مردم گرجستان از حضور فوق‌ستاره رئال‌مادرید یعنی کریستیانو رونالدو در تفلیس هیجان‌زده بودند، تصورش را هم نمی‌کردند که یک دهه بعد از این اتفاق تاریخی، پسربچه‌هایی که برای گرفتن عکس با CR7 سرودست می‌شکستند، باعث غروشان شوند.

حالا در سپتامبر ۲۰۲۴ از موفقیت فوتبال گرجستان و آکادمی دیناموتفلیس می‌گوییم، نه فقط برای صعود ناکربی به یورو و اولین حضورشان در مرحله حذفی که ۲ ماهی از آن گذشته، بلکه برای پرورش نسلی که یکی پس از دیگری تبدیل به ستاره‌های بزرگ فوتبال اروپا و جهان می‌شوند.

گیورگی از خویچا پیش افتاد!

بین چند مشتری بزرگ، لیورپول بیش از همه می‌دانست که اگر همین تابستان آماده‌ترین گلر یورو ۲۰۲۴ (که با ۲۹ سیو از این حیث برترین بازیکن تورنمنت بود) را جذب نکند، سال آینده شاید باید چند برابر هزینه بدهد. سرانجام ۲۷ آگوست ۲۰۲۴ (۶ شهریور ۱۴۰۳) لیورپولی‌ها انتقال گیورگی مامارداشویلی به آنفیلد را نهایی کردند و تصمیم گرفتند او را برای میخ‌کوب نشدن به نیمکت یک فصل به باشگاه فعلی‌اش والنسیا قرض بدهند. این انقلابی در نقل‌وانتقالات فوتبال گرجستان بود، چرا که بی‌شک لیورپول نامی بزرگ‌تر از ناپولی در فوتبال جهان به شمار می‌رود که ۲ سال قبل خویچا کواراتسخلیا را جذب و به فوتبال اروپا معرفی کرد. انتقال مامارداشویلی حالا با ۵+۳۰ میلیون یورو رسمی شده و گیورگی سال آینده چمدان‌هایش را برای حضور دائمی در انگلیس، خواهد بست. ضمن این که سنگربان اول گرجستان حالا نهمین دروازه‌بان گران فوتبال جهان هم به شمار می‌رود.

گران‌ترین دروازه‌بانان تاریخ (تابستان ۲۰۲۴)

در کل تاریخ فوتبال گرجستان، شهردار فعلی تفلیس یعنی کاخا کالادزه تک‌ستاره‌ای بود که انتقالش از دیناموکیف به میلان مثل بمب در این کشور ترکید و قبل و بعد از آن تا ۲ سال پیش چنین انتقالی در فوتبال کشورشان سابقه نداشت.

کاخا کالادزه

اما منتقل شدن به تیمی بزرگ به تنهایی مهم نیست، ستاره‌های گرجی در این تیم‌ها تبدیل به ستاره شده‌اند و هیچ‌وقت به حاشیه نرفته‌اند. خویچا کواراتسخلیا در حالی تبدیل به یک ستاره بزرگ در سطح فوتبال اروپا شده که ۲ سال پیش در دینامو باتومی بازی می‌کرد. سرعت رشد گیورگی مامارداشویلی هم به همین ترتیب بوده و او هم سال ۲۰۲۱ از دینامو تفلیس در حالی به‌عنوان دروازه‌بان دوم به والنسیا رفت که فصل آخر به لوکومتیو تفلیس قرض داده شده بود و در دورانی که بازیکن دینامو بود حتی یک بازی هم برای این تیم انجام نداد.

گیورگی مامارداشویلی

انقلابی در قلب تفلیس

آکادمی دینامو تفلیس، آکادمی تازه تأسیسی نیست، اما سال ۲۰۱۳ با امکانات و زمین‌های تمرینی جدید توسط کریستیانو رونالدو افتتاح شد. دینامو تفلیس باشگاهی ۹۸ ساله است که سال ۱۹۲۵ زمانی که گرجستان بخشی از شوروی سابق بود، تأسیس شد و حتی در زمان حضور در لیگ شوروی ۲ قهرمانی در سال‌های ۱۹۶۴ و ۱۹۷۸ داشت.

آکادمی دینامو تفلیس

این باشگاه نو شدن آکادمی‌اش را مدیون «رومن پیپیا» بیزنس‌من گرجی است که اوایل دهه ۲۰۱۰ با هدف توسعه فوتبال گرجستان، باشگاه دینامو تفلیس را خرید و به آن رسیدگی کرد. در واقع پیش از حضور پیپیا آکادمی دینامو به آن صورت جدی گرفته نمی‌شد و به دنبال آن هم فرصت رشد و پیشرفت برای پسرهای عاشق فوتبال گرجستان فراهم نبود. استفاده از امکاناتی که با باشگاه‌های مطرح اروپایی برابری می‌کند و به‌کارگیری مربیان و استعدادیاب‌های برجسته اروپایی، باعث شد تا گرجستان به جایی برسد که به تدریج چند ستاره به فوتبال اروپا معرفی کند و یکی از ۱۶ تیم برتر جام ملت‌های اروپای ۲۰۲۴ باشد.

بیشتر بخوانید: باخت رونالدو به آکادمی فوتبالی که خودش افتتاح کرد! +تصاویر

آکادمی دینامو تفلیس در حضور کریستیانو رونالدو

ستاره بعدی کیست؟

در یورو ۲۰۲۴، بعد از برتری گرجستان مقابل پرتغال در مرحله گروهی، تصویر بازیکنان ناکربی در روز افتتاحیه آکادمی دینامو در شبکه‌های اجتماعی وایرال شد.

۱۰ بازیکنی که در آن روز کریستیانو را از نزدیک دیدند عبارتند از: خویچا کواراتسخلیا، گیورگی مامارداشویلی، گیورگی چاکوتادزه، سابا لوبژانیدزه، زوریکو داویتاشویلی، لوکا لوچوشویلی، بودو زیوزیوادزه، اوتار کاکابادزه، لوکا گوگشاشویلی و گابریل سیگورا.

برخی از آن‌ها مثل زیوزیوادزه و لوبژانیدزه به این خاطره که ۳۰ و ۲۹ ساله هستند شاید شانس چندانی برای پوشیدن پیراهن بزرگ‌تری نداشته باشند، اما دیگر بازیکنان می‌توانند گیورگی یا خویچای بعدی باشند.

فراموش نکنید گیورگی گولسیانی ستاره خط دفاعی پرسپولیس که سال‌ها در لیگ ایران پیراهن تیم‌هایی مثل سپاهان، ذوب‌آهن و نساجی را هم برتن کرده، سال ۲۰۱۳ که آکادمی جدید افتتاح شد یکی از بازیکنان تیم اصلی دینامو تفلیس بود.

گیورگی گولسیانی در دینامو تفلیس

راه نسل جدید فوتبال گرجستان ادامه دارد…

 

 

 

منبع:خبر ورزشی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا