پورشیب: کاراته ایران می‌تواند به یک قدرت جهانی تبدیل شود

پورشیب: کاراته ایران می‌تواند به یک قدرت جهانی تبدیل شود

به گزارش خبرنگار مهر، بیست و دومین دوره رقابت‌های کاراته قهرمانی رده‌های سنی آسیا به میزبانی فیلیپین در شهر مانیل برگزار شد و تیم‌های اعزامی کشورمان بعد از چند سال دوری از سکوهای قهرمانی، در کنار کسب مدال‌های متعدد و رنگارنگ، نمایشی امیدوار کننده به لحاظ فنی داشتند. یکی از مزیت‌های این تیم حضور ذبیح الله پورشیب بود.

سرگروه پیشین تیم ملی و دبیر فعلی فدراسیون کاراته که نزدیک به ۲۰ سال در ترکیب اصلی تیم‌های ملی حضور داشت و میدان‌های بزرگ جهانی و آسیایی را تجربه کرده در طول مدت برگزاری مسابقات در سالن حضور داشت و نقش تأثیرگذاری در این نتایج داشته باشد.

پورشیب در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به به کسب ۲۳ مدال طلا، نقره و برنز اظهار داشت، این موفقیت نتیجه یک کار گروهی بود که تلاش و زحمت مربیان به بار نشست و کاراته کاها نیز عملکرد خوبی داشتند. فدراسیون هم هر گونه حمایت و امکاناتی که مورد نیاز کادر فنی بود تا حد توان تأمین کرد. البته که کاستی‌هایی هم وجود داشت، ولی با برنامه ریزی دقیق و اردوهای منظم اهداف از پیش طراحی شده محقق شد.

وی ادامه داد: نکته مهمی که در این دوره شاهد آن بودیم، انتخاب نفرات تیم‌ها بر اساس شایسته سالاری بود. پروسه دقیق و شفافی برای انتخاب بهترین‌ها در ترکیب اصلی تیم ملی تعریف و به خوبی اجرا شد تا شاهد حضور بهترین‌ها و شایسته‌ها در ترکیب نهایی تیم‌های ملی در رده‌های سنی مختلف باشیم و ثمره آن چیزی شد که در مانیل شاهد آن بودیم.

سرگروه پیشین تیم ملی با اشاره به شرایط فنی مسابقات اظهار داشت: به لحاظ فنی این دوره از مسابقات در کلاس متفاوتی با ادوار گذشته برگزار شد. نگاهی به جدول توزیع مدال‌ها نشان می‌دهد که جغرافیایی کاراته در قاره کهن رو به تغییر گذاشته است. کشورهایی مختلف به خصوص آنها که تا همین چند ساله پیش حرفی برای گفتن نداشتند و حتی یک تیم کامل برای حضور در مسابقات نداشتند، در این دوره با شرایط متفاوتی ظاهر شدند. عراق، اردن، عربستان، ترکمنستان، کویت، قرقیزستان و یکی دو کشور دیگر با سرمایه گذاری خوب موفق به کسب مدال شدند.

دبیر کل فدراسیون کاراته افزود: این موضوع نشان می‌دهد که کاراته برای اکثر کشورها اهمیت بیشتری پیدا کرده و برای این رشته وقت و سرمایه می‌گذارند و از مربیان طراز اول بهره می‌برند. برای من که طی ۲۰ سال گذشته رویدادهای مختلف را به عنوان یک کاراته کا تجربه کرده‌ام این موضوع قابل لمس است و به خوبی می‌توانم رشد و افزایش کیفیت کاراته در کشورهای رو به پیشرفت محسوس بود. این نظر من تنها نبود و اغلب کارشناسان حاضر در سالن معتقد بودند که کاراته در آسیا به زودی از دو قطبی خارج می‌شود.

وی ادامه داد: در این دوره ژاپن موفق به کسب ۲۵ مدال شد و تیم ما هم در مجموع ۲۳ طلا، نقره و برنز گرفت که آمار بسیار خوبی است، در کومیته ما ۱۰ مدال طلا کسب کردیم و می‌توان گفت قهرمان آسیا شدیم، طلاهای ژاپن در این بخش کمتر از تیم ما بود. در بخش کاتا هم زحمت کشیده شد و نمایندگان ما بدشانسی‌ها هم آوردند. البته ژاپن در این بخش طبق انتظار عملکرد خوبی داشت. افرادی هم که به مدال نرسیدند باید بیشتر کار کنند.

پورشیب در خصوص قضاوت داوران گفت: داوری‌ها در این دوره خیلی خوب و کم اشتباه بود. البته من در طول دورانی هم که مبارزه می‌کردم، هیچگاه به موضوع داوری‌ها ورود نکردم یا باخت و ناکامی را به قضاوت اشتباه داوران ارتباط ندادم. شاید برخی مواقع اشتباهات داوری لطمه زده که این برای هر ورزشکاری اتفاق می‌افتاد، اما در این مسابقات انصافاً داوری‌ها کم اشتباه بود و حتی در باخت نفرات ما هیچ نقشی نداشت. معتقدم کاراته کا باید حق خود را در میدان مبارزه و روی تاتامی بگیرد. اینکه می‌گوئیم کیفیت مسابقات بالا بود، شامل بخش‌های مختلف از جمله داوری‌ها هم می‌شود.

دبیرکل فدراسیون کاراته در خصوص غیبت ژاپن در رده سنی زیر ۲۱ سال گفت: ژاپنی‌ها در این رده سنی با دید کیفی تنها ۵ کاراته کای سطح بالا را به مانیل اعزام کرده بودند. در واقع بهترین کاراته کاهای خود را در این رده سنی شرکت داده بودند، ولی این نفرات تیم ما بودند که انصافاً عملکرد فنی عالی به تصویر کشیدند.

سرگروه سابق ملی در پایان گفت: با توجه به مسابقاتی که در مانیل شاهد بودم، معتقدم در آینده‌ای خیلی نزدیک کاراته دنیا بیشتر از کاراته کاهای آسیا خواهد شنید. کیفیت بسیار خوبی را در این دوره شاهد بودیم که بخش اعظمی از آن مربوط می‌شود به نمایش سطح بالای کاراته کاهای کشورمان، از کاراته کایی اسم نمی برم، خیلی از نفرات ما عملکرد عالی داشتند، شاید برخی‌ها باختند یا رنگ مدال آنها تغییر کرد، ولی واقعاً کیفیت خوبی از کاراته به نمایش گذاشتند و این امیدوار کننده است. ولی نباید در سایه این نتایج بخوابیم. این نفرات سرمایه‌های کاراته ایران هستند و نباید رها شوند. مسیر درستی که در پیش گرفته شده را با برنامه ریزی بهتر ادامه داده تا سال به سال بهتر شویم. کاراته ایران ظرفیت و پتانسیل لازم برای تبدیل شدن به یک قدرت جهانی را دارد.

منبع:مهر

خروج از نسخه موبایل