افتتاحیه بی‌سابقه و باشکوه برای پارالمپیک/جشنواره‌ای در قلب پاریس

افتتاحیه بی‌سابقه و باشکوه برای پارالمپیک/جشنواره‌ای در قلب پاریس

به گزارش خبرنگار مهر، فرانسوی‌ها به فاصله دو هفته از پس از اتمام بازی‌های المپیک ۲۰۲۴، دومین مأموریت بزرگ ورزشی خود در این سال میلادی را با میزبانی هفدهمین دوره بازی‌های پارالمپیک آغاز می‌کنند. این دوره بازی‌ها از شامگاه چهارشنبه (۷ شهریور) با برگزاری مراسم افتتاحیه به صورت رسمی استارت می‌خورد و به مدت دوازده روز ادامه خواهد داشت.

افتتاحیه در محله اعیان نشین

برگزارکنندگان بازی‌های ۲۰۲۴ که با هنرنمایی روی کشتی و رود سن، برگزارکننده افتتاحیه‌ای تاریخی در طول ادوار بازی‌های المپیک بودند، قصد دارند این هنرنمایی را برای افتتاحیه بازی‌های پارالمپیک هم اجرا کنند و اینبار هم برای نخستین بار خارج از استادیوم، در یکی از معروف ترین خیابان‌های جهان و البته یکی از اعیان نشین‌ترین و زیباترین محله‌های پاریس.

میدان «کونکورد» محل اصلی برگزاری افتتاحیه بازی‌های ۲۰۲۴ پارالمپیک است. کنکورد یکی از میدان‌های مشهور و از محله‌های اعیان نشین در پاریس است که در انتهای شرقی خیابان شانزلیزه قرار دارد. وزارت دریاداری فرانسه، هتل معروف کریلیون و سفارت ایالات متحده از جمله ساختمان بزرگ و معروف در این میدان و در حاشیه خیابان رویال هستند. در سوی دیگر میدان کونکورد هم باغ تویلری که به موزه لوور منتهی می‌شود، قرار گرفته است.

گستردگی مراسم افتتاحیه بازی‌های پارالمپیک تا خیابان «شانزلیزه» هم کشیده می‌شود، خیابانی زیبا در فرانسه با شهرت جهانی که ۱۹۱۰ متر طول و ۷۰ متر عرض دارد و به دو نیمه شرقی و غربی تقسیم می‌شود. این خیابان با شکوه که میدان کنکورد را به میدان شارل دو گل و دروازه پیروزی پاریس وصل می‌کند، قسمتی از تاریخ پاریس به حساب می‌آید و قطعاً بعد از افتتاحیه پارالمپیک، بر اعتبار و پیشینه تاریخی آن افزوده خواهد شد.

افتتاحیه پارالمپیک هفدهم در یکی از محله‌های اعیان نشین پاریس برگزار می‌شود

مراسمی برای متحول کردن قلب

۶۵ هزار تماشاگری که پیش بینی حضور آنها در افتتاحیه بازی‌های پارالمپیک شده است از ساعت ۸ شامگاه (به وقت فرانسه – ۲۱:۳۰ به وقت ایران) چهارشنبه (۷ شهریور) شاهد برگزاری مراسمی خواهند بود که در آن روی جلوه های هنری و فرهنگی تاکید زیادی شده است.

«توماس ژولی» مدیر هنری مراسم افتتاحیه پارالمپیک ۲۰۲۴ است که اعلام کرده: «در میدان کنکورد و خیابان شانزلیزه بی صبرانه منتظر نمایشی هستیم که قلب را متحول می‌کند، در این مراسم اجراهایی را شاهد خواهیم بود که بی نظیر هستند و پیش از این دیده نشده اند.»

وی همچنین تاکید کرده است: «این مراسم در برگیرنده نمایشی از تجسم ارزش‌های ورزشکاران پارالمپیکی خواهد بود و تماشاگران و بینندگان را در سراسر جهان پیرامون روح منحصر به فرد پارالمپیک گرد هم می‌آورد.»

جشنواره موسیقی در شب افتتاحیه

برخی از خوانندگان محبوب و مشهور فرانسوی از جمله «سلین دیون» در مراسم افتتاحیه پارالمپیک اجرا خواهند داشت. شاید به همین دلیل است که «تیری رگول» مدیر مراسم‌های کمیته برگزاری بازی‌های المپیک و پارالمپیک مدعی شده که مراسم افتتاحیه پارالمپیک چیزی شبیه جشنواره موسیقی می‌شود. وی تاکید کرده است که «مشتاقیم موضوع گنحاندن معلولان در جامعه را نمایش بدهیم.»

دومین سنت شکنی فرانسوی‌ها

«تیری رگول» همچنین اعلام کرده که ورزشکاران شرکت کننده در افتتاحیه از میدان کلمانسو که نزدیک کاخ گرندپاله است به سمت میدان کنکورد رژه می‌روند. در مورد این بخش از مراسم افتتاحیه که یکی از اصلی ترین بخش‌های آن به حساب می‌آید، برگزارکنندگان بازی‌ها اقدام به سنت شکنی کرده اند اینگونه که برای نخستین بار تیم پناهندگان مقابل تماشاگران رژه خواهد رفت.

این در حالی است که تا پیش از این و طبق یک سنت همیشگی، یونانی‌ها که نقش بنیانگذار بازی‌های المپیک را داشتند اولین گروه در مراسم رژه بودند اما برگزارکنندگان بازی‌های ۲۰۲۴، به خاطر مشکلات سیاسی و امنیتی و ایجاد بستری برای توجه به تیم پناهندگان، این شرایط را ایجاد کردند تا اعضای این تیم به عنوان اولین کاروان رژه بروند.

بعد از برگزاری مراسم خارج از استادیوم، انتخاب تیم پناهندگان به عنوان اولین تیم حاضر در مراسم رژه، دومین سنت شکنی فرانسوی‌ها در برگزاری این دوره بازی‌های پارالمپیک به حساب می‌آید.

افتتاحیه پارالمپیک از ساعت ۲۱ (به وقت تهران) شامگاه چهارشنبه آغاز شده و به مدت سه ساعت ادامه دارد

۴۵ هزار نیروی امنیتی و غیر امنیتی برای مراسم سه ساعته

مدیر مراسم‌های کمیته برگزاری بازی‌های المپیک و پارالمپیک همچنین گفته است که «مشتاقیم موضوع گنجاندن معلولان در جامعه را نمایش بدهیم». همچنین در جریان مراسم افتتاحیه بازی‌های پارالمپیک بالن بزرگ و معروفی که در افتتاحیه المپیک هم روشن شد، مجدد روشن می‌شد و تا پایان بازی‌ها روشن می‌ماند.

برای مجموع این برنامه‌های هنری و فرهنگی که سه ساعت به طول خواهد انجامید، ۴۵ هزار نفر از نیروهای امنیتی و غیر امنیتی، کلِ مراسم را زیر نظر خواهند داشت. ضمن اینکه به خاطر شرایط خاص جسمانی ورزشکاران پارالمپیکی محلی هم برای استراحت شأن تعبیه شده است.

استارت رقابت ۴۴۰۰ ورزشکار زن و مرد

به گزارش خبرنگار مهر، با برگزاری مراسم افتتاحیه، رقابت ۴۴۰۰ ورزشکار از ۱۸۴ کشور در هفدهمین دوره بازی‌های پارالمپیک به صورت رسمی آغاز خواهد شد. این ورزشکاران شامل ۱۸۵۹ ورزشکار در بخش زنان و ۲۵۴۱ ورزشکار در بخش مردان هستند.

شرکت کنندگان در هفدهمین دوره بازی‌های پارالمپیک در ۲۳ رشته با هم رقابت خواهند داشت.

منبع:مهر

خروج از نسخه موبایل