ورزش

رقابت ۱۲۰ پاراتکواندوکار در «گرندپله»/عبدالله پور اولین امید مدال

رقابت ۱۲۰ پاراتکواندوکار در «گرندپله»/عبدالله پور اولین امید مدال

به گزارش خبرنگار مهر، هفدهمین دوره بازی‌های پارالمپیک پاریس پنجشنبه هفته جاری آغاز می‌شود. پاراتکواندو یکی از اولین رشته‌هایی است که علاقمندان شاهد مبارزات آن خواهند بود. در این رقابت‌ها ۱۲۰ پاراتکواندوکار از ۴۲ کشور در پنج دسته وزنی مردان و پنج دسته وزنی زنان به مدت سه روز به رقابت خواهند پرداخت. در هر وزن ۱۲ تکواندوکار برای کسب مدال طلا به مصاف هم می‌روند.

تیم ملی پاراتکواندو ایران با سه نماینده در بخش مردان و دو نماینده در بخش زنان در این دوره از بازی‌ها حضور دارد. موفقیت هر چهار تکواندوکار ایران در المپیک، این امیدواری را ایجاد کرده که پاراتکواندوکاران نیز بتوانند نه تنها همان نتایج را تکرار کنند بلکه انگیزه‌های بالایی برای بهبود این رکورد داشته باشند.

بر همین اساس پنجشنبه هشتم شهریورماه در روز نخست این مسابقات هر دو نماینده تیم بانوان ایران به روی «شیهاپ چانگ» می‌روند. مریم عبدالله پور پاراتکواندوکار ۱۸ ساله اهل بندر انزلی اولین نماینده تیم ایران است که کار خود را از ساعت ۱۱:۳۰ به وقت تهران آغاز می‌کند. عبدالله پور با وجود جوانی مدال‌های با ارزشی در کارنامه دارد که سه طلای قهرمانی آسیا و دو طلای مرحله نهایی رقابت‌های گرندپری از مهمترین عناوینی است که او را به عنوان یکی از شانس‌های مسلم کسب مدال طلا در کاروان ورزشی ایران معرفی کرده است. «کلودیا رمرو» از مکزیک و «ایساکووا» از ازبکستان، نفرات اول و دوم رنکینگ از مهمترین رقبای او هستند که تا کنون نیز در مسابقات مختلف برابر عبدالله پور طعم تلخ شکست را چشیده‌اند.

زهرا رحیمی ۱۵ ساله در وزن ۵۲- کیلوگرم دومین عضو تیم ملی پاراتکواندو ایران است که در روز نخست مسابقات به دیدار رقبای خود می‌رود. رحیمی را باید پدیده پاراتکواندو ایران معرفی کرد. جوان‌ترین عضو کاروان ورزشی ایران، با اعتماد کادر فنی و پس از برتری در مسابقات انتخابی به چین اعزام شد و از طریق مسابقات انتخابی قاره‌ای جواز حضور در المپیک را کسب کرد. تکواندوکاری که هنوز عمر حضورش در تیم ملی به یک سال نرسیده، دو طلا آسیا و عنوان فنی‌ترین تکواندوکار قاره کهن را در کارنامه دارد.

اما تیم مردان ایران هم سه نماینده دارد. جمعه نهم اردیبهشت ماه سرگروه تیم ملی پاراتکواندو به میدان رقابت می‌رود. تکواندوکار یزدی و پر امید تیم ملی کشورمان که با در اختیار داشتن انواع و اقسام مدال‌ها در کارنامه، چهار سال است که برای حضور در پارالمپیک و تکمیل کردن کلکسیون افتخارات خود سخت تلاش می‌کند. تقریباً تمام مدعیان جهانی از «بازتیک» ترکیه‌ای تا «تورگاتو» برزیلی طعم تلخ شکست برابر این این یزدی چغر و بدن را چشیده‌اند.

شنبه دهم شهریورماه و در روز پایانی مسابقات پاراتکواندو دو نماینده سنگین وزن تیم ملی ایران کار خود را آغاز می‌کنند. علیرضا بخت پاراتکواندوکار برازجانی تیم ملی ایران در وزن ۸۰- کیلوگرم رقابت‌های بین المللی متعددی را با ایستادن روی سکوی قهرمانی تجربه کرده و اکنون با سید ۳ وارد پارالمپیک می‌شود. «جئونگ هان» از کره جنوبی و «تاشتمیروف» از ازبکستان مهمترین رقبای او هستند که به نظر می‌رسد در فینال برابر حریف کره‌ای یک دیدار انتقامی را پیش رو داشته باشد.

هر چند هر چهار تکواندوکاری که در بالا به آنها اشاره شد، از بخت زیادی برای کسب مدال طلا برخوردار هستند، ولی پنجمین عضو تیم یعنی حامد حق شناس را باید پرامیدترین نماینده ایران در این بازی‌ها معرفی کرد. سید یک وزن ۸۰+ کیلوگرم که مسابقات جهانی، آسیایی، پاراآسیایی و گرندپری را با کسب مدال طلا تجربه کرده، به پاریس رفته تا طلای المپیک را به مجموع مدال‌های خود اضافه کند. «میکولیچ» از کرواسی، «ایوان میدل» از آمریکا و «مت باش» از انگلیس مهمترین رقبای حق شناس را در مسیر کسب مدال طلا هستند.

اما نکته بارز و مهم تیم ملی پاراتکواندو کادر فنی این تیم است. پیام خانلرخانی و عاطفه کشاورز در رأس این تیم‌ها با همکاری علی کریمی و زهرا حسینی در کادر فنی با شناخت کافی از شرایط ویژه پاراتکواندوکاران رابطه‌ای فراتر از مربی و شاگردی را ایجاد کرده و این ورزشکاران نیز با اعتماد کامل به کادر فنی بهترین عملکرد خود را در تمرینات و متعاقب آن میدان مبارزه به نمایش می‌گذارند. موضوعی که در موفقیت تیم‌های پاراتکواندو در دو سال گذشته خیلی مؤثر بوده است.

منبع:مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا