به بهانه رای اعتماد قاطع احمد دنیامالی؛ وزرایی که رای اعتماد نگرفتند!/ چهار ناکامی در ۱۳ سال

به بهانه رای اعتماد قاطع احمد دنیامالی؛ وزرایی که رای اعتماد نگرفتند!/ چهار ناکامی در ۱۳ سال

به گزارش خبرورزشی، احمد دنیامالی با ۲۵۳ رای ششمین وزیر ورزش و جوانان ایران شد اما او ششمین فردی نیست که برای دریافت رای اعتماد به مجلس معرفی می شود. از سال ۱۳۸۹ که مصوب شد وزارت ورزش جایگزین سازمان تربیت بدنی شود، روسای جمهور یازده بار اقدام به معرفی وزیر پیشنهادی ورزش به مجلس کرده اند که در این یازده بار ۸ چهره برای دریافت رای اعتماد به مجلس رفتند که از این جمع ۶ نفر هفت مرتبه از مجلس رای اعتماد گرفته اند.

در دولت محمود احمدی نژاد به ترتیب حمید سجادی و محمد عباسی به مجلس معرفی شدند که اولی رد و دومی رای اعتماد گرفت. در دولت اول حسن روحانی به ترتیب مسعود سلطانی فر، صالحی امیری، نصرالله سجادی و محمود گودرزی به مجلس معرفی شدند که فقط نفر چهارم رای اعتماد گرفت و البته بعد از استعفای اجباری گودرزی رییس جمهور برای بار دوم سلطانی فر را به مجلس فرستاد که این بار حضورش با رای اعتماد همراه شد.

در دولت دوم حسن روحانی مجددا سلطانی فر برای دریافت رای اعتماد به مجلس رفت و موفق بیرون آمد. در دولت ناتمام آیت الله رییسی نیز ابتدا حمید سجادی رای اعتماد گرفت و پس از استعفای او کیومرث هاشمی موفق به اخذ رای اعتماد شد.

چهار ناکامی در رای اعتماد در ۱۳ سال

با انتخاب احمد دنیامالی به عنوان وزیر ورزش و جوانان و کسب رای اعتماد از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به معرفی افرادی می پردازیم که در دوره های مختلف برای انتخاب شدن به عنوان وزیر ورزش در مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کردند و رای اعتماد کسب نکردند.

گفتنی است زمستان سال ۱۳۸۹ در حالی که علی سعیدلو رییس سازمان تربیت بدنی وقت بود تصویب شد تا وزارتی در کشور با نام ورزش و جوانان فعالیت کند که اولین وزیر ورزش کشورمان در سال ۱۳۹۰ فعالیت خود را آغاز کرد.

حمید سجادی

حمید سجادی به عنوان اولین وزیر پیشنهادی در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد به مجلس شورای اسلامی رفت تا به عنوان وزیر ورزش و جوانان انتخاب شود اما نتوانست رای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی را کسب کند.

نمایندگان مجلس معتقد بودند حمید سجادی با توجه به پیشینه اش فقط ورزشکار است و تخصصی در رابطه با امور جوانان ندارد. از طرفی شائبه ارتباط حمید سجادی با رحیم مشایی مطرح شد و همچنین عملکرد سجادی در سایپا باعث شد نمایندگان مجلس دلایل زیادی داشته باشند که به حمید سجادی رای اعتماد ندهند.

با انتخاب نشدن حمید سجادی، محمود احمدی نژاد،این بار محمد عباسی را به عنوان وزیر انتخابی به مجلس فرستاد تا با کسب رای اعتماد، محمد عباسی اولین وزیر ورزش و جوانان کشور باشد.

البته حمید سجادی در دولت ناتمام شهید جمهور، آیت الله ابراهیم رئیسی به عنوان وزیر ورزش و جوانان انتخاب می شود و در این سمت فعالیت می کند.

مسعود سلطانی فر

مسعود سلطانی فر به عنوان اولین وزیر پیشنهادی حسن روحانی برای کسب رای اعتماد به مجلس رفت که به دلیل اینکه ورزشی نبوده و سنخیتی با دو مقوله ورزش و جوانان ندارد رای اعتماد کسب نمی کند. گفتنی است سلطانی فر در دوره ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی به عنوان معاون مالی سازمان تربیت بدنی فعالیت کرده است.

در مورد مسعود سلطانی فر این نکته مورد توجه است که او در همان دولت اول ریاست جمهوری حسن روحانی و پس از استعفای گودرزی به عنوان وزیر ورزش و جوانان انتخاب شد.

صالحی امیری

اما پس از مسعود سلطانی فر که رای اعتماد کسب نکرده بود، صالحی امیری که ۳ ماه به عنوان سرپرست وزارت ورزش فعالیت می کرد برای کسب رای اعتماد به مجلس فرستاده شد اما امیری نیز رای اعتماد کسب نکرد. دلیل انتخاب نشدن صالحی امیری این بود که نمایندگان مجلس اعتقاد داشتند او با جریان های سال ۸۸ در ارتباط بوده و از آنها حمایت می کرده است.

صالحی امیری بعدها رییس کمیته المپیک می شود و در حال حاضر به عنوان وزیر میراث فرهنگی فعالیت می کند.

نصرالله سجادی

نصرالله سجادی نیز فردی است که چند هفته به عنوان سرپرست وزارت ورزش مشغول به کار می شود و سپس به مجلس می رود تا پس از صالحی امیری رای اعتماد کسب کند و وزیر ورزش و جوانان شود. اما سجادی نیز رای اعتماد کسب نمی کند تا صندلی وزارت کماکان خالی بماند.

درباره سابقه سجادی باید بگوییم نصرالله سجادی سال ها به عنوان رییس کاروان ورزش ایران و معاون وزیر فعالیت کرده است.

پس از رد اعتماد نصرالله سجادی، محمد شریعتمداری از سوی حسن روحانی به عنوان سرپرست وزارت ورزش معرفی می شود اما برای کسب رای اعتماد به مجلس معرفی نمی شود. نکته جالب توجه درباره محمد شریعتمداری این است که روز اول با محمد دادکان در محل کار خود حاضر می شود که اهالی فوتبال و رسانه فکر می کنند دادکان به عنوان وزیر ورزش انتخاب خواهد شد. اما در نهایت و پس از کش و قوس های فراوان و رد اعتمادهای مختلف، محمود گودرزی به عنوان استاد دانشگاه تربیت بدنی دانشگاه تهران و به عنوان چهره دانشگاهی در مجلس شورای اسلامی رای اعتماد می آورد و وزیر ورزش و جوانان کشور می شود.

از این چهار نفر تنها نصرالله سجادی تا به حال روی صندلی وزارت ننشسته است. سلطانی فر و حمید سجادی وزارت ورزش را تجربه کرده اند و صالحی امیری نیز همین امروز وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شد.

 

 

 

منبع:خبر ورزشی

خروج از نسخه موبایل