امیرحسین زارع با اشتباه خودش مدال طلا را نقره کرد/ اگر حسن یزدانی مصدوم نمی‌شد…

امیرحسین زارع با اشتباه خودش مدال طلا را نقره کرد/ اگر حسن یزدانی مصدوم نمی‌شد…

بازیهای المپیک با درخشش کشتی گیران آزاد و فرنگی کشورمان و ثبت رکوردهایی تاریخی و فعلاً تا مدتها دست نیافتنی به پایان رسید. مسابقات لیگ برتر امسال از ۸ شهریور شروع می شود و در هفته اول دور رفت، بانک شهر مدافع عنوان قهرمانی، روز ۹ شهریور در ساری میزبان مقاومت البرز است. با هادی حبیبی دستیار و مربی ارشد رضا یزدانی در تیم مدافع قهرمانی لیگ برتر به گپ و گفت نشستیم که نفر چهارم جهان، رئیس اسبق انستیتو بین‌المللی کشتی و مربی اسبق تیم ملی کشتی آزاد در گفتگو با خبرورزشی حرف های جالبی زد که چکیده آن را به اتفاق هم می خوانیم:

  •  کشتی آزاد ایران در المپیک از ۶ وزن، ۵ سهمیه داشت (به رغم واگذاری سهمیه ششم در ۵۷ کیلو، بازهم علیرضا سرلک نتوانست در المپیک کشتی بگیرد) که بچه‌ها خیلی خوب کشتی گرفتند و اگر کمی بدشانسی نمی‌آوردیم، یا بعضی اشتباهات فردی صورت نمی‌گرفت، قطعاً رنگ مدالهای کشورمان بهتر هم می‌شد.
  • رحمان عموزاد تا قبل از فینال ۶۵ کیلو، خیلی خوب بود. حریفی که سال قبل به او باخته بود را شکست داد. کشتی‌گیر آمریکایی که سال گذشته در ۷۰ کیلو قهرمان جهان شده بود و برای المپیک به ۶۵ کیلو آمده بود را مغلوب کرد. ولی متاسفانه در فینال گیر افتاد. اختلاف او با همین حریف ژاپنی زیاد نیست. هرچند این ژاپنی شگردش بود و در مسابقات رنکینگ هم ابراهیم‌زاده را با همین فن شکست داد ولی بار روانی و فشار مسابقه فینال المپیک خیلی سنگین است و همین موضوع بیشتر باعث شد که رحمان اسیر شرایط شود. عموزاد جوان است و حالا حالاها می‌تواند مدال بگیرد و مطمئن باشید او و اکثر بچه‌های ما که جوان هم هستند در جهانی‌های پیشِ رو و المپیک بعدی برای کشتی ایران، مدال می‌گیرند.
  • یونس امامی طی چند سال گذشته در ۷۴ کیلو روند رو به رشد خوبی داشت، برابر چامیزو و حریف بعدی هم خوب بود ولی مقابل کایل دایک آمریکایی اسیر بار روانی المپیک شد. اصلاً فاصله امتیازی کشتی یونس با دایک آمریکایی، اختلاف ۱۰ امتیازی نیست. کادرفنی باید بررسی کند چرا این اتفاق افتاد تا دیگر تکرار نشود.
  • حسن یزدانی ۱۰ مسابقه فینال المپیک و جهان را تجربه کرده که همین موضوع او را یکی از نوادر و نوابغ کشتی دنیا ساخته است. بزرگترین بد شانسی کشورمان در فرانسه، مصدومیت یزدانی بود که دکتر شایگان گفت ۴ بار کتف او را جا انداخته است. قطعاً اگر این مصدومیت شدید نبود، به جای نقره، طلای۸۶ کیلو المپیک، نصیب یزدانی و کشتی ایران می‌شد.
  •  امیرعلی آذرپیرا، تاپ‌ترین و بهترین آزادکار ایران در المپیک بود که خیلی عالی اسنایدر که همیشه روی یکی از سکوهای برتر جهان و المپیک بوده را شکست داد. البته مقابل تاج الدینوف هم خوب کشتی گرفت و اگر برای اداره کشتی، تجربه لازم و برنامه‌ریزی داشت و نتیجه را حفط می‌کرد، الان شگفتی ساز المپیک بود. البته تاج الدینوف فعلاً بهترین ۹۷ کیلوی دنیاست ولی آذرپیرا هم آینده خیلی روشن و خوبی دارد.
  •  متاسفم که امیرحسین زارع نتواست مدال طلایی که استحقاق و لیاقت آن را داشت، به دست آورد. زارع یکی از صد در صدترین مدالهای طلای ما در المپیک پاریس بود ولی با اشتباه فردی خودش، طلا را با نقره عوض کرد. اصلاً به رفتار زشت و زننده پتریاشویلی یا تصمیمات داوری کاری ندارم. همه اینها به جای خود، ولی کسی که می‌خواهد طلای المپیک بگیرد، نباید ۳ بار بارانداز شود. یک خاک و بارانداز را می‌شد جبران کرد ولی ۳ بارانداز کار را سخت کرد. با شرایط سنی زارع او سالهای سال می‌تواند برای ما مدالهای جهانی و المپیک بگیرد.
  • یک مجموعه منسجم مربی و کادرفنی هستیم که چهار سال با مدیریت و برنامه‌های رضا یزدانی در لیگ برتر شرکت می‌کنیم. یک سال با استقلال، یک سال با صنایع مازندران، دو سال هم با بانک شهر، امسال در پنجمین حضورمان برای دفاع از قهرمانی بانک شهر برنامه‌ریزی کرده‌ایم. مثل یک خانواده هستیم با هدایت و زیرنظر آقارضا یزدانی، همه کارها و برنامه‌هایمان را با حساب و کتاب انجام می‌دهیم. اسکان در بهترین شرایط اقامتی، آماده‌سازی و کارهای فنی در بهترین کمپ تمرینی، پرداخت به موقع حقوق کشتی‌گیران و مربیان و سایر عوامل، بدون ایجاد هیچ حاشیه‌، شرایطی را فراهم ساخته که کشتی‌گیران، خودشان تمایل و علاقه برای ادامه همکاری با تیم ما را دارند.
  • با ملی‌پوشان المپیکی و خارجی‌های موردنظرمان، مذاکراتی داشتیم که اجازه دهید فعلاً اسامی آنها را نگویم. فقط یادآوری می‌کنم به منظور حفظ شرایط جسمی ملی‌پوشان، برای این‌که استراحت خوب داشته باشند، در مرحله گروهی و مقدماتی، از ملی‌پوشان و خارجی‌ها استفاده نمی‌کنیم و از مرحله ضربدری، نیمه نهایی و فینال، هر وقت که لازم ببینیم، کشتی می‌گیرند.
  • ما مثل همیشه به قوانین و مقررات احترام می گذاریم. در رابطه با ۱۴ کشتی‌گیری که از حضور در لیگ محروم شده‌اند، از جمله علی سوادکوهی، تابع قانون هستیم. باتوجه به ارسال مدارک و مستندات کشتی‌گیران به کمیته انضباطی و پیگیری‌های هیات کشتی استان، منتظر تصمیم کمیته انضباطی و رییس فدراسیون کشتی هستیم، تا با نظر مساعد و حمایتی از کشتی‌گیران، شرایط برای حضور این آزادکاران نیز در لیگ امسال فراهم شود.

 

 

 

منبع:خبر ورزشی

خروج از نسخه موبایل