نتایج کشتی در المپیک فراتر از انتظار بود/ کری‌خوانی‌ها درست نیست

نتایج کشتی در المپیک فراتر از انتظار بود/ کری‌خوانی‌ها درست نیست

اکبر فلاح در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، درباره عملکرد تیم ملی کشتی آزاد ایران در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس گفت: همانطور که از قبل هم پیش‌بینی شده بود از ۱۱ شرکت کننده حاضر در بازی‌های المپیک پاریس همه کشتی‌گیران روی کاغذ شانس کسب مدال داشتند؛ با توجه به اینکه تیم روسیه در این مسابقات حضور نداشت و تیم آمریکا هم مثل همیشه نبود و تیم کشتی ایران هم بهترین نفرات را در ترکیب خود داشت، پیش‌بینی کسب مدال طلا راحت بود.

وی گفت: خوشبختانه همه پیش‌بینی‌ها هم درست از آب درآمد و تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی از ۱۱ شرکت کننده به هشت مدال رسیدند؛ تیم کشتی فرنگی که عملکردی به مراتب بهتر داشت و توانست به دو مدال طلا برسد. من به تک تک کشتی‌گیران، مربیان تیم ملی، مربیان سازنده و فدراسیون کشتی تبریک می‌گویم و امیدوارم اتفاقات خوب کشتی در المپیک‌های بعدی و مسابقات جهانی همچنان تکرار شود.

کشتی فرنگی لیاقت کسب ۶ مدال را داشت

فلاح بااشاره به عملکرد تیم ملی کشتی آزاد گفت: تیم ملی کشتی آزاد هم عملکرد موفقی داشت، هر چند معتقدم می‌توانستند موفق‌تر عمل کنند. در کشتی فرنگی از ۶ وزن، به چهار مدال رسیدند که به نظرم کشتی‌گیران فرنگی می‌توانستند به ۶ مدال برسند، اگر در وزن ۶۰ کیلوگرم یا در وزن ۷۷ کیلوگرم قرعه بهتری نصیب محسن نژاد و کاویانی نژاد می‌شد، شرایط به گونه دیگری رقم می‌خورد. آن‌ها واقعاً خوب کار کردند و لیاقت کسب ۶ مدال هم داشتند. در کشتی آزاد شرایط کمی متفاوت‌تر بود. وزن ۵۷ کیلوگرم ما به سهمیه المپیک نرسید و از این بابت کشتی آزاد صدمه سنگینی خورد

وی ادامه داد: برای کشتی آزاد خیلی افت داشت که کشتی‌گیر وزن ۵۷ کیلوگرم کشورمان حتی در بین ۱۶ نفر برتر جهان هم قرار نگرفت؛ این نتیجه برای فدراسیون و کشتی آزاد واقعاً بد است و کارنامه منفی به حساب می‌آید. کشتی‌گیران ایران باید در بین ۳ یا ۶ نفر برتر جهان باشند نه اینکه حتی در بین ۱۶ نفر جهان هم نباشند. از ۵ وزنی که در میدان المپیک روی تشک رفتند چهار مدال گرفتیم که این نتیجه قابل قبولی برای کشتی آزاد است.

زارع و مربی او مقصر باخت شدند

کارشناس کشتی آزاد عنوان کرد: امیرحسین زارع در وزن ۱۲۵ کیلوگرم می‌توانست به یک مدال صد درصدی برسد؛ با توجه به افت رقبا و عملکرد کشتی‌گیران که روز به روز بهتر می‌شدند؛ ما در این وزن شانس مسلم طلا بودیم اما نمی‌دانم چه اتفاقی افتاد. امیرحسین تا فینال خیلی خوب ظاهر شد اما در مرحله فینال خوب کار نکرد. به نظرم هم خودش و هم مربی او مقصر این باخت بودند.

عادت داریم موقع شکست داوری را مقصر بدانیم

فلاح در پاسخ به این سوال که برخی می‌گویند داوری باعث باخت امیرحسین شد، گفت: من این حرف را قبول ندارم. در وزن ۶۷ کیلوگرم در کشتی فرنگی، اسماعیلی ضربه فنی شد و با اعتراض مربیان این امتیاز برگشت در حالی که در کشتی به ندرت این اتفاق می‌افتد. اما اینجا داوری به نفع ما بود. متأسفانه این فرهنگ غلط در خون کشتی ایران رفته و زمانی که کشتی گیر حریفش را شکست می‌دهد می‌گوید خودم پیروز شدم و وقتی می‌بازد می‌گویند داوری مقصر شد. در همین مسابقات کم داوری به نفع ما نبود اما ما عادت داریم در هنگام شکست دیگران را مقصر بدانیم.

وی تأکید کرد: در حالی که این اصلاً درست نیست. کشتی‌گیر باید شکست خود را گردن بگیرد و از آن هم درس بگیرد نه اینکه فقط به دنبال این باشد که دیگران را مقصر ناکامی خودش بداند. امیرعلی آذرپیرا هم در وزن ۹۷ کیلوگرم خیلی راحت کشتی که ۳ بر صفر جلو بود؛ با نتیجه چهار بر سه واگذار کرد. او خودش را باور نداشت در حالی که می‌توانست به مدال طلا برسد. هر چند که مدال برنز او برای ما ارزشمند است اما به اعتقاد من توانایی او به قدری بالاست که شانس کسب مدال طلا هم داشت.

حسن یزدانی بهتر از همیشه ظاهر شد

فلاح بااشاره به عملکرد حسن یزدانی گفت: حسن واقعاً خوب کار کرد. در المپیک توکیو در فینال مقابل تیلور او ضعیف کار کرد و حسن همیشگی نبود اما در این مسابقات واقعاً خوب کار کرد؛ در مرحله فینال اگر دستش او را یاری می‌کرد بدون شک مدال طلای این مسابقات را از آن خود می‌کرد. به نظرم او نابغه کشتی آزاد است و در این مسابقات بهترین کشتی‌ها را هم گرفت.

یونس امامی نتوانست خودش را پیدا کند

مدیر فنی کشتی آزاد تهران در مورد عملکرد یونس امامی گفت: یونس یکی از کشتی‌گیران خوب تهران است. او سال گذشته در مسابقات جهانی کشتی‌گیر آمریکایی را با یک اختلاف امتیاز شکست داد و سومی جهان را کسب کرد. او می‌توانست در این مسابقات به مدال برسد. نمی‌دانم چه اتفاقی افتاده که او نمی‌تواند به مدال برسد. به نظرم یونس امامی هنوز نتوانسته خودش را پیدا کند.

فلاح در پاسخ به این سوال که دبیر معتقد است یونس امامی کشتی‌گیر درجه یک نیست، عنوان کرد: یونس امامی در حد خودش ظاهر نشد به هر حال کشتی‌گیری که مدال جهانی دارد و پس از آن در المپیک چندین بار نتیجه را واگذار می‌کند نتوانسته خودش را پیدا کند و خوب کار نکرده است. به هر حال این موضوع را باید بپذیریم که او در حد خودش نبود و امیدوارم به زودی در مسابقات پیش رو بتواند خوب ظاهر شود.

رحمان فهمید که دیگران هم می‌توانند او را غافلگیر کنند

وی در مورد عملکرد رحمان عموزاد گفت: رحمان تا مرحله فینال خیلی خوب ظاهر شد؛ او قهرمان جهان را با نتیجه ۱۰ بر صفر شکست داد و به خاطر این عملکرد باید او را نابغه بدانیم. اما در فینال غافلگیر شد. به نظرم این المپیک برای رحمان تجربه بسیار گرانی شد؛ او فهمید همانطور که خودش در مسابقاتش دیگران را غافلگیر می‌کند یک نفر دیگر هم پیدا می‌شود که او را غافلگیر می‌کند. با این حال عملکرد کشتی آزاد در این مسابقات قابل قبول بود و به همه آن‌ها تبریک و خسته نباشید می‌گویم. ما به عنوان مربی کشتی از نتایج خوب حرف می‌زنیم اما ایرادات هم عنوان می‌کنیم تا راهگشای کشتی‌گیران باشد و بتوانند در مسابقات بعد از آن استفاده کنند.

با کری خواندن حریفان را بیشتر تحریک می‌کنیم

فلاح در واکنش به این موضوع که کری خواندن کشتی‌گیران باعث باخت آن‌ها شده است؛ خاطرنشان کرد: به نظرم این یک ایراد بزرگ کشتی‌گیران ماست. رحمان عموزاد قبل از فینال شروع به شادی بیش از حد و کری خواندن کرد. درست است که شادی و رقص مازندرانی زیباست، اما او باید صبر می‌کرد تا تکلیفش در فینال هم مشخص شود. رحمان عموزاد برای حریف‌اش کری خواند در صورتی که خودش از قبل می‌دانست او حریف سرسخت اوست. خیلی از کشتی‌گیران الگوی جوانان هستند برخی از آن‌ها روی تشک علامت تیر زدن یا تاج گذاری را نشان می‌دهند که اصلاً درست نیست.

وی گفت: این کری خواندن‌ها باعث ناراحتی حریفان می‌شود و آن‌ها را هم تحریک می‌کنند. من زمانی که کشتی‌گیر گرجی برای امیرحسین کری خواند به شدت ناراحت شدم. اما بعد از آن به این فکر کردم که همانطور که کشتی‌گیران ما اول برای این افراد کری می‌خوانند آن‌ها هم جواب کشتی‌گیران ما را با کری می‌دهند. این حرکات باعث می‌شود هم حریف و هم هواداران آن‌ها ناراحت شوند.

منبع:مهر

خروج از نسخه موبایل