ورزش

وزنه‌برداری واقعا ویرانه است/ قبول دارم در مدال‌آوری ضعیف بودیم

وزنه‌برداری واقعا ویرانه است/ قبول دارم در مدال‌آوری ضعیف بودیم

به گزارش خبرنگار مهر، نواب نصیرشلال سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری ایران ظهر امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری در مورد عملکرد ملی‌پوشان وزنه‌برداری در المپیک پاریس گفت: ما از روز اول روندی را برای کسب سهمیه شروع کردیم و برخلافه دوره های گذشته متفاوت بود و در سال های گذشته تیم ها براساس امتیازی که می گرفتند سهمیه می گرفتند و این دوره شخص سهمیه می گرفت.

وی گفت: از روز اول تا حدودی مشخص بود در چه اوزانی می‌توانیم سهمیه بگیریم و وزن به اضافه ۱۰۹ بود که علی داودی را داشتیم که مشخص بود و مصطفی جوادی هم در این وزن نبود. وقتی تعداد ورزشکار و اوزان محدود می شود خیلی کاری نمی توان کرد. اگر زودتر هدایت تیم را برعهده می گرفتم می توانستم تغییراتی دهم.

وی افزود: درباره علی داودی پیش بینی هایی برای رکوردهای او داشتیم و هر رکورد به رکورد شرایط او بهتر شد و در دنیا وزنه برداری در اکثر اوزان و حتی در این وزن برخی افراد . داودی در صحنه المپیک رکورد زد و اگر در دوضرب وزنه اول را می زد مدال بود. اگر علی وزنه خود را می زد می توانست مدال شود. شرایط افزایش رکورد بسیار متفاوت و بارزش است و علی داودی پشت وزنه ۲۵۷ رفت و مصطفی جوادی در ۲۱۷ بسیار با ارزش بود. ورزشکار ما در یکسال ونیم انجام داده و در حد توان هر کاری از دست ما برمی امد انجام داد و رو به رشد است. الان تک ستاره هایی به عنوان رکورددار جهان و المپیک نداریم و در یک شرایطی همه چیز دست به دست هم داد در ان دوران با ستاره ها در دنیا یکه تازی کنیم اما الان ان شرایط را نداریم.

سرمربی تیم ملی وزنه برداری عنوان کرد: بچه ها نسبت به خودشان خوب کار کردند و جوری بدن خود را در المپیک آماده کردند تا به روی تخته بروند و به نظرم عملکرد آنها در المپیک قابل پیش بینی بود. وزارت ورزش و فدراسیون همه زحمت می کشند تا به مدال برسیم اما شرایط به گونه ای بود که ما در المپیک به مدال نرسیم.

نصیرشلال در مورد افزایش رکورد علی داوودی گفت: این سوال به نظرم فنی نیست چرا که سن ۲۵ سالگی برای افزایش رکورد نیست بلکه وقت خداحافظی است، اکثرا وزنه برداران در سن ۲۵ ۲۴ سالگی تمام می شوند به جز چند مورد که استثنا بودند. در سن ۲۵ سالگی زمان افزایش رکورد نیست. علی داوودی براساس نیاز و غیرتش تمریناتی انجام داد که افزایش رکورد داشته باشد. در وزنه برداری تا یک سن افزایش رکورد داریم و بعد از آن باید فرد خودش را حفظ کند. الان تالاخادزه مسابقه به مسابقه در حال افت است. به نظرم در این سن و سال بحث افزایش رکورد اصلا فنی نیست.

سرمربی تیم ملی وزنه برداری در پاسخ به این سوال که آیا صحبت از رفتن بعد از المپیک احساسی بود، گفت: عملکرد ما در بخش فنی به دو بخش تقسیم می شود یکی عدم مدال آوری ما که ضعیف کار کردیم و دیگر اینکه ما برای وزنه برداران چه کردیم. ما از نظر نتیجه ضعیف بودیم ولی فنی خوب بودیم. اگر بخواهیم ۱۵ نفر را تمرین دهیم برای فدراسیون هزینه داشت.

وی گفت: ما تمرکزتان را روی المپیکی ها گذاشتیم. ما یک چیزی از وزنه برداری گرفتیم و باید یک چیز به آن بدهیم و برویم وزنه برداری دینی بر گردن ما دارد و ما هم باید تلاش کنیم. اگر فقط می خواستیم خودمان را ببینیم ساده ترین کار بود. در یک سال و خرده ای هفت هشت وزنه بردار داریم که در مسابقات جهانی پیش رو شانس کسب مدال دارند و آن زمان بهترین فرصت برای رفتن است و خیلی به دنبال این نیستم که در چه شرایطی بروم ویا نروم. وظیفه ای به گردن بوده و شاید به نظر کارشناسان کار خوبی انجام نشده است اما تلاش کردم صد خودم را بگذارم و صحبت رفتن من هم منطقی بود و احساسی نبود و خواهشم از انوشیروانی این است. شاید یکی یا دو نفر وزنه برداران مطرح المپیک ضعیف تر کار می‌کردند ما دو شانس مدال نقره داشتیم.

وی ادامه داد: به خیلی ها این پست مستقیم و غیرمستقیم تعارف شد و اگر آدم می خواست منطقی و درست نگاه کند از روز اول این کار اشتباه بود و حالا حالاها به آن به به و چه چه که ۵ مدال جهانی گرفتیم و از این خبرها نیست. به اصرار انوشیروانی در مسابقه بزرگسالان کشور چند ملی پوش را فرستادیم وزنه زدند و بروید نفر اول کشوری را با نفر اول جهان و صدم جهان مقایسه کنید و چقدر فاصله دارد با دنیا و چقدر زمان می برد و حداقل ۸ سال زمان می برد و باید شرایط سنی وزنه بردار هم بخورد. وقتی می گوییم وزنه برداری ویرانه است واقعا ویرانه است.

سرمربی تیم ملی وزنه برداری یادآور شد: وقتی یک وزنه بردار درست از مسابقات کشوری درنیامده باید به چه کسی آموزش دهیم. پارسال به جایی رسیدیم کسانی که یک روز راه نمی دادند به اردوی تیم ملی اوردیم

سرمربی تیم ملی وزنه برداری در واکنش به اینکه هیچ یک از مسئولان کمیته ملی المپیک در سالن مسابقه حاضر نشدند گفت: متاسفانه اتفاقاتی افتاد که بخشی از ناراحتی بچه ها طبیعی است و به این موضوع ارتباط دارد. فدراسیون همه کار کرد که ما خودمان هم شاهد آن بودیم. کمیته ملی المپیک یک کار غیرکارشناسانه انجام داد. یک مبلغ ماهیانه پایه در نظر گرفت و به بچه های ما القا کرد که شما مدال نمی گیرید. کمیته می توانست بیشتر کنار ما باشد و یک بار سر تمرین وزنه برداری نیامدند، باید می آمدند وظیفه شان بود. اما این اتفاق رخ نداد، بخشی از ناراحتی بچه ها به خاطر این موضوع بود. روحیه بچه ها به گونه ای بود که دوست داشتند بیشتر دیده شوند. در المپیک هم با وجود تعداد زیاد مسئولان اما در سالن نیامدند. ما فقط از خسروی وفا یک روحیه خوب دیدیم.

نصیرشلال ادامه داد: از روز اول انوشیروانی از ما خواست هیچ ریسکی نکنیم و وزنه برداری پاک جلو برود. تا الان هم بهترین شرایط را داشتیم. نگاه ما این است که وزنه برداری پاک داشته باشیم، اما موضوع دوپینگ در وزنه برداری وجود دارد. در 20 سال گذشته بررسی کنید که چه تعداد وزنه بردار خوب داشتیم که به هر نحوی آلوده شده است.

سرمربی تیم ملی درباره حضور داودی و جوادی در مسابقات جهانی بحرین خاطرنشان کرد: همچنان ستاره های تیم ما جوادی و داودی هستند و از آنها بهتر در اوزان خودشان نداریم و باید در مسابقات جهانی روی سکو بروند و تا مدال نیاوردنشان در المپیک را جبران کنند. با دهدار در تماسیم و به اردو می آید و معتمدی به خاطر آسیب فاصله گرفته است . هرچند خودش را الان مقداری جمع و جور کرده تا دوباره برگردد.

منبع:مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا