همه چیز درباره حسن یزدانی پس از جراحی سنگین؛ این تصمیم درستی بود؟/ تصورات غلط از آب درآمد؛ رابطه یزدانی با او قطع شد!

همه چیز درباره حسن یزدانی پس از جراحی سنگین؛ این تصمیم درستی بود؟/ تصورات غلط از آب درآمد؛ رابطه یزدانی با او قطع شد!

در جریان فینال وزن ۸۶ کیلوگرم کشتی آزاد المپیک پاریس حسن یزدانی با اتفاق تلخی مواجه شد و در شروع مسابقه کتفش از جا درآمد. در طول مسابقه دکتر شادگان ۴ بار کتف او را جا انداخت اما در نهایت دست او یاری نکرد و فینال المپیک را واگذار کرد.

پس از کشتی فینال حاشیه‌ها و صحبت های متعددی مطرح شد و بحث مشاجره مربی تیم ملی با پزشک اتحادیه جهانی کشتی بر سر تیپ کردن دست یزدانی در حین مسابقه مطرح شد.

برای بررسی وضعیت یزدانی و اینکه او می‌تواند بار دیگر به کشتی بازگردد با دو متخصص به گفت‌وگو نشستیم. دکتر بابک شادگان رئیس کمیسیون پزشکی اتحادیه جهانی کشتی که پزشک رسمی مسابقات المپیک بود به همراه دکتر حمیدرضا اصلانی٫ جراح ارتوپد و فوق تخصص جراحی شانه که کتف یزدانی را چند ماه قبل جراحی کرد، در مورد وضعیت این‌کشتی‌گیر اظهار نظر کردند.

تیپینگ در وسط مسابقه به یزدانی کمک می‌کرد؟

مشاجره احسان امینی مربی تیم ملی با دکتر شادگان بر روی تشک مسابقه و در انتهای کشتی از انظار دور نماند. مربی تیم ملی معتقد بود باید وسط مسابقه و پس از در رفتگی، دست حسن یزدانی تیپ می‌شد اما دکتر شادگان این موضوع را از لحاظ پزشکی رد کرد و تیپ کردن پس از دررفتگی مفصل شانه در وسط مسابقه را بی‌فایده و غیرعملی دانست.

دکتر حمیدرضا اصلانی جراح کتف حسن یزدانی، در پاسخ به این سوال که آیا دکتر شادگان نمی‌توانست در جریان مبارزه فینال،‌ کتف حسن یزدانی را برای ادامه دادن به کشتی تیپ کند، توضیح داد: «اصلا چنین چیزی امکان پذیر نیست. شانه‌ای که در می‌رود را نمی‌توان با تیپ سر جایش نگه داشت. تیپینگ اینطور نیست که بلافاصله چند عدد چسب بزنیم. تیپینگ درست مفصل شانه گاهی اوقات ۲۰ تا ۳۰ دقیقه زمان می‌برد. در مسابقات جهانی چنین فرصتی را وسط مسابقه نمی‌دهند و این حرف کاملا غیر کارشناسی است.

حسن‌ یزدانی به کشتی برمی‌گردد؟

سوال اینجاست که چرا دست حسن یزدانی با وجود جراحی سنگین، از سوی پزشکان تیم ملی کشتی تیپ نشده بود. بابک شادگان در پاسخ به این سوال به گفت: «این تصمیم درستی نبود و در این رابطه قطعا باید مسئولان و تیم پزشکی تیم ملی کشتی و مربی آقای یزدانی توضیح بدهند، اما شاید فکر می کردند که نیاز به این کار نیست و تیپ کردن مفصل او باعث ایجاد محدودیت حرکتی خواهد شد؛ به خصوص برای حسن یزدانی که از مفصل شانه راست خود در تمرینات و مسابقات بیشتر استفاده می‌کنند.» تیپ کردن درست و تخصصی مفصل شانه روش موثری برای پیشگیری از ایجاد صدمه مجدد و دررفتگی مفصل شانه است. اما تیپ کردن مفصل شانه بلافاصله پس از آسیب در حین رقابت نه تنها کمکی به درمان نمیکند بلکه با اعمال فشار بر بافتهای آسیب دیده باعث درد بسیار شدید میشود.

دکتر اصلانی نیز در این رابطه معتقد است: « تیپینگ آقای یزدانی باید قبل از مسابقه انجام می‌شد و حتی باید در تمرینات هم کتف ایشان تیپ می‌شد تا ورزشکار به تیپینگ در حین کشتی عادت کند. متاسفانه این مهم چیزی بود که درباره حسن یزدانی عملا انجام نشد و این فاجعه درباره او مجددا رخ داد. تیپ کردن کامل مفصل شانه قبل از دررفتگی کمک می‌کرد و در واقع نیرویی که به کتف ایشان وارد می‌شد را حتی در بعضی از جهات ۲۰ تا ۳۰ درصد کم می‌کرد.»

یزدانی مراقبت‌های بعد عمل را رعایت کرد؟

پزشک معالج حسن یزدانی در مورد مراقبت‌های بعد از عمل حسن یزدانی نیز گفت: «برخلاف تصور ورزشکاران ما که فکر می‌کنند بعد از عمل جراحی کار پزشک تمام می‌شود، باید بدانند که نیاز است قدم به قدم با پزشک خود پیش بروند. در آمریکا وقتی کسی توسط دکتر بورکارت جراحی می‌شد در تمام طول درمان نزدیک کلینیک و در آن شهر مستقر می‌شد تا به صورت قدم به قدم با پزشک در ارتباط باشد. متاسفانه ورزشکاران ما تصور اشتباهی دارند که درست نیست. خیلی از ورزشکاران ما مثل احسان روزبهانی و حمیدرضا قلی‌پور این شرایط را رعایت کردند و در ۴ ماه  و ۷ ماه به میادین برگشتند. اشکال ورزشکاران ما این است که گام به گام با پزشک معالج پیش نمی‌روند و فکر می‌کنند بعد از جراحی کار پزشک تمام می‌شود.»

او ادامه داد: « درباره آقای یزدانی شانسی که آوردند یک فیزیوتراپ خوب مثل آقای رضایی در قائم شهر حضور داشت و کارهای او را انجام داد و تا مسابقات مجارستان هم با او بود، ولی بعد از مسابقات مجارستان به من گفتند که دیگر خیلی با یزدانی ارتباط نداشته‌اند. ورزشکاران ما باید بدانند که اینطور نمی‌شود مصدومیت را پشت سر گذاشت و باید کار حرفه‌ای را حرفه‌ای انجام دهند. متاسفانه درباره آقای یزدانی ارتباط او با کادر درمان کم بود و بیشتر اوقات از راه دور توسط فیزیوتراپ این ارتباط وجود داشت که شاید بهتر بود با تیم درمان بیشتر در ارتباط باشند.

بازگشت به کشتی یا خداحافظی؟

اما بحث دیگر روز، جراحی مجدد یزدانی و بازگشت او به کشتی است. دکتر شادگان در این مورد گفت: «این مهم به عوامل مختلفی بستگی دارد. باید ارزیابی کامل از وضعیت فعلی آسیب مفصل شانه آقای یزدانی صورت بگیرد و با نظریه تخصصی کادر پزشکی، برنامه درمانی علمی و کاملی برای او در نظر داشت. اما با توجه به آسیبی که در شانه وجود دارد و با توجه به در رفتگی‌های مکرر و جراحی قبلی که داشته‌اند مفصل شانه راست ایشان شرایط خوبی ندارد و نیاز به جراحی مجدد و یک برنامه قوی و منسجم فیزیوتراپی است تا مفصل به پایداری و استحکام مناسب برسد و در عین بازیابی کارکرد مفصل شانه از آسیب مجدد آن جلوگیری شود.»

همچنین دکتر اصلانی در مورد بازگشت یزدانی به کشتی گفت: « اگر از ۱۰ ماه قبل صحبت کنیم خیلی‌ها می‌گفتند بعد از جراحی کتف، او نمی‌تواند به کشتی برگردد، اما عملکرد آقای یزدانی نشان داد که می‌توان برگشت و در میدان مهمی چون المپیک تا فینال پیش رفت، در حالی که ایشان کارهای مهمی چون تیپینگ را انجام ندادند. کسی که عمل می‌کند نباید با تیم درمان خود خداحافظی کند و قطعا می‌تواند به کشتی برگردد، اما باید زمان بدهد، تمرینات لازم را انجام دهد و فیزیوتراپی خوبی برای او صورت بگیرد تا در میدان‌های جهانی حرفی برای گفتن داشته باشد.»

خطر آرتروز زودرس یزدانی را تهدید می‌کند؟

شادگان با اشاره به حساسیت بالای مفصل شانه گفت: «این مفصل حساس است و وقتی در رفتگی و جراحی مکرر روی آن صورت بگیرد، آسیب پذیر می‌شود و می‌تواند به آرتروز زودرس مفصل شانه که اتفاق خوبی نیست منجر شود. این موضوع اگر پیش بیاید حتی میتواند به فعالیت روزانه شخص هم آسیب بزند چه برسد که یک ورزشکار ورزش حرفه‌ای را انجام دهد. . باید همه این جوانب را کنار هم قرار داده و بهترین تصمیم برای درمان مصدویت قهرمان ملی کشورمان و بازگشت ایشان به فعالیتهای ورزشی گرفته شود.»

دکتر اصلانی نیز در این رابطه گفت: « آرتروز زودرس برای مواقعی است که ورزشکار دچار مصدومیت‌های پی در پی می‌شود و به دلیل رعایت‌ نکردن مراقبت‌های لازم، شانه او دچار ضایعه می‌شود و ممکن است به دلیل آرتروز، در زندگی عادی و در سنین بالا دچار مشکل شود.»

 

 

 

منبع:خبر ورزشی

خروج از نسخه موبایل