هادی عامل و دردسر حاشیه امن!/ ۴ سال فرصت برای یادگیری اسم یک کشور/ همه دنیا در تلویزیون دیدند، گزارشگر در سالن نه!

هادی عامل و دردسر حاشیه امن!/ ۴ سال فرصت برای یادگیری اسم یک کشور/ همه دنیا در تلویزیون دیدند، گزارشگر در سالن نه!

دیگر به اندازه کافی ما و سایر رسانه‌ها از ایرادات گزارشگران ورزشی در رشته‌های مختلف نوشته و گفته‌ایم و صدا و سیما هم مثل همیشه گوشی برای شنیدن ندارد!

کار بجایی رسیده که مردم هنگام تماشای مسابقات ورزشی چه در فوتبال چه در سایر رشته‌ها ترجیح می‌دهند صدای تلویزیون را ببندند!

اینجا هرکس کار خودش را می کند، تلویزیون کماکان از گزارشگرانش حمایت می‌کند و هیچ نظارت و بازخواستی روی عملکرد آنها ندارد، گزارشگران نیز به دلیل این حاشیه امنیت هیچ نیازی به پیشرفت و به روز کردن اطلاعات خود نمی‌بینند و مردم هم خسته شده صدای تلویزیون را می‌بندند یا از روی شبکه‌های عربی یا ترکی مسابقات را دنبال می‌کنند!

متاسفانه انگار شغل گزارشگری بازنشستگی هم ندارد و می‌بینیم که امثال جواد خیابانی یا هادی عامل بعد از گذشت ۳ دهه کماکان بی‌رقیب انحصار تمام مسابقات مهم و معتبر را در اختیار دارند.

اما در المپیک ۲۰۲۴ پاریس که هشتمین المپیک هادی عامل به عنوان گزارشگر ثابت و بی‌جانشین تلویزیون بود، تکرار یک اتفاق همیشگی باعث شد دوباره یادی از خطر این حاشیه امنیت بی‌دلیل کنیم.

در المپیک قبل حسن یزدانی مقابل کشتی‌گیری از کشور گمنام و بدون کشتی سان مارینو قرار گرفت. مایلز امینه نامی ناشناخته بود اما کشتی خوبی مقابل یزدانی گرفت، به طوری که علاقمندان به سراغ کسب اطلاعات از او رفتند.

او متولد و ساکن آمریکا است و در باشگاه و دانشگاه به صورت اختصاصی با سرگی بلوگلازوف اسطوره کشتی جهان با ۸ مدال طلای جهان و المپیک، تمرین می‌کند. بعد از آن، این کشتی‌گیر به رقابت‌های ریز و درشت آمد در قهرمانی اروپا همه روس‌ها را برد.

در مسابقات جهانی دوباره به حسن یزدانی خورد و این بار با نتیجه نزدیک به پایان ۶ دقیقه رسید. اتفاقی که در کشتی‌های یزدانی خیلی کم رخ می‌دهد و او معمولاً همه را با امتیاز عالی قبل از پایان وقت کشتی می‌برد.

هر کدام از این اتفاقات کافی بود تا هادی عامل هم به خود زحمت داده و سراغ اطلاعات این فرد برود اما او که در المپیک قبلی با تلفظ غلط نام کشور این قهرمان حسابی سوژه مردم در فضای مجازی شد، در این فاصله به خود زحمت نداد که نام کشور سان مارینو را یاد بگیرد!

نتیجه اینکه دوباره در نیمه نهایی المپیک حسن یزدانی به امینه خورد و دوباره کارش گره خورد و دوباره هادی عامل روی آنتن می‌گفت کشور ماریو!! و البته که این تنها سوتی بد این گزارشگر قدیمی نبود.

او که از سال‌ها قبل با گفتن جملات حماسی – که هیچ ربطی به مسابقه و کشتی ندارد – برای خود شهرتی به هم زده حالا دیگر در تمام ایونت‌های ریز و درشت از این شهرت استفاده می‌کند، کماکان به همان مسیر رفته و هیچ کاری به گزارش کشتی ندارد!

از نظر هادی آقا تمام فن‌های کشتی فقط بارانداز است و او در ۶ دقیقه زمان کشتی ترجیح می‌دهد که بیشتر به حاشیه بپردازد تا گزارش خود مسابقه ولی اوج کارش آنجاست که در سالن حضور دارد اما اصلاً مسابقه را نگاه نمی‌کند!

به شهادت آرشیو خبر ورزشی بارها و بارها از این اشتباهات بزرگ عامل نوشته‌ایم اما در سازمان عریض و طویل صدا و سیما کسی کاری به کیفیت ندارد. در همین مسابقه حسن یزدانی با امینه که شب قبل برگزار و چشم تمام ایران و جهان به آن دوخته بود، همه از پای تلویزیون دیدند که در صحنه حمله یزدانی و خروج کشتی‌گیر حریف داور انگشت شست خود را به نشانه یک امتیاز بالا برد و روی اسکوربد ورزشگاه و نمایشگر تلویزیون نیز یک امتیاز به یزدانی اضافه شد.

اما تا دو دقیقه بعد هادی عامل مدام از دو امتیازی یزدانی حرف می‌زد و وقتی هم به او گفتند که داوری یک امتیاز داده است، ترجیح داد بگوید داور ۲ امتیاز درخواست کرد اما قاضی و رئیس تشک نپذیرفتند!

کل دنیا از روی گیرنده‌های تلویزیون دیدند و هادی عامل که درون سالن نشسته بود، ندید! اتفاقی که هر سال، هر کشتی و برای هر قهرمان ما تکرار می‌شود و خیلی وقتها هادی عامل برای توجیه اشتباهات و  ندیدن‌های خود، داوران را متهم می‌کند که امتیاز قهرمان ما را ندادند!

 

 

 

منبع:خبر ورزشی

خروج از نسخه موبایل