داستان دراماتیک سیمون بایلز پرافتخارترین زن ژیمناست در پاریس/ از اختلال روحی تا دوره‌های تراپی و درخششی دوباره در المپیک

داستان دراماتیک سیمون بایلز پرافتخارترین زن ژیمناست در پاریس/ از اختلال روحی تا دوره‌های تراپی و درخششی دوباره در المپیک

سیمون بایلز در المپیک ۲۰۲۴ عملکردی خیره‌کننده به نمایش گذاشت و سفرش در پاریس را با سه مدال طلا و یک نقره به پایان رساند. مجموعا ۱۱ مدال المپیک و ۳۰ مدال قهرمانی جهان او را به پرافتخارترین ژیمناست تاریخ تبدیل کرده و خیلی‌ها او را بزرگترین ژیمناست تاریخ نیز می‌دانند، اما راه رسیدن به پاریس آسان نبود.

او در توکیو ۲۰۲۰ بخش زیادی از مسابقات را از دست داد و عنوان کرد کنار رفتن از مسابقات به دلیل مشکلات جسمی نیست بلکه مشکلات روحی باعث شده که نتواند رقابت کند. به این معنی که وضعیت روانی‌اش او را در معرض خطر فیزیکی قابل توجهی قرار داده، یعنی اگر مغز او طوری که بدنش می‌داند بازی نکند، ممکن است به شدت آسیب ببیند. او از بقیه مسابقات تیمی کنار رفت و به خبرنگاران در توکیو گفت که به اندازه قبل به خودش اعتماد ندارد و نگران است که نتواند چرخش‌ها را درست انجام دهد. سپس از رقابت انفرادی کنار رفت و گفت که می‌خواهد روی سلامت روانش کار کند.

بایلز بعدا عنوان کرد که دچار مشکلات چرخشی شده بود؛ پدیده‌ای مرموز که ناگهان ژیمناست را از حرکاتی که پیش از این هزاران بار انجام داده بود بازمی‌دارد، مغز هنگام چرخش ناگهان مسیر را در هوا گم می‌کند، بدن همکاری نمی‌کند و وقتی زمین می‌خورند تازه متوجه می‌شوند که کجا هستند. بایلز در پاریس به سی‌ان‌ان گفت که بازگشتش به المپیک به خاطر هیچکسی جز خودش نبود، و تجربیات گذشته باعث شد که سفرش به پاریس شیرین‌تر شود. «برای من مهم بود زیرا هیچ کس من را مجبور نکرد که در این صحنه حضور داشته باشم. من این کار را فقط برای خودم انجام دادم و از نظر روحی و جسمی در وضعیت خوبی هستم. بنابراین اینکه کاری را فقط برای خودم انجام دهم برایم ارزشی فوق‌العاده دارد.»

بایلز با وجود غلبه بر دشواری‌ها اعتراف می‌کند که گاهی اوقات شک و تردید به سراغش می‌آید و از اینکه مبادا دوباره دچار مشکل شود استرس می‌گیرد. «تراپی رفتم و سعی کردم بر آن مسائل غلبه کنم. بدیهی است که همیشه ته ذهنم این فکرها را دارم، اما سعی می‌کنم تا جایی که می‌شود مثبت باشم و به تکنیک‌های درمانی‌ام فکر کنم. این کار موثر بود.»

این دختر ۲۷ ساله در المپیک پاریس با درد در ناحیه ساق پای چپ خود دست و پنجه نرم می‌کرد ولی این مصدومیت سد راه او نشد و توانست در بخش تیمی برای آمریکا مدال طلا کسب کند و سپس طلای انفرادی و خرک را به دست آورد و مدال نقره برای حرکات روی زمین را از آن خود کرد و در نهایت در بخش تعادل به مقام پنجم رسید.

پس از فینال حرکات روی زمین، بایلز و هم‌تیمی‌اش جردن چیلز که برنز گرفته بود، با تعظیم به ربکا آندراده برنده مدال طلا از برزیل، لحظه‌ای جذاب و احساسی خلق کردند و این تصویر با برجسته کردن اخلاق ورزشی و تواضع به یکی از ماندگارترین تصاویر المپیک ۲۰۲۴ پاریس تبدیل شد. بایلز در این باره گفت: «فکر می‌کنم در آن لحظه واقعاً مهم بود که این کار را انجام دهیم و دیدن این صحنه برای بچه‌ها بسیار تأثیرگذار بود. با افتخار برنده می‌شوی، با افتخار می‌بازی.»

برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی در طول این المپیک بایلز را به خاطر ظاهرش به ویژه مدل موهایش مورد تمسخر قرار دادند. ستاره ژیمناستیک نیز در یک پست اینستاگرامی به منتقدان پاسخ داد و پیامی برای دختران جوان سراسر جهان که با نظرات توهین‌آمیز مشابهی روبرو می‌شوند، ارسال کرد.

او گفت: «بچه‌ها شما زیبا و با اعتماد به نفس هستید. بچه ها شما خیلی باهوش هستید. با قدرت بایستید، به خود ایمان داشته باشید و من اینجا خواهم بود تا در هر مرحله از شما حمایت کنم. می‌دانم که سخت است، اما شما بچه‌ها می‌توانید و کارهای بزرگی انجام خواهید داد.»

بایلز همچنان می‌تواند در بازی‌های المپیک ۲۰۲۸ لس‌آنجلس شرکت کند. او پس از به دست آوردن آخرین مدال خود در المپیک ۲۰۲۴ با NBC گفتگو کرد ولی از صحبت کردن درباره آینده خود طفره رفت و گفت: «فعلا هیچ کاری نمی‌کنم، استراحت می‌کنم.» خیلی‌ها تصور می‌کردند که بایلز بعد از المپیک توکیو اعلام بازنشستگی می‌کند اما او در مورد ماندن در ورزش گفت: «قطعا خوشحالم که این کار را نکردم. ورزش به من یک محیط امن داد. من را تحت درمان مناسبی قرار داد که نیاز داشتم. بنابراین، بسیار خوشحالم که ورزش را ترک نکردم.»

بیشتر بخوانید:

 

 

 

منبع:خبر ورزشی

خروج از نسخه موبایل