تکواندوکار ایران: نمی‌خواهم فرصت حضور در المپیک را از دست بدهم

تکواندوکار ایران: نمی‌خواهم فرصت حضور در المپیک را از دست بدهم

به گزارش خبرنگار مهر، نماینده ایران در وزن ۸۰- کیلوگرم تیم ملی تکواندو در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس، یک قزوینی خوش اخلاق و کم حرف است که طی دو سال گذشته افتخارات متعددی را کسب کرده است.

مهران برخورداری که مدال برنز مسابقات جهانی مکزیک را در کارنامه دارد، روزهای پایانی آذرماه گذشته با کسب مدال طلای رقابت‌های گرنداسلم در «ووشی» چین بلیت سفر به پاریس را برای خود رزرو کرد.

در وزن ۸۰- کیلوگرم ۱۶ تکواندوکار در المپیک ۲۰۲۴ جمعه آینده یعنی ۱۹ مردادماه مبارزه خواهند کرد. حضور همه مدعیان جهانی و قاره‌ای حساسیت‌های این وزن را دو چندان بالا برنده است. «ماکسیم خارکماتوف» روسی و «تونی کانیات» از کرواسی دارنده مدال‌های طلا و برنز این وزن در توکیو ۲۰۲۰ در این دوره حضور ندارند. اما «آلیسیو سیمونه» دارنده مدال طلای جهان در سال ۲۰۲۳ از ایتالیا در کنار حریفانی از ازبکستان، آمریکا، اردن و مصر از دیگز مدعیان وزن ۸۰- کیلوگرم می‌باشند. البته که مهران برخورداری نیز از همین مدعیان است.

اما از میان شش مدالی که تکواندو ایران از سیدنی ۲۰۰۰ تا کنون در المپیک‌ها کسب کرده یک طلا و یک برنز در وزن ۸۰- کیلوگرم به دست آمده است. هادی ساعی در پکن ۲۰۰۸ مدال طلا و یوسف کرمی در ۲۰۰۴ آتن نیز به نشان برنز دست یافته است. مهدی خدابخشی هم در ریو ۲۰۱۶ توفیقی در کسب مدال نداشته است. مهران برخورداری چهارمین تکواندوکاری ایرانی است که در این وزن حضور در المپیک را تجربه می‌کند. تکواندوکاری که در جوانی به تیم ملی دعوت شد و در دو سال گذشته مدال‌های با ارزشی کسب کرده است.

وی در این مورد به خبرنگار مهر گفت: چند سالی عضو تیم ملی بودم ولی موفق به کسب مدال نمی‌شدم که تجربه عامل اصلی در ثبت آن نتایج بود. شروع کارم در تیم ملی بود و از حریفان شناختی نداشتم. تکواندوکاری نیستم کم کاری کنم، شاید در آن مقطع بیشتر از حالا تلاش می‌کردم. در این مدت یک سری چیزها مشخصاً عوض شده و تغییر پیدا کرده است. ضمن اینکه هر ورزشکاری نیاز دارد به تجربه لازم برسد. ولی من تسلیم نشدم، روزهای سخت مانند آن روزی که دست خالی از پله‌های فرودگاه پایین آمدم، سپری شد. شاکر خداوند متعال هستم که توان داد تا بمانم و مبارزه کند.

برخورداری در مورد شرایط خود در آستانه آغاز بازی‌ها گفت: تمرینات خوب و هدفمندی را پشت سر گذاشتیم و خدا رو شکر نه تنها من بلکه سایر تکواندوکاران نیز شرایط خوبی دارند و در روزهای باقی مانده در محل برگزاری مسابقات نیز تمرین خواهیم کرد تا در بهترین وضعیت بدنی وارد مسابقات شویم.

دارنده نشان برنز جهان در سال ۲۰۲۲ با اشاره به حریفان خود در پاریس اظهار داشت: همه کسانی که در وزن ۸۰- کیلوگرم از یکدیگر شناخت کافی دارند. با برخی از آنها مثل نماینده ازبکستان و اردن مبارزه کرده و با برخی هم مثل نماینده ایتالیا تجربه مبارزه ندارم. در کل باید بگویم که هر کسی موفق به کسب سهمیه شده، بدون شک برای کسب مدال و رسیدن به موفقیت به میدان مبارزه خواهد آمد و هر ورزشکاری که اشتباه کمتری داشته و به لحاظ روانی آماده‌تر باشد، می‌تواند به سکوی قهرمانی هم دست پیدا کند.

وی در خصوص احتمال مبارزه دوره با «جسور» ازبکستانی گفت: تکواندوکاران بارها با هم مبارزه کرده و شناخت خوبی از هم دارند. من هم با این حریف ازبکستانی چهار بار مبارزه کرده ام که سه مبارزه را من پیروز شدم و یک باخت هم دارم. این یعنی شناخت خوبی از هم داریم و آنکه با آرامش بیشتر و تمرکز بالا کار کند، می‌تواند موفق باشد. معتقدم المپیک میدانی است که ورزشکاران باهوش و کسانی که از لحاظ ذهنی آماده‌تر هستند می‌توانند به مدال دست پیدا کنند.

تکواندوکار قزوینی تیم ملی ایران در پایان گفت: مسیر سختی را برای رسیدن به میدان بزرگ که آرزوی هر ورزشکاری است، طی کرده ام، نمی‌خواهم این فرصت را از دست بدهم. از همه کسانی که برای من زحمت کشیدند،، اعضا کادر فنی، مسِئولان فدراسیون، مربیان پایه و خانواده ام که همیشه یار و یاور من بودند. تشکر و قدردانی می‌کنم. در این سال‌ها انرژی مثبت و دعای خیر مردم مهمترین انگیزه من بوده و به عنوان سرباز وطن در پاریس برای شاد کردن دل هم وطنانم تلاش می‌کنم، ان شاالله که لیاقت این را داشته باشم.

خروج از نسخه موبایل