فشار روانی بلای جان ملی‌پوشان نشود/ کشتی آزاد تاریخ‌ساز می‌شود

فشار روانی بلای جان ملی‌پوشان نشود/ کشتی آزاد تاریخ‌ساز می‌شود

بهروز یاری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، درباره شرایط تیم ملی کشتی آزاد در آستانه المپیک پاریس گفت: مسابقات المپیک به دلیل اینکه هر چهار سال یک بار برگزار می‌شود از کیفیت بالایی برخوردار است و با مسابقات جهانی و آسیایی کاملاً متفاوت است. شاید به دلیل سطح بالای مسابقات المپیک حتی برخی کشتی‌گیران نتوانند رکوردهای جهانی خودشان را ارتقا بدهند. در مسابقات المپیک جنگ بین کشورها در ورزش به وضوح دیده می‌شود و کشورهای صاحب ورزش برای هم شاخ و شانه می‌کشند به همین دلیل استرس این مسابقات بیشتر است.

وی گفت: متأسفانه نبود برخی امکانات زیرساختی در کشور ما مثل روانشناس باعث شده ما در المپیک‌ها نتوانیم نتیجه مطلوب را بگیریم. به عنوان مثال حمید سوریان در سه دوره المپیک کشتی گرفت و تنها در المپیک ۲۰۱۲ توانست به مدال طلا برسد. رضا یزدانی هم چنین شرایطی داشت، البته هر چند که آسیب دیدگی او را اسیر کرد اما جو ملتهب اردو به دلیل فشارهای روانی که روی کشتی بود، مدال‌آوری را از او گرفت. فشار روانی روی کشتی‌گیران همیشه همراه با کشتی بوده و مثل یک ویروس و اپیدمی بلای جان این رشته شده است.

کارشناس کشتی آزاد عنوان کرد: در المپیک پاریس ۱۱ کشتی‌گیر حضور دارند. امسال شرایط سیاسی حاکم بر مسابقات باعث شده برخی کشتی‌گیران روسیه به دلیل حمایت از جنگ اوکراین از مسابقات المپیک محروم شوند؛ همین موضوع باعث شده حریفان کشتی‌گیران ایران در این مسابقات حضور نداشته باشند و از این بابت کار کشتی‌گیران ما کمی راحت باشد. در وزن ۷۴ کیلوگرم «تسابولوف» که سال گذشته موفق به شکست یونس امامی شد در این مسابقات حضور ندارد. دو تن دیگر از حریفان روس یونس امامی که سرآمد کشتی دنیا هستند در المپیک حضور ندارند. غیبت این نفرات نوید بخش احتمال بیشتر مدال برای یونس امامی است.

وی ادامه داد: البته در وزن ۹۷ کیلوگرم هم شرایط به همین صورت است، تانک روس در این مسابقات حضور ندارد و آذرپیرا به غیر از «تاژودینوف» شانس شکست دادن رقبایش را دارد و به نظرم احتمال حداقل کسب مدال برنز برای این کشتی‌گیر ایرانی خیلی زیاد است. در وزن ۶۵ کیلوگرم هم رحمان عموزاد است که به نظرم اگر او اسیر وزنش نشود شانس مدال آوری دارد.

یاری عنوان کرد: در کنار این سه کشت‌گیر، دو کشتی‌گیر تیم ملی کشتی آزاد امیرحسین زارع و حسن یزدانی بود که به نظرم گل سر سبد تیم کشتی آزاد هستند. امیرحسین زارع مدت‌هاست که در هر مسابقه‌ای که حضور داشته دست پر برگشته است. البته زارع در میدان المپیک دو حریف گرجستانی و ترکیه پیش رو دارد که تهدیدکننده هستند. به اعتقاد من «جنو پتریاشویلی» نمی‌تواند حریف سرسختی برای زارع باشد ولی اگر تاکتیک مبارزه خودش را فراموش کند و در مسابقه با «طاها آگل» وارد کشتی گرفتن شود مثل مسابقات جهانی ۲۰۲۲، «طاها آگل» زهر خودش را به این کشتی‌گیر برساند.

کارشناس کشتی ایران خاطرنشان کرد: آخرین نفر تیم کشتی آزاد حسن یزدانی است که نسبت به سایر کشتی‌گیران امید بیشتری برای کسب مدال طلا به او داریم با توجه به اینکه دیوید تیلور هم در این مسابقه حضور ندارد. یزدانی در مسابقات مجارستان نسبت به دست آسیب دیده‌اش امیدوار شد و حریفانی که هر کدام بیشتر از انگشتان یک دست به حسن باختند، نمی‌تواند کار را برای او سخت کند. به نظرم با توجه به شرایطی که یزدانی دارد او می‌تواند اولین دو طلای کشتی در میدان المپیک باشد. ما در کشتی نداشتیم فردی که در یک وزن یا مجموع به دو مدال طلا رسیده باشند. حسن یک نقره و طلا دارد و امیدوارم مشیت خدا به گونه‌ای باشد که این کشتی‌گیر بتواند طلای دوم و مدال سوم کشتی را بگیرد.

وی گفت: با توجه به تیمی که روانه المپیک می‌شود به نظرم خدای علی دبیر به فریاد او رسید. او مزد نمازهای شبانه‌اش را گرفت و تیم هر لحظه با امیدواری بسیار زیاد راهی المپیک می‌شود. اگر کاروان دچار مشکلات نشود و جو اردو هم آرام باشد با توجه به عدم حضور کشتی‌گیران سرشناس در بسیار از اوزان نویدبخش امیدواری به ما می‌دهد که بیشترین مدال تاریخ کشتی را از این المپیک بگیریم. اگر ما چهار مدال هم از این المپیک کسب کنیم در طول تاریخ بی سابقه خواهد بود.

یاری همچنین در مورد وضعیت کامران قاسم پور گفت: کامران قاسمپور کشتی‌گیر کوچکی نیست ولی وضعیت او با عباس جدیدی در دوران کشتی گرفتنش خیلی متفاوت است. عباس جدیدی برنده میدان بود و ما اجبار می‌کردیم که به وزن دیگری برود اما کامران می‌توانست نرود و نفر دوم وزن ۸۶ کیلوگرم بماند تا کشتی گرفتن حسن یزدانی روزی تمام شود. اما به نظرم یک درصد شانس در زندگی تأثیرگذار است. اگر کامران در مسابقات سال گذشته خودش را در ۸۶ کیلوگرم محک می‌زد؛ در قهرمانی کشور و آسیا قهرمان می‌شد که دور از انتظار هم نبود و آن زمان حسن یزدانی ملزم بود با او کشتی بگیرد.

وی گفت: اما در طول یک سال گذشته بعد از مسابقات جهانی ۲۰۲۲ کامران دیگر توفیقی نداشت و تمایلش به حضور در ۹۷ کیلوگرم باعث افزایش وزنش هم شده است. این افزایش وزن قدرت عضلانی او را بالا برد و عدم آمادگی نسبی تاندوم‌هایش باعث کشیدگی‌های متوالی شد. او در طول دو سال گذشته در هیچ میدان معتبری محک نخورده و سطح مسابقات ایتالیا هم بسیار پایین بوده است. بنابراین او باید دلاوری حسن یزدانی را تمکین کند و در وزن ۹۲ کیلوگرم شانس خودش را امتحان کند. شاید سال بعد در صورت خداحافظی یزدانی بتواند در ۸۶ کیلوگرم قهرمان دنیا شود و آن موقع در وزن ۹۲ و ۹۷ کیلوگرم طلای جهان داشته باشد. البته بعید می‌دانم تا چهار سال آینده بتواند کشتی بگیرد تا به المپیک برسد.

منبع:مهر

خروج از نسخه موبایل