ممنوعیت جزئی صادرات تسلیحات انگلیس به اسرائیل کافی نیست

ممنوعیت جزئی صادرات تسلیحات انگلیس به اسرائیل کافی نیست

۱۲:۳۶ ۱۴ شهريور ۱۴۰۳

اوایل این هفته، لندن اعلام کرد که ۳۰ مجوز از ۳۵۰ مجوز صادرات تسلیحات به اسرائیل را تعلیق خواهد کرد و دلیل آن این بود که ممکن است به نقض جدی قوانین بین المللی بشردوستانه منجر شود.

فرانچسکا آلبانیز، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد اراضی اشغالی فلسطین، می‌گوید که در میان دولت‌ها قطعی شده است که اسرائیل «یک سری از جنایات بین المللی» را مرتکب می‌شود.

وی افزود: فشار زیادی بر دولت‌ها در انگلیس و سایر کشور‌ها وجود دارد که در این [جنایات جنگی بین‌المللی]همدست نباشند. با این حال، همچنین به رسمیت شناخته شده است که بر اساس دستور دادگاه بین المللی دادگستری، ممکن است در اقدامات نسل کشی همدستی وجود داشته باشد؛ بنابراین چنین تدابیری هنوز کافی نیست.»

در ماه ژانویه، دیوان بین‌المللی دادگستری به اسرائیل دستور داد تا برای جلوگیری از نسل‌کشی، جنگ غزه را متوقف کند و اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه را صادر کند.

دیوید لمی طی سخنانی در نشست ویژه مجلس عوام انگلیس پیرامون جنگ در غزه افزود که حدود ۳۰ مجوز از ۳۵۰ مجوز فروش سلاح به رژیم صهیونیستی، به دلیل خطر نقض جدی قوانین بین‌المللی بشردوستانه تعلیق خواهد شد.

بر اساس نظرسنجی‌ها بیشتر مردم انگلیس خواهان تحریم تسلیحاتی رژیم صهیونیستی و برقراری آتش‌بس فوری در غزه هستند. یافته‌های موسسه معتبر یوگاو حاکی است ۵۶ درصد انگلیسی‌ها از دولت این کشور می‌خواهند که مجوز صادرات سلاح به رژیم صهیونیستی را در طول جنگ در غزه به حالت تعلیق درآورد. از این میزان ۳۶ درصد به شدت حامی توقف فروش سلاح و ۲۰ درصد از این طرح حمایت می‌کنند.

مترجم: پورکند

منبع : خبرنگاران جوان

خروج از نسخه موبایل