اخبار روز

تخصیص روزانه ۲۰ سهمیه برای دارو‌های خاص در قزوین

تخصیص روزانه ۲۰ سهمیه برای دارو‌های خاص در قزوین

۱۲:۴۰ ۰۵ شهريور ۱۴۰۳

امید کارآگاه مدیر نظارت بر امور دارو و مواد تحت کنترل استان قزوین گفت: برخی از دارو‌ها به شکل عام توزیع می‌شود که توسط شرکت‌های پخش در اختیار داروخانه‌ها قرار می‌گیرد و گروه دیگری از دارو‌های تخصصی به صورت سهمیه بندی از سوی اداره کل دارو به استان‌ها تخصیص می‌یابد.

وی به بیان مشکلات کمبود دارو در قزوین پرداخت و افزود: هم اکنون عمده کمبود‌های دارویی قزوین در ۲ بخش بیمارستانی و سرپایی است که در بخش اول با کمبود دارو‌های بیهوشی و در بخش دوم نیز با کمبود دارو‌های گوارشی و بتامتازون‌ها در داروخانه‌ها روبرو هستیم.

کارآگاه با بیان اینکه مشکلات دارویی استان قزوین از مسائل کل کشور نشات می‌گیرد، ادامه داد: در برخی از دارو‌های خارجی برای بیماران خاص همانند پیوندی، تالاسمی، هموفیلی و ام اس کمبود‌هایی وجود دارد و این درحالی است که استان سهمیه کمی از این دارو‌ها داشته و از این رو کمبود دارو به نماد‌های خاصی خلاصه می‌شود.

این مسئول، یکی از دلایل کمبود دارو را تخصیص ارز ترجیحی به این حوزه دانست و توضیح داد: اگر تولیدکننده و واردکننده دارو نتواند به موقع ارز دریافت کند ممکن است در تولید دارو اختلال ایجاد شود و داروخانه‌ها نیز با کمبود دارو مواجه شوند.

مدیر نظارت بر امور دارو و مواد تحت کنترل استان قزوین همچنین فرهنگ صحیح مصرف دارو را نیز در رفع کمبود دارو مهم و اثرگذار دانست و گفت: وقتی بیمار به پزشک مراجعه می‌کند، هم تعداد دارو‌های تجویز شده بیش از حد نیاز بیمار بوده و هم اینکه بیمار دارو‌ها را به صورت کامل و در ساعت مشخص مصرف نمی‌کند، در نتیجه همین موضوع باعث تجمیع دارو در خانه‌ها می‌شود، بنابراین باید به خرید و مصرف صحیح دارو‌ها نیز توجه لازم داشته باشیم.

کارآگاه اضافه کرد: زنجیره درمان متشکل از بیماران، پزشکان و داروسازان است که بیمار به محض درگیری به بیماری با مراجعه به پزشک معالج به دارو و داروخانه احتیاج دارد و داروسازان وظیفه دارند که دارو‌هایی با بهترین کیفیت را در اختیار بیماران قرار دهند.

وی یادآور شد: نقش مهمی در حکمرانی سلامت و بهبود کیفیت خدمات بهداشتی دارند و دسترسی عادلانه و برابر به خدمات بهداشتی برای همه افراد جامعه، بدون توجه به نژاد، جنسیت، وضعیت اقتصادی و اجتماعی نیز از اصول مهم این حکمرانی سلامت است.

۲۰۴ داروخانه در سطح قزوین وجود دارد که شامل ۱۸۷ داوخانه شهری و ۱۷ داروخانه بیمارستانی است.

منبع : خبرنگاران جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا