آیا اتریوم می تواند در سال 2024 شتاب بیشتری به دست آورد و از بیت کوین پیشی بگیرد؟

آیا اتریوم می تواند در سال 2024 شتاب بیشتری به دست آورد و از بیت کوین پیشی بگیرد؟

Ethereum از نظر عملکرد قیمت از بیت کوین بهتر عمل کرده است، به خصوص زمانی که به بازه های زمانی از زمان پیدایش، سال های نصف شدن و دوره های بازار صعودی نگاه می کنیم. با این حال، ETH از زمان بازارهای نزولی 2018-2019 و 2022-2023 به طور مداوم عملکرد ضعیفی داشته است. در نیمه سال 2024، برای اولین بار، اتریوم به طور قابل توجهی از بیت کوین عقب است. در واقع، در سه سال گذشته نسبت به بیت کوین عملکرد ضعیفی داشته است.

آیا اتریوم می تواند در سال 2024 شتاب بیشتری به دست آورد و از بیت کوین پیشی بگیرد؟ 6

فهرست محتوا

نسبت ETH/BTC به پایین ترین حد 3.5 ساله کاهش می یابد

اگرچه فراکتال‌ها، مفهومی که در آن الگوهای مشابه در بازه‌های زمانی مختلف تکرار می‌شوند، روشی بی‌خطر برای پیش‌بینی نتایج آینده نیستند، اما زمینه ارزشمندی را برای آنچه ممکن است پیش رو داشته باشند، فراهم می‌کنند.

آیا اتریوم می تواند در سال 2024 شتاب بیشتری به دست آورد و از بیت کوین پیشی بگیرد؟ 7

در سال‌های نصف‌سازی قبلی، نسبت ETH/BTC از خط حمایت خود در حدود سپتامبر تا دسامبر کاهش یافت و تنها در سه ماهه اول سال آینده بازار صعودی روند صعودی را آغاز کرد. سناریوی مشابهی ممکن است در سال 2024 رخ دهد، زیرا اتریوم بار دیگر از پشتیبانی خود عبور کرده است. با این حال، این بار، وضعیت نگران کننده تر است. برخلاف سال‌های نصف‌سازی قبلی، که خط حمایت نسبتاً جدید بود، حمایت فعلی 0.05 در 3.5 سال گذشته قوی بوده است که نشان‌دهنده چشم‌انداز نزولی‌تری برای اتریوم است.

نقطه مقایسه دیگری را می توان از سال 2019 که فدرال رزرو شروع به کاهش نرخ های بهره کرد ترسیم کرد – حرکتی که ممکن است در سپتامبر 2024 تکرار شود. در سال 2019، از زمانی که فدرال رزرو شروع به کاهش نرخ کرد تا زمانی که متوقف شد، ETH/BTC نسبت 22% کاهش یافت.

آیا اتریوم می تواند در سال 2024 شتاب بیشتری به دست آورد و از بیت کوین پیشی بگیرد؟ 8

نه تنها این نسبت در همه این موارد کاهش یافته است، بلکه خود قیمت اتریوم نیز به جز سال 2020 عملکرد منفی داشته است. همچنین این است که آیا نگهداری اتریوم تصمیم سرمایه گذاری بهتری بوده است یا خیر. تاریخ نشان داده است که در شرایط مشابه، حفظ بیت کوین بهترین گزینه است و سال 2024 ممکن است به خوبی این روند را ادامه دهد.

عرضه اتریوم روند را معکوس می کند و تورم می کند.

عرضه اتریوم پس از ادغام سال 2022 به طور پیوسته در حال کاهش بود. کاهش عرضه اتریوم از طریق مکانیزمی به نام «سوزاندن» انجام می‌شود که با پیشنهاد بهبود اتریوم (EIP) 1559 در آگوست 2021 معرفی شد. اساساً، بخشی از کارمزد تراکنش‌های پرداخت شده در اتریوم سوزانده می‌شود یا برای همیشه از گردش خارج می‌شود. این باعث کاهش کل عرضه ETH در طول زمان می‌شود، به‌ویژه در دوره‌های فعالیت بالای شبکه که کارمزد تراکنش‌ها بالاتر است. 

دلیل کاهش عرضه اتریوم پس از ادغام 2022 این بود که شبکه از حالت اثبات کار به مکانیزم اجماع اثبات سهام تبدیل شد. تحت PoW، اتریوم جدید به طور مداوم برای ماینرها به عنوان پاداش برای اعتبارسنجی تراکنش ها صادر می شد که به افزایش عرضه کل اتریوم کمک کرد. با این حال، با ادغام و تغییر به PoS، صدور ETH جدید به میزان قابل توجهی کاهش یافت زیرا اعتباردهندگان که اکنون شبکه را ایمن می‌کنند، در مقایسه با ماینرها پاداش بسیار کمتری دریافت می‌کنند.

ارتقای Dencun در مارس 2024 نقطه عطفی بود که این روند کاهش تورم را معکوس کرد و عرضه اتریوم را بار دیگر تورمی کرد. Pro-dankharding و “blobs” را معرفی کرد که ذخیره سازی داده ها را بهینه می کند و هزینه تراکنش ها را در شبکه های لایه 2 کاهش می دهد. اگرچه Dencun مقیاس‌پذیری را بهبود بخشید و تراکنش‌ها را مقرون به صرفه‌تر کرد، اما منجر به کاهش عمده در میزان سوزاندن ETH شد که عاملی حیاتی در کاهش قیمت عرضه اتریوم بود. 

آیا اتریوم می تواند در سال 2024 شتاب بیشتری به دست آورد و از بیت کوین پیشی بگیرد؟ 9

در نتیجه، عرضه اتریوم شروع به افزایش کرد و بیش از 213.5 هزار ETH از زمان ارتقای Dencun به گردش اضافه شد. برای مقایسه، عرضه اتریوم اکنون در همان سطحی است که در می 2023 بود.

جریان های ETF منفی ادامه دارد

بسیاری انتظار داشتند که تایید ETF های اتریوم با افزایش تقاضا و افزایش قیمت ها، اتریوم را تقویت کند. با این حال، تا کنون چنین نبوده است. در عوض، جریان خروجی ETF به یک نگرانی تبدیل شده است، و در مجموع 465 میلیون دلار از زمان شروع معاملات خارج شده است. محرک اصلی این روند ETHE Grayscale است که شاهد خروجی های عظیمی بوده است که بر جریان های مثبت دیگر ETF های اتریوم سایه انداخته است. مقیاس خروجی های خروجی از ETHE آنقدر بزرگ است که هنگام در نظر گرفتن همه ETF های اتریوم به طور جمعی، یک اثر منفی خالص ایجاد می کند.

آیا اتریوم می تواند در سال 2024 شتاب بیشتری به دست آورد و از بیت کوین پیشی بگیرد؟ 10

یک ETF اتریوم مقدار معینی از اتریوم را در اختیار دارد و هر سهم نشان دهنده کسری از کل اتریومی است که در اختیار دارد. هنگامی که بسیاری از سرمایه گذاران می خواهند سهام ETF را خریداری کنند، تقاضا می تواند قیمت سهام ETF را بالاتر از ارزش واقعی اتریوم زیربنایی قرار دهد. در این مورد، شرکت‌کنندگان مجاز (APs)، موسسات مالی بزرگی که از نزدیک با ارائه‌دهنده ETF همکاری می‌کنند، وارد عمل می‌شوند. APها ETH را در بازار آزاد خریداری می‌کنند و آن را با ارائه‌دهنده ETF برای سهام جدید ETF مبادله می‌کنند و سپس به سرمایه‌گذاران می‌فروشند. در بازار با قیمت بالاتر، کسب سود. این فرآیند عرضه سهام ETF را افزایش می‌دهد که به بازگرداندن قیمت سهم با ارزش دارایی‌های اساسی کمک می‌کند. 

برعکس، زمانی که تقاضای پایینی برای ETF وجود داشته باشد، قیمت سهام آن ممکن است کمتر از ارزش اتریوم پایه باشد. در اینجا، AP ها سهام ETF کمتر از ارزش گذاری شده را از بازار می خرند، آنها را به ارائه دهنده ETF برمی گردانند و در ازای آن اتریوم دریافت می کنند. سپس می توانند اتریوم را در بازار آزاد با قیمت بالاتری بفروشند و از آربیتراژ سود ببرند. این امر عرضه سهام ETF را کاهش می‌دهد و کمک می‌کند تا قیمت با ارزش اتریوم زیربنا هماهنگ‌تر شود.

به بیان ساده، فروش ETH از APها در هنگام بازخرید سهام ETF می‌تواند یکی از دلایل کاهش قیمت ETH و تلاش برای بازیابی باشد.

نتیجه گیری

در حالی که داده‌های فعلی ممکن است چشم‌انداز نزولی برای اتریوم را نشان دهد، اما همچنان یک دارایی قوی است. تعداد آدرس‌های فعال در شبکه‌های زنجیره اصلی و لایه ۲ همچنان در حال افزایش است. اتریوم همچنان در صنعت بلاک چین پیشتاز است و با داشتن پروژه‌های زیادی در اکوسیستم آن، رتبه اول را در کل ارزش قفل شده (TVL) در سراسر پلتفرم‌های DeFi دارد. علاوه بر این، اتریوم همچنان شاهد توسعه و ارتقاء منظم است. 

با این حال، با توجه به شرایط فعلی بازار و جریان خروجی ETF، اتریوم ممکن است بهترین سرمایه گذاری در کوتاه مدت نباشد، به خصوص تا پایان سال 2024. احتمالاً شتاب خود را بازیابد و می تواند بار دیگر از نظر بازدهی از بیت کوین پیشی بگیرد، دقیقاً مانند چرخه های قبلی بازار.

افشا: این مقاله توصیه سرمایه گذاری را نشان نمی دهد. مطالب و مطالب ارائه شده در این صفحه فقط برای اهداف آموزشی است.

مطالب تحلیلی منتشرشده در مجله خالق صرفاً جنبهٔ آموزشی و ارائهٔ اطلاعات دارد و به هیچ‌ عنوان توصیه سرمایه‌گذاری و سیگنال خرید و فروش نیست. سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال با ریسک بالایی همراه است و کاربر موظف است قبل از هرگونه سرمایه‌گذاری، مطالعه و تحلیل شخصی خود در رابطه با دارایی موردنظر را انجام دهد.

خروج از نسخه موبایل