ASML و AMAT در میان شرکت‌هایی هستند که تا ژوئیه 26 میلیارد دلار تجهیزات تراشه به چین فروخته‌اند.

ASML و AMAT در میان شرکت‌هایی هستند که تا ژوئیه 26 میلیارد دلار تجهیزات تراشه به چین فروخته‌اند.

این توصیه سرمایه گذاری نیست. نویسنده در هیچ یک از سهام ذکر شده هیچ سمتی ندارد. Wccftech.com یک خط مشی اخلاقی و افشای اطلاعات دارد.

طبق داده‌های دولتی گردآوری‌شده توسط بلومبرگ، چین همچنان به واردات تجهیزات نیمه‌رسانا با سرعتی بی‌سابقه ادامه می‌دهد و بیشتر سفارش‌ها از ماشین‌های نسل قدیمی‌تر می‌آیند. تجهیزات نیمه هادی به دلیل اهمیت آن در توانمندسازی صنایع پیشرفته مانند هوش مصنوعی و ابر محاسبات، به یکی از دقیق ترین ماشین آلات صنعتی در جهان تبدیل شده است.

این منجر به تحریم‌هایی علیه چین توسط ایالات متحده شده است که دلیل آن نگرانی‌های آمریکا در مورد استفاده از فناوری‌های منشأ ایالات متحده برای آسیب رساندن به امنیت ملی آمریکا است. این محدودیت‌ها چین را مجبور به خرید تجهیزات قدیمی‌تر برای همگام شدن با تقاضای داخلی خود برای محصولات تراشه کرده است.

واردات تجهیزات ساخت تراشه چین رکورد جدیدی را برای هفت ماه اول سال تقویم به ثبت رساند

گزارش یک ماه پس از گزارش درآمد ASML برای سه ماهه دوم منتشر شد که نشان داد چین برای دومین سه ماهه متوالی بزرگترین مشتری آن بوده است. در طول سه ماهه اول و دوم سال 2024، 49 درصد از محموله های ASML به چین بوده است که تفاوت قابل توجهی با محموله های سال های 2022 و 2023 دارد. علیرغم این واقعیت که در سه ماهه سوم و چهارم 2023، 46 درصد و 39 درصد از محموله ها به یک کشور بوده است.

طبق داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط بلومبرگ، چین تقریباً ۲۶ میلیارد دلار تجهیزات تولید تراشه تا ماه جولای خریداری کرده است تا رکورد جدیدی را ثبت کند. بالاترین میزان قبلی در سال 2021 بود، زمانی که این کشور آسیایی 25 میلیارد دلار تجهیزات در همان دوره زمانی خریداری کرده بود. در میان لیست شرکت هایی که ماشین آلات را به چین فروخته اند، می توان به ASML، سازنده تجهیزات آمریکایی Applied Materials و Tokyo Electron ژاپن اشاره کرد. تحریم‌های تراشه‌های آمریکا علیه چین، که تحت دولت بایدن سرعت گرفته است، اصطکاک بین بخش خصوصی و دولت نیز ایجاد کرده است.

برخی از سخت‌ترین محدودیت‌ها باعث شده است که دولت از شهروندان ایالات متحده یا ساکنان دائمی شرکت‌های فعال در چین و ASML جلوگیری کند، طبق گزارش‌ها، Applied Materials به دلیل فرار از محدودیت‌های فروش چین با تحقیقات جنایی متعددی روبرو شده است.

داده های ASML در چین نشان می دهد که مشتری اصلی آن بوده است. شرایط حمل و نقل در سال 2024. تصویر; ASML

فروش پررونق همچنین به این معنی است که هلند بزرگترین صادرکننده تجهیزات تولید ویفر به چین است که تحت عنوان HS-8486 طبقه بندی می شوند. به دلیل محدودیت های ایالات متحده، ASML قادر به فروش جدیدترین دستگاه های فرابنفش شدید (EUV) خود نیست که برای ساخت پیشرفته ترین تراشه ها – از جمله آنهایی که در رایانه های هوش مصنوعی استفاده می شوند – ضروری هستند. ماشین‌های EUV برای این موارد مناسب هستند زیرا نور فرابنفش طول موج کمتری نسبت به ماشین‌های سنتی دارد.

با این حال، ساخت تراشه‌های پیشرفته با استفاده از ماشین‌های قدیمی‌تر امکان‌پذیر است، مشروط بر اینکه سازندگان بتوانند از چندین لایه طراحی از طریق ماسک در طول فرآیند تولید استفاده کنند. این امر زمان تولید و پیچیدگی عملیات را افزایش می‌دهد و راه دیگری برای کاهش این معایب این است که چندین ماشین به طور همزمان کار کنند.

تحریم‌های ایالات متحده علیه چین ماشین‌های قدیمی‌تر DUV را نیز تحت پوشش قرار داده است، اما اینها به تعداد کمی از کارخانه‌ها محدود می‌شوند. در بحبوحه انقباض حلقه ها، چین تلاش کرده است تا با استانداردهای جهانی تولید تراشه همتراز باشد، اما پیشرفت آن متوقف شده است. علیرغم هیاهوی رسانه ای پیرامون تراشه هوش مصنوعی Ascend 910B شرکت فناوری چینی هوآوی، که ظاهراً با A100 انویدیا رقابت می کند، گزارش‌ها نشان داده‌اند که مشکلات عملکرد به این معنی است که از هر پنج تراشه فقط یک تراشه دارای معیارهای کیفی لازم است.

این داستان را به اشتراک بگذارید

< استفاده از xlink:href="#icn-shareFacebook"/> فیس بوک

< استفاده از xlink:href="#icn-shareTwitter"/> توییتر

خروج از نسخه موبایل