اخبار روز

صنعت گیاهان دارویی سیستان‌وبلوچستان نیازمند توجه بیشتر

صنعت گیاهان دارویی سیستان‌وبلوچستان نیازمند توجه بیشتر

۲۰:۴۱ ۳۱ مرداد ۱۴۰۳

حسین جهانتیغی مدیر گیاهان دارویی و سنتی سیستان و بلوچستان،  بیان کرد: در حال حاضر ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی سیستان و بلوچستان به کشت گیاهان دارویی و کم آب بر اختصاص دارد و ۲۰ گونه گیاهی دارویی در استان کشت می‌شود.

وی افزود: چای ترش، اکالیپتوس، شنبلیله، رزماری، به‌لیمو، سیاه‌دانه، آلوورا، جعفری، حنا، وسمه، آویشن باغی، زیره سبز، رازیانه، اسفناج، خارشتر، فلفل قرمز، گشنیز، گوار، نعناع، زنیان، ریحان، سیاه‌دانه، زردچوبه، گل محمدی و زعفران از جمله گیاهان دارویی و کم‌آب بر است که در استان کشت می‌شود.

این مسئول ادامه داد: این گیاهان در کل سیستان و بلوچستان کشت می‌شوند؛ اما بیشترین سطح کشت در دلگان است.

وی با بیان اینکه برای تحقق توسعه گیاهان دارویی در استان هرساله بذر و نهال در بین کشاورزان توزیع می‌شود، خاطرنشان کرد: ارائه تسهیلات به کشاورزان، راه‌اندازی کارگاه فراوری با اعتبارات سازمان، ایستگاه حناسایی در استان، برگزاری دوره‌های آموزشی خریداری و خرید ماشین‌آلات برای کشاورزان از اقداماتی است که برای کمک به توسعه گیاهان دارویی و کم‌آب بر در استان انجام می‌شود.

جهانتیغی افزود: سه کارگاه فراوری گیاهان در شهرستان‌های نیمروز، تفتان و زهک وجود دارد که کار‌های اسانس و گلاب‌گیری و تولید عرقیات را انجام می‌دهند.

وی عنوان کرد: تعداد اشتغال ایجاد شده برای ۶۵۰۰ هکتار از سطح زیر کشت در استان، ۵۰۰ نفر ثابت و حدود ۱۳ هزار اشتغال متغیر ایجاد شده است.

مدیر گیاهان دارویی و سنتی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه سیستم آبیاری در استان سنتی انجام می‌شود و استفاده آب را کشاورزان به حداقل رسانده‌اند، ادامه داد: سازمان به طور مداوم بذر در اختیار کشاورزان قرارمی دهد و کشاورزان نیز به دنبال این محصول سودآور و پردرآمد هستند.

وی در پایان گفت: خوشبختانه توسعه این گیاهان در سیستان و بلوچستان روبه‌رشد است و کشاورزان نیز از این وضعیت راضی هستند.

منبع : خبرنگاران جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا