اخبار روزفناوری

چین به سرعت کنترل‌های صادراتی خود را برای جلوگیری از خروج «سرمایه، داده، استعداد و IP» به کار می‌گیرد.

چین به سرعت کنترل‌های صادراتی خود را برای جلوگیری از خروج «سرمایه، داده، استعداد و IP» به کار می‌گیرد.

این توصیه سرمایه گذاری نیست. نویسنده در هیچ یک از سهام ذکر شده هیچ سمتی ندارد. Wccftech.com یک خط مشی اخلاقی و افشای اطلاعات دارد.

در ابزاری که اکنون در بین اقتصادهای OECD به عنوان ابزار “بی همتا” نامیده می شود، چین به سرعت در حال انعطاف است تا از خروج سرمایه، فناوری و استعدادهای بومی جلوگیری کند که منجر به دوشاخه شدن اجتناب ناپذیر اقتصاد جهانی می شود.

>

این تصور عمومی وجود دارد که به ندرت هیچ نوآوری در اقتصاد چین رخ می دهد، که هر پیشرفتی در نتیجه فناوری های غربی قرض گرفته شده یا دزدیده شده است. در حالی که این ادعا ممکن است برای بسیاری از رشد اخیر چین به عنوان یک بازیگر اصلی اقتصادی صادق باشد، اما نشانه‌های فزاینده‌ای وجود دارد که دیگر درست نیست.

برای اولین بار، چین در سال 2022 با انتشار ایالات متحده را پشت سر گذاشت. مقالات تحقیقاتی پراستناد که یکی از مهمترین ویژگی های کیفیت یک مقاله است.

بر اساس معیار دیگری که از شمارش کسری برای محققان متعلق به کشورهای مختلف استفاده می‌کرد، چین 27.2 درصد از پر استنادترین مقالات منتشر شده در سال های 2018، 2019 و 2020، بالاتر از ایالات متحده، که 24.9 درصد از این گروه اوت را به خود اختصاص داده است.

اکنون، طبق گزارش جدید مریکس، به نظر می رسد که چین به سرعت در حال تقویت است. صادرات خود را کنترل می کند تا از خروج سرمایه و IP بومی خود جلوگیری کند.

جعبه ابزار چین در هنگام نظارت و محدود کردن جریان های فرامرزی سرمایه، داده، استعداد و IP با هیچ اقتصاد OECD قابل مقایسه نیست

در پاسخ به محدودیت‌های صادراتی بلوک غرب در چین، غول آسیایی در سال‌های اخیر رژیم کنترل صادرات خود را بر روی گالیوم، ژرمانیوم و گرافیت اعمال کرده و انتقال IP به خاک‌های کمیاب را محدود کرده است. آهنرباها، که در موتورهای EV و ژنراتورهای توربین بادی استفاده می شوند. البته، گالیم و ژرمانیوم فلزات بسیار مهمی برای صنعت الکترونیک جهانی هستند و چین با کنترل حدود 90 درصد عرضه آنها، انحصار خود را حفظ کرده است.

اما، گزارش اشاره می‌کند که چین اکنون در حال گذار از یک اقتصاد “جوینده فناوری به یک اقتصاد ارائه‌دهنده فناوری” است. در همان زمان، به نظر می رسد پکن قصد دارد دسترسی خارجی به نوآوری داخلی خود را محدود کند:

“در حالی که تلاش‌های تهاجمی آن برای تصاحب فناوری خارجی مدت‌ها دلیل اصلی نگرانی بوده است، دولت‌ها و شرکت‌های خارجی اکنون با چالش دیگری روبرو هستند: با صعود شرکت‌های چینی به زنجیره‌های ارزش فناوری حیاتی، به نظر می‌رسد پکن قصد نظارت و محدود کردن دسترسی خارجی به آن‌ها را دارد.”

این گزارش با نگرانی به سیاست فراگیر شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین اشاره می‌کند که بر بازدارندگی کنترل‌های صادرات خارجی با دستیابی به “برتری فناوری” متمرکز است.

مجموعه ابزار کنترل صادرات چین توسط Merics

بخش بالا مجموعه ابزار گسترده چین را برای محدود کردن دسترسی خارجی به فناوری بومی آن خلاصه می‌کند. این کتاب نه تنها شامل الزامات صریح مجوز صادرات است، بلکه از لیست سیاه، الزامات محلی سازی داده ها، محدودیت در تحرک استعدادهای بومی و کنترل اجباری CCP بر فعالیت های حساس تحقیق و توسعه استفاده می کند.

اغلب، چین سعی می‌کند با استفاده از تعبیرها یا اصطلاحات عمداً بی‌ضرر، کنترل‌های صادراتی خود را مبهم کند، به عنوان مثال، محدودیت‌های خاکی کمیاب آن علیه ژاپن در سال 2011 به عنوان اقدامی برای رسیدگی به نگرانی‌های زیست‌محیطی اعلام شد.

البته، چین می‌داند که کنترل صادرات یک شمشیر دولبه است و انگیزه بیشتری برای تنوع بخشیدن به رقبای خود ایجاد می‌کند. با این حال، هدف بلندمدت ح‌ک‌چ مشهود است:

“با وجود توجه به این محدودیت‌ها و اجتناب از واکنش‌های بیش از حد، شرکای تجاری چین باید بازی طولانی چین را برای تقویت و استفاده از سلطه تکنولوژیکی آن جدی بگیرند.”

تا آنجا که به موضوع خاردار حقوق مالکیت معنوی مربوط می شود، چین از سال 2018 یک ارزیابی امنیتی را برای انتقال هایی که محدود تلقی می شوند الزامی کرده است. یکی از این نمونه ها الگوریتم توصیه محتوای TikTok است. مثال دیگر فناوری اسکن لیزری سه بعدی یا LiDAR است که کاربردهای آن از هواپیماهای بدون سرنشین تا ناوبری خودکار در اتومبیل ها را شامل می شود.

این رویکرد می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد:

“در نهایت، ممنوعیت صادرات فناوری – یا محدود کردن شدید مجوزها – می‌تواند برای چین نتیجه معکوس داشته باشد. در جایی که شرکت‌های خارجی دارای تخصص فنی و IP مرتبط هستند، اعمال کنترل‌های صادراتی می‌تواند به جای محافظت از مزیت یک کشور را از بین ببرد. تشویق بیشتر تلاش‌های ریسک‌زدایی در جاهای دیگر.”

در حالی که این گزارش اذعان می‌کند که چین “پیشبرد غیرقابل تسلط” ندارد که به جعبه ابزارش به اندازه آنچه ایالات متحده از آن بهره می‌برد برخوردار باشد، با این وجود نمای جلویی از چشم‌انداز فناوری بومی خود را به پکن می‌دهد و به ح‌ک‌چ اجازه می‌دهد. به سرعت منابع مالی عظیم خود را برای پرورش صنایع استراتژیک کلیدی و اتخاذ تدابیر حفاظتی در جایی که پیشروی فناوری امیدوارکننده به نظر می‌رسد، به کار گیرد.

این گزارش با سه توصیه به پایان می رسد:

da86db8cd986 d8a8d987 d8b3d8b1d8b9d8aa daa9d986d8aad8b1d984d987d8a7db8c d8b5d8a7d8afd8b1d8a7d8aadb8c d8aed988d8af d8b1d8a7 d8a8 66ba39309190c
  1. نظارت بیشتر بر صنایع برق، خورشیدی و لیتیوم یون چین
  2. روش های صدور مجوز تبعیض آمیز را با هماهنگی با بخش خصوصی شناسایی کنید
  3. برای افزایش انعطاف پذیری، یک شبکه اشتراک اطلاعات در سطح OECD ایجاد کنید

آیا به نظر شما دوشاخه شدن اقتصاد جهانی برگشت ناپذیر است؟ نظر شما در مورد رویکرد هدفمند چین برای کنترل صادرات چیست؟ در بخش نظرات زیر به ما اطلاع دهید.

این داستان را به اشتراک بگذارید

< استفاده از xlink:href="#icn-shareFacebook"/> فیس بوک

< استفاده از xlink:href="#icn-shareTwitter"/> توییتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا