اخبار روزاقتصاد

بیت کوین به زیر 50000 دلار سقوط کرد: آیا یک قو سیاه به بازار کریپتو می آید؟

بیت کوین به زیر 50000 دلار سقوط کرد: آیا یک قو سیاه به بازار کریپتو می آید؟

بیت کوین با سقوط بازارهای سهام به پایین ترین حد خود در چند ماه اخیر رسید. در دوشنبه سیاه چه اتفاقی برای ارزهای دیجیتال بازار کریپتو افتاد؟

فهرست مطالب

از 4 تا 5 آگوست، بازار ارزهای دیجیتال تجربه کاهش قابل توجهی داشت. بیت کوین (BTC) به زیر 50000 دلار سقوط کرد و اتریوم (ETH) — 2200 دلار. پس از BTC و ETH، سایر دارایی های رمزنگاری از 10 دارایی برتر از نظر سرمایه نیز در حال سقوط آزاد بودند.


Bitcoin falls below $50,000: Is a black swan coming to the crypto market? - 1
نمودار قیمت BTC | منبع: TradingViews

کاهش قابل توجه باعث شد< /a> موجی از انحلال در قراردادهای آتی. در طول یک روز، این رقم به بیش از 1 میلیارد دلار رسید، با شیوع قابل توجهی از موقعیت های خرید.

چرا در حال حاضر کریپتو در حال خراب شدن است؟

فروپاشی بازار ارزهای دیجیتال با عوامل مختلفی مرتبط است. بنابراین، کریپتو همبستگی نزدیکی با بازارهای سهام نشان می‌دهد که از هفته گذشته سقوط کرده‌اند. آنها نیز به نوبه خود تحت تأثیر تنش های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه هستند.

آخرین تغییرات ناگهانی در سیاست بانک مرکزی ژاپن و امتناع فدرال رزرو ایالات متحده از کاهش نرخ بهره نیز بر عدم اطمینان افزوده است.

علاوه بر این، اعضای جامعه در حال بحث در مورد دخالت یک بازیگر مهم در تخلیه بازار هستند. تحلیلگران زنجیره ای به انحلال بازارساز Jump Crypto اشاره می کنند. پیش از این، Jump Crypto 120000 WETH را در Lido باز کرد و بیشتر آن را فروخت و به سقوط اتریوم شتاب داد.

متخصصان Spot On Chain خاطرنشان می کنند که در 11 روز گذشته، بیش از 100000 ETH از کیف پول هایی که ادعا می شود با شرکت Jump Trading مرتبط هستند به صرافی های متمرکز. این شرکت در ۲۵ جولای – دو روز پس از راه‌اندازی رسمی ETF اتریوم در ایالات متحده، انتقال دارایی‌ها را آغاز کرد.

در 4 آگوست، 17576 ETH دیگر به ارزش 46.78 میلیون دلار از آدرس Jump Trading برداشته شد. مجموع دارایی های منتقل شده به صرافی ها از 104000 ETH فراتر رفت. طبق پلتفرم Arkham Intelligence، این شرکت همچنان دارایی‌های خود را در rETH، wstETH و Ethereum به ارزش 109.4 میلیون دلار نگه می‌دارد.


Bitcoin falls below $50,000: Is a black swan coming to the crypto market? - 2؟
منبع:

علاوه بر این، افت بازار ارزهای دیجیتال توسط Mt. پرداخت‌های Gox به طلبکاران، پویایی ضعیف ETF و تغییرات در نژاد سیاسی در ایالات متحده.

آنچه کارشناسان می گویند

اقتصاددان و رئیس شرکت کارگزاری Euro Pacific Capital پیتر شیف مطمئن است که این روند با شروع معاملات در بازار سهام ایالات متحده افزایش خواهد یافت.

او اشاره کرد که طلا 45 درصد از حداکثر خود در نوامبر 2021 سقوط کرد. اکنون، به سطح بالاتر از 50,000 دلار بهبود یافته است، اما ارزش آن را دارد که تا باز شدن بازار سهام منتظر بمانیم.

در مورد سقوط ETH، یک تحلیلگر رمزارز که در X با نام مستعار DeFi Mochi صحبت می‌کند، معتقد است که دلیل اصلی سقوط شدید ETH، فروش گسترده توسط سرمایه‌های قابل توجه است. بازیگران بازار مانند Paradigm و Grayscale در کاهش نقش داشتند.

آیا یک قو سیاه به بازار کریپتو آمده است؟

تئوری “قوی سیاه” هم در بازارهای سنتی و هم در بازارهای ارزهای دیجیتال کاربرد دارد. بیایید بررسی کنیم که چگونه این اتفاق می افتد.

این نظریه توسط یک اقتصاددان و نویسنده کتاب پرفروش “قوی سیاه”، نسیم نیکلاس طالب، تدوین شد. این اصطلاح به رویدادهایی اطلاق می‌شود که پیش‌بینی چالش‌برانگیز یا برجسته هستند، اما نادیده گرفته می‌شوند و پیامدهای قابل توجهی دارند.

طالب توضیح می دهد که برای صدها سال، مردم معتقد بودند که همه قوها سفید هستند و یک قو سیاه به عنوان نشانه ای از غیرممکن تلقی می شد. با این حال، زمانی که اروپایی‌ها برای اولین بار از استرالیا دیدن کردند، این فرض برعکس شد و از دیدن قوهای سیاه در حال شنا در دریاچه‌هایشان شوکه شدند.

طالب در کتاب خود جنگ جهانی اول، توسعه اینترنت و بحران مالی جهانی 2008 را قوهای سیاه می نامد.

این رویدادهای غیرمنتظره چه چیزی مشترک دارند؟ برای رخ دادن یک رویداد قو سیاه باید سه ویژگی تعیین کننده وجود داشته باشد.

اولاً، رویداد باید غیرقابل پسند باشد: یک رویداد قو سیاه همیشه از نظر آماری عجیب است. احتمال وقوع آن کم است و ممکن است بارهای بی شماری وجود داشته باشد که شرایط مشابه منجر به چنین رویدادهایی نشده باشد.

علاوه بر این، یک رویداد قو سیاه تأثیر شدیدی دارد: وقتی یک رویداد قو سیاه رخ می دهد، به طور قابل توجهی بر جهان اطراف تأثیر می گذارد. این تاثیر می تواند مثبت باشد، اما در بیشتر موارد، فاجعه بار است.

با این حال، توضیح چنین رویدادی آسان است. علیرغم غیرمنتظره بودن رویدادهای قو سیاه، مردم ممکن است بعداً متوجه شوند که چنین رویدادهای نامحتملی قابل پیش بینی بوده است.

قوهای سیاه قابل توجه بازار ارزهای دیجیتال

FTX

یکی از برجسته ترین قوهای سیاه سال 2022 سقوط FTX صرافی کریپتو با مشکلات قانونی، بی ثباتی داخلی و تحقیقات SEC مواجه شد. بازار سقوط کرد زیرا کاربران وحشت زده سعی کردند وجوه خود را از صرافی برداشت کنند و بسیاری از کاربران FTX نتوانستند تمام پول خود را قبل از بسته شدن صرافی پس بگیرند.

ترا کراش

به دلیل به هم پیوستگی ارزهای دیجیتال خاص، رویدادهای غیرقابل پیش‌بینی می‌توانند باعث از کار افتادن چندین سکه در یک زمان شوند. در ماه مه 2022، یک کاربر Terra که مقدار قابل توجهی UST داشت (اکنون معروف به USTC) تمام سکه های خود را فروخت. این منجر به سقوط سرمایه UST شد و کاربران شروع به انتقال وجوه به استیبل کوین کردند.

هندمی ویروس کرونا

در مارس 2020، یکی از اولین رویدادهای قو سیاه برای ارزهای رمزپایه ظاهر شد – همه‌گیری ویروس کرونا، که همه بازارها، از جمله ارزهای دیجیتال را تحت تاثیر قرار داد. تحلیلگر ویلی وو در مارس 2020 اشاره کرد که اتفاق عجیبی در بازار در حال رخ دادن است که در فعالیت سرمایه گذاران منعکس شده است. در همان زمان، وو پیشنهاد کرد که صنعت با یک قو سیاه مواجه است.

فقط یک روز پس از اینکه سازمان جهانی بهداشت رسماً همه گیری را به رسمیت شناخت، قیمت بیت کوین تقریباً 50٪ کاهش یافت. سایر ارزهای رمزپایه نیز به زودی از این روند پیروی کردند و ارزش بازار در یک روز 40 درصد کاهش یافت. برای برخی از سرمایه گذاران، این به معنای نابودی مالی بود.

آیا می توان سیاهی را پیش بینی کرد رویداد قو و برای آن آماده باشید؟

سقوط شدید بازار کریپتو و بازگشت بیت کوین به پایین ترین سطح چند ماهه ممکن است نشان دهنده آمادگی صنعت کریپتو برای پیامدهای هفته های اخیر باشد. با این حال، یک قو سیاه حاکی از کاهش‌های طولانی‌تر در بازار ارزهای دیجیتال است، بنابراین صحبت در مورد وقوع آن زود است.

یادآوری این نکته مهم است که رویدادهای قو سیاه بخشی اجتناب ناپذیر از زندگی در بازار ارزهای دیجیتال است. آنها می توانند فاجعه بار باشند، اما همچنین می توانند فرصت ها را نشان دهند. نکته کلیدی این است که برای آنها آماده باشید و در صورت بروز آنها یک استراتژی داشته باشید.

مهمترین چیزی که در مورد قوهای سیاه باید به خاطر بسپارید این است که آنها غیرقابل پیش بینی هستند. غیرممکن است که بدانیم چه زمانی و در کجا رخ خواهند داد یا دقیقاً چه عواقبی خواهند داشت. با این حال، سرمایه گذاران می توانند با آگاهی از آنها و درک نحوه عملکرد آنها، بهتر برای آنها آماده شوند و از آنها به نفع خود استفاده کنند.

مطالب تحلیلی منتشرشده در مجله خالق صرفاً جنبهٔ آموزشی و ارائهٔ اطلاعات دارد و به هیچ‌ عنوان توصیه سرمایه‌گذاری و سیگنال خرید و فروش نیست. سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال با ریسک بالایی همراه است و کاربر موظف است قبل از هرگونه سرمایه‌گذاری، مطالعه و تحلیل شخصی خود در رابطه با دارایی موردنظر را انجام دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا