پیچ‌و‌خم‌های اداری، گریبانگیر ایجاد پایانه گوهرسنگ‌ها در مرز دوغارون

پیچ‌و‌خم‌های اداری، گریبانگیر ایجاد پایانه گوهرسنگ‌ها در مرز دوغارون

۰۹:۳۴ ۱۲ مرداد ۱۴۰۳

محمدرضا آشوری گفت: ایجاد پایانه گوهرسنگ‌ها در مرز دوغارون تایباد که می‌تواند گامی در جهت رونق هنرصنعت گوهرتراشی در شرق کشور باشد، در پیچ‌وخم‌های اداری متوقف شده است.

وی افزود: با ایجاد این مرکز تولیدی و مهارتی در مرز دوغارون، زمینه واردات سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی خام از افغانستان و فراوری آنها فراهم می‌شود که محصولات آن را می‌توان در بازار‌های داخلی و خارجی به فروش رساند.

رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای تایباد ادامه داد: در ۳ سال پیش، تفاهم‌نامه ایجاد پایانه گوهرسنگ‌ها در مرز دوغارون به امضا رسید که در حال حاضر نیازمند توجه مسئولان مربوطه برای راه‌اندازی آن می‌باشد.

آشوری بیان کرد: طبق این تفاهم‌نامه، قرار شد که پایانه گوهرسنگ‌ها در منطقه ویژه اقتصادی دوغارون فعال شود که نقش بالایی در توسعه مهارت‌آموزی، تربیت نیروی ماهر گوهرتراش، ایجاد ارزش‌افزوده، اشتغال جوانان و حذف مشاغل کاذب خواهد داشت.

فعالیت ۳۰ آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای در تایباد

این مقام مسئول اضافه کرد: در حال حاضر ۳۰ آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای در حوزه‌های طراحی و دوخت، مراقبت زیبایی، صنایع دستی، مکانیک، برق، فناوری اطلاعات، مدیریت خانواده، گردشگری و شیرینی‌پزی فعالیت می‌کنند.

رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای تایباد تصریح کرد: امسال ۷۴۲ هزار نفر-ساعت آموزش در بخش دولتی و آموزشگاه‌های آزاد در این شهرستان به ۸ گروه هدف نظیر دانشجویان، شاغلین بنگاه‌های اقتصادی، بانوان خانه‌دار، سربازان وظیفه، آسیب‌دیدگان اجتماعی، روستاییان، عشایر و دانش‌آموزان هدف‌گذاری شده که از ابتدای امسال تاکنون ۴۰ درصد از این رقم محقق شده است.

آشوری گفت: تعداد ۷ کارگاه در مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهید عباسیان وجود دارد که به علت کمبود نیروی انسانی ۲ کارگاه آن غیرفعال هستند.

وی افزود: کارگاه گوهرتراشی به دلیل نبود مربی و عدم توجه به این رشته یکی از کارگاه‌های تعطیل است؛ درحالی‌که کارگاه آن در ۲ سال گذشته با دستگاه‌ها و ابزارآلات جدید تجهیز شد.

رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای تایباد خاطرنشان کرد: توسعه مهارت، لازمه رفع بیکاری می‌باشد که در شهرستان نیازمند هم‌افزایی بیشتر نهاد‌های آموزشی و اقتصادی مانند آموزش‌وپرورش، میراث فرهنگی، جهاد کشاورزی و دانشگاه‌ها با مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای هستیم.

منبع : خبرنگاران جوان

خروج از نسخه موبایل