اخبار روزفناوری

قیمت DRAM تا 53 درصد در سال 2024 و 35 درصد دیگر در سال 2025 افزایش می یابد زیرا صنعت حافظه رشد درآمد بی سابقه ای را ارائه می دهد.

قیمت DRAM تا 53 درصد در سال 2024 و 35 درصد دیگر در سال 2025 افزایش می یابد زیرا صنعت حافظه رشد درآمد بی سابقه ای را ارائه می دهد.

تقاضا برای حافظه DRAM و فلش NAND در اوج خود است و انتظار می‌رود درآمد را تا 77 درصد افزایش دهد و در عین حال قیمت‌های بالاتر را نیز به همراه داشته باشد.

افزایش اخیر تقاضای هوش مصنوعی بر قیمت و درآمدزایی محصولات حافظه فلش DRAM و NAND تأثیر می گذارد

رونق هوش مصنوعی به این زودی متوقف نمی‌شود و با توجه به اینکه شرکت‌های بیشتری از قابلیت‌های هوش مصنوعی از طریق سخت‌افزار مدرن استفاده می‌کنند، تعجبی ندارد که تأثیر آن بر تقاضای سخت‌افزار واضح باشد. تا کنون، ممکن است درباره برنامه محدود کردن عرضه RTX 40 GPU برای تمرکز بر سری Blackwell، اما امروزه، بدیهی است که حافظه های DRAM و NAND Flash نیز بیشترین تقاضا را در سال های اخیر داشته اند.

طبق TrendForce، انتظار می‌رود که تقاضا برای حافظه های DRAM و NAND Flash به بالاترین حد خود خواهد رسید و انتظار می رود درآمد DRAM تا پایان سال 2024 به 90.7 میلیارد دلار برسد. همچنین تخمین زده می شود حافظه فلش NAND به 67.4 میلیارد دلار افزایش یابد. 77 درصد درآمد سالانه. درآمد DRAM در مقایسه با سال 2023 می تواند تا 75 درصد افزایش یابد، اما به این زودی کاهش نمی یابد.

منبع تصویر: TrendForce

اگرچه انتظار نمی‌رود افزایش درآمد سالانه در سال آینده با همان نرخ رشد کند، سال 2025 همچنان شاهد افزایش قابل توجه تقاضا و درآمد تا حدود 51% در بخش DRAM و تا سقف خواهد بود. 29% در NAND Flash. انتظار می رود که درآمد DRAM تا سال 2025 به 136488 میلیارد دلار برسد در حالی که درآمد حافظه NAND Flash در حدود 87 میلیارد دلار باقی خواهد ماند.

یکی از دلایل اصلی تولید چنین درآمد بالایی، حافظه HBM است که یکی از گران‌ترین حافظه‌ها در صنعت است. با این حال، HBM مسئول بیش از 5٪ از کل محموله ها نیست در حالی که 20٪ درآمد از کل درآمد DRAM تنها در سال 2024 ایجاد می کند.

منبع تصویر: TrendForce

یکی دیگر از عوامل مؤثر در افزایش درآمد، پذیرش DRAM DDR5 در بازار سرور است که تا 40 درصد افزایش درآمد در سال 2024 و 60 تا 65 درصد در سال آینده را به همراه دارد. برای لپ‌تاپ‌ها، حافظه‌های LPDDR5 و LPDDR5X می‌توانند به ترتیب 50% و 60% افزایش درآمد داشته باشند. تخمین زده می شود که قیمت حافظه DRAM امسال 53 درصد و در سال آینده 35 درصد افزایش می یابد که منجر به اهداف درآمدی بالاتر می شود.

در سمت فلش NAND، انتظار می‌رود استفاده از فلش QLC در حافظه‌های SSD سازمانی و ذخیره‌سازی UFS برای گوشی‌های هوشمند دلیل اصلی افزایش تقاضای فلش NAND در سال 2025 باشد. سرورهای AI قبلاً استفاده از QLC SSD را در مقادیر زیاد آغاز کرده‌اند و QLC انتظار می رود 20 درصد از کل محموله های فلش NAND را در سال 2024 ارسال کند. در حالی که سازندگان چینی استفاده از حافظه UFS را در پایان سال آغاز خواهند کرد، اپل در سال 2026 آن را برای گوشی های هوشمند خود اتخاذ خواهد کرد.

این داستان را به اشتراک بگذارید

< استفاده از xlink:href="#icn-shareFacebook"/> فیس بوک

< استفاده از xlink:href="#icn-shareTwitter"/> توییتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا