اخبار روز

بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت

بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت

۲۰:۲۱ ۰۵ مرداد ۱۴۰۳

هفته کاری که به اتمام رسید، شاخص کل بورس ۱.۲۴ درصد کاهش یافت و در ارتفاع ۲ میلیون و ۱۷۵ هزار واحدی و شاخص کل هم‌وزن با کاهش ۱.۳۹ درصدی در پله ۶۹۴ هزار و ۴۵۰  واحدی قرار گرفت و شاخص کل فرابورس نیز با کاهش ۱.۴۶ درصدی در ارتفاع ۲۲ هزار و ۳۲۳ واحدی ایستاد.

در ادامه کوروش آسایش، کارشناس بازار سرمایه در خصوص روند بازار سرمایه به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در این هفته کاری صنعت استخراج نفت به جز کشف با افزایش ۱.۱۴ درصدی بیشترین رشد را بین صنایع بورسی داشت و صنعت انتشار و چاپ هم در جایگاه بعدی قرار گرفت. همچنین صنعت ذغال سنگ با افت ۶.۸۶ درصدی در بین صنایع بیشترین کاهش را تجربه کرد.

او اظهار کرد: مجموع ارزش معاملات خرد و حق تقدم‌ها در این هفته کاری ۱۰ هزار و ۱۴۵ میلیارد تومان بود. جزئیات ارزش معاملات خرد روزانه به این شکل بود که شنبه هزار و ۸۰۳ میلیارد تومان، یکشنبه هزار و ۸۷۱ میلیارد تومان، دوشنبه ۲ هزار و ۳۰ میلیارد تومان، سه‌شنبه ۲ هزار و ۱۲۳ و چهارشنبه ۲ هزار و ۳۱۸ میلیارد تومان ارزش معاملات بر روی تابلو ثبت شد.

خروج ۶۱۵ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی‌ها از بازار سهام

او گفت: میانگین سرانه خرید افراد حقیقی در این هفته کاری ۲۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و میانگین سرانه فروش آنها ۲۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بوده است. همچنین در این هفته در  مجموع بازار شاهد خروج ۶۱۵ میلیارد تومان نقدینگی افراد حقیقی بود.

ارزش معاملات تجمعی سهام در تیرماه به محدوده ۱۱۵ همت رسید

در ادامه هم رباب وفایی دیگر کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: طی معاملات این هفته با بازگشت اکثر سهم‌های بزرگ و متوسط از مجامع سالیانه به مدار معاملات، بازار از حالت نیمه تعطیل خارج شد با گذشت فصل مجامع و مشخص شدن گزارش‌های سه ماهه بهار شاهد واکنش به گزارش‌های بد اکثر شرکت‌ها و کاهش سود‌های فصلی بودیم.

او افزود: بخشی از مشکل عدم تکرار سود‌ها با وجود دوره‌ تورمی، نرخ دلار نیما بوده و این مسئله ماحصل دستکاری‌ها و مشکلاتی است که ماه‌های گذشته به شرکت‌ها تحمیل شد و حتی شاهد زیان‌دهی صنایع هستیم. دیوان عدالت اداری بعد از ۱۴ماه، مصوبه نرخ خوراک و سوخت ۷ و ۴‌ هزار تومانی پتروشیمی‌ها برای ۵ماه نخست سال ۱۴۰۲ را ابطال کرد. از محل ابطال مصوبه افزایش نرخ خوراک گاز طبیعی در دیوان عدالت اداری، مبالغی به شرکت‌های پتروشیمی برخواهد گشت و وارد فرآیند افزایش سرمایه از سود انباشت تبدیل می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: با وجود اینکه افزایش محدود دلار نیما در روز‌های گذشته امری مثبت برای بورس‌بازان تلقی می‌شود؛ اما شکاف میان دلار نیما با دلار بازار آزاد ادامه دارد ارزش معاملات تجمعی سهام در بازار تیرماه به محدوده ۱۱۵ همت رسید. این رقم در ۳ ماهه بهار، ۷۰، ۸۸ و ۵۴ همت بود. بازار تابستان را بهتر آغاز کرده است و امیدوار به بازگشت به حالت عادی و رو به رشد است گرچه تردید در بازار به وضوح به چشم می‌خورد و همه همچنان تماشا چی بازار هستند.

خبرنگار: کیمیا قلی‌پور 

منبع : خبرنگاران جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا