اعطای تسهیلات قرض الحسنه برای احداث پنل خورشیدی در جوار چاه‌های کشاورزی

اعطای تسهیلات قرض الحسنه برای احداث پنل خورشیدی در جوار چاه‌های کشاورزی

۱۲:۳۷ ۰۲ مرداد ۱۴۰۳

فرهمند راد مدیر شعب بانک قرض الحسنه مهر ایران خراسان جنوبی در برنامه پرسمان صدا و سیمای استان گفت: پرداخت تسهیلات به کشاورزان برای احداث پنل خورشیدی در محل چاه‌های کشاورزی برای اولین بار در کشور و استان رقم خورد که علت آن مشکل در تأمین برق چاه‌های کشاورزی و قطعی آن بود. 

او افزود: با این اقدام صاحبان چاه‌های کشاورزی می‌توانند با دریافت تسهیلات قرض الحسنه، نیروگاه خورشیدی در محل چاه‌های موتور کشاورزی احداث کرده و برق مورد نیاز چاه را از طریق آن تأمین و مابقی برق تولیدی را به شرکت برق بفروشند. 

فرهمند راد بیان کرد: منابع تسهیلات استان محدود و تراز مصرف و منابع نداشتیم، اما مجوز دادند که خارج از رعایت حد نسبت مصرف و منابع تسهیلات به استان تزریق شود و بانک قرض الحسنه مهر قبول کرد که بدون دریافت ضامن این تسهیلات را اعطا کند. 


بیشتر بخوانید


مدیر شعب بانک قرض‌الحسنه مهر ایران خراسان جنوبی ادامه داد: برای ۲ هزار و ۶۸ حلقه چاه مجوز گرفتیم که قرار است مجموعاً ۲۵ هزار میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت این تسهیلات به استان تزریق شود. 

او عنوان کرد: بابت هر کیلووات ساعت تولید برق ۲۴ میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه پرداخت می‌شود که تقریباً نصف این مبلغ را باید صاحبان چاه به صورت مشارکتی سپرده گذاری کنند، به عنوان مثال اگر هر چاه موتور را ۵۰ کیلو در نظر بگیریم برای این نیروگاه یک میلیارد و دویست میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه پرداخت می‌شود که ۶۰۰ میلیون تومان را کشاورزان سپرده گذاری کرده و ۶۰۰ میلیون تومان از سمت بانک پرداخت و این پول به حساب پیمانکار برای شروع کار واریز می‌شود.

فرهمند راد تصریح کرد: کشاورز ابتدا باید به اتاق اصناف کشاورزی مراجعه کرده و در بحث‌های کارشناسی بسته به ظرفیت چاه موتور و میزان برقی که ی‌شود تولید کرد معرفی نامه دریافت کرده و آن را به بانک برای دریافت تسهیلات ارائه می‌کنند. 

مدیر شعب بانک قرض‌الحسنه مهر ایران خراسان جنوبی اظهار کرد: بر اساس پیش بینی سازمان جهاد کشاورزی هر چاه ممکن است که حداکثر ۲۸۸ مالک داشته باشد که این ساز و کار ایجاد شده است که اگر فقط تعدادی از مالکین تقاضای دریافت تسهیلات و احداث نیروگاه خورشیدی در محل چاه را داشته باشند به همان میزان برای آنان اعتبار در نظر گرفته شود. 

او گفت: ساز و کار پرداخت این تسهیلات به این صورت است که کشاورز از محل تسهیلات هیچ اقساطی پرداخت نکند و حتی الامکان از محل خرید تضمینی برق اقساط افراد پرداخت خواهد شد و این یک سرمایه‌گذاری بلند مدت ۵ سال است که بدون پرداخت اقساط صاحب نیروگاه خورشیدی می‌شوند.

منبع : خبرنگاران جوان

خروج از نسخه موبایل