واکنش سران غربی به انصراف بایدن از نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

واکنش سران غربی به انصراف بایدن از نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

۰۶:۵۰ ۰۱ مرداد ۱۴۰۳

به گزارش رویترز، اولاف شولتس صدراعظم آلمان یکشنبه شب در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: جو بایدن به توافق بزرگی برای کشورش، اروپا و دنیا دست یافت. به لطف او همکاری دو سوی اقیانوس اطلس نزدیک شده، ناتو قوی و آمریکا شریکی خوب و قابل اعتماد برای ماست.

کی‌یر استارمر نخست وزیر انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد: به تصمیم بایدن احترام می‌گذارم و منتظر همکاری با وی در ادامه دوره ریاست جمهوری‌اش هستم.

پدرو سانچز نخست وزیر اسپانیا در ایکس نوشت: این تصمیم شجاعانه جو بایدن سزاوار تمجید و تقدیر است. آمریکا به لطف عزم و رهبری وی به بحران اقتصادی که پس از همه‌گیری کرونا و حمله جدی به ساختمان کنگره ایجاد شده بود، غلبه کرد. آمریکا در حمایت از اوکراین در برابر تهاجم روسیه یک الگو شد.

سیمون هریس نخست وزیر ایرلند نیز گفت: مایلم از طرف مردم و دولت ایرلند از شما بخاطر رهبری جهانی و دوستی‌ها تشکر کنم. جو بایدن در همه سمت‌هایی که داشته، همواره صدایی بدون لرزش و فعالی مشتاق برای برقراری صلح در جزیره ایرلند بوده و کشور ما مدیون اوست.

مایکل مارتین وزیر خارجه ایرلند هم گفت که از تصمیم بایدن «غمگین» شده است و افزود که رئیس جمهور آمریکا «حمایتی ارزشمند از صلح و شکوفایی در جزیره ایرلند به عمل آورد.»

دمیتری پسکوف سخنگوی کرملین اظهار کرد: هنوز چهار ماه دیگر تا انتخابات آمریکا باقی است و در این مدت طولانی ممکن است که چیز‌های زیادی عوض شود. باید صبور باشیم و با دقت تحولات را رصد کنیم. اولویت ما عملیات ویژه نظامی (در اوکراین) است.

یوناس گاهر استوره نخست وزیر نروژ به رویترز گفت: به تصمیم بایدن برای عدم شرکت در انتخابات احترام می‌گذارم. او طی چندین دهه یکی از شاخص‌ترین سیاستمداران آمریکا و رئیس جمهوری بوده که اصلاحات مهمی انجام داده است.

دونالد توسک نخست وزیر لهستان در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: رئیس جمهور بایدن! چندین بار تصمیم‌های سختی اتخاذ کردید که لهستان، آمریکا و دنیا را امن‌تر و دموکراسی و آزادی را قوی‌تر کرد.

پیتر فیالا نخست وزیر جمهوری چک در ایکس نوشت: این یک تصمیم مسئولانه و یک گام شخصی دشوار بود، اما بسیار ارزشمند است.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین نیز در ایکس تصمیم بایدن را «گامی جسورانه در پاسخ به چالش‌های دوران» نامید و نوشت: ما به این تصمیم سخت، اما قوی احترام می‌گذاریم.

جاستین ترودو نخست وزیر کانادا هم در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد: سال‌هاست بایدن را می‌شناسم. او مردی بزرگ، دوستی واقعی و شریکی برای کانادایی‌هاست.

اسحاق هرتسوگ رئیس رژیم صهیونیستی نیز بایدن را «متحدی راستین برای مردم یهود» نامید و از وی بخاطر «دوستی و حمایت همیشگی از مردم اسرائیل» تشکر کرد.

منبع : خبرنگاران جوان

خروج از نسخه موبایل