در سه سال یک میلیون نفر به تعداد شاغلان کشور اضافه شد

در سه سال یک میلیون نفر به تعداد شاغلان کشور اضافه شد

۱۴:۵۸ ۳۱ تير ۱۴۰۳

داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در جلسه هیات دولت در ارائه گزارش سالانه خود گفت: متوسط جمعیت شاغل در دهه نود ۲۲ میلیون و ۲۴۹ هزار است که در سه ساله این دولت به ۲۳ میلیون و ۸۰۰ هزار رسید.

منظور افزود: از این تعداد حدود یک و نیم میلیون نفر افزایش تعداد شاغلان را داریم که این افزایش حاصل تلاش مجموعه دولت است.  

وی ادامه داد: رشد اقتصادی از دهه نود تا این سه سال رشد اقتصادی بدون نفت دو و یک دهم درصد بود. در این سه سال به ۴ و چهاردهم رسید. برخی می‌گفتند که حاصل گشایش‌های نفتی است درحالی که این افزایش‌ها در درآمد‌های غیر نفتی نیز بوده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: هزینه مصرف مردم رشدش ۱ و ۸ دهم درصد در سال بوده است، اما در این سه سال ۷ و ۸ دهم درصد شد،ه یعنی برخورداری مردم از ثمرات رشد. ما در دهه نود شاهد کاهش تشکیل سرمایه بودیم که در دهه نود حدود منفی ۴ درصد رشد سرمایه‌ها مستهلک داشتیم، اما در این سه سال حدود ۳ درصد رشد داشته ایم.

منظور خاطرنشان کرد: متوسط رشد هزینه‌های دولت ۷/۴ درصد بوده که تبدیل به خدمات برای مردم شده اما در سه سال گذشته به ۹.۴ درصد افزایش پیدا کرده است. کل رشد اقتصادی با نفت از ۰/۹ در دهه ۹۰ به ۵/۵ درصد به طور میانگین در ۳ سال گذشته رسیده است.

او گفت: در دهه ۹۰ شاهد کاهش تشکیل سرمایه با نرخ سالانه منفی ۴/۳ درصد بودیم. این میزان سرمایه سالانه مستهلک شده و جایگزین نشده است. این نرخ در ۳ سال گذشته به طور میانگین ۳/۸ درصد رشد مثبت در تشکیل سرمایه ثابت داشتیم.

منظور افزود: در دهه نود تعداد پروژه‌های خاتمه یافته ۱۳۸۰ پروژه است، اما در این سه سال ۲۰۰۰ طرح و پروژه بوده است که تا پایان امسال به ۲۱۱۰ عدد میرسد.  یکی از انتقادات انتشار اوراق در این دولت بوده است در حالی که ۱۴۰ همت بدهی دولت قبل را پرداخت کرده ایم.

 رئیس سازمان برنامه و بودجه بیان کرد: اوراق مالی که ما در این سال‌ها رشد داشتیم ۵ درصد کل بودجه بوده است در حالی که در دهه نود ۱۴ درصد بودجه کشور بوده است.  ۵ درصد خالص بودجه در این سال‌ها انتشار اوراق داشته‌ایم در صورتی که این عدد در سال‌های ۹۷ تا ۹۹ حدود ۱۴ درصد بوده است.

وی گفت: در ابتدای دولت ۴۷۷ هزار میلیارد تومان مجموع اصل و سود اوراق بدهی بود که در حال حاضر به ۸۷۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. ۱۳۹ همت برای پرداخت بدهی‌های شفاف شده دولت‌های قبل منتشر شده است که هیچ کدام بدهی این دولت نیست. اوراق خالص این دولت ۲۶۸ هزار میلیارد تومان است. 

منبع : خبرنگاران جوان

خروج از نسخه موبایل