شناسایی نخستین فرد مبتلا به تب دنگی در تهران

شناسایی نخستین فرد مبتلا به تب دنگی در تهران

۱۲:۲۹ ۳۰ تير ۱۴۰۳

بابک عشرتی در خصوص تعداد کل مبتلایان به تب دنگی در کشور به خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفته است: با توجه به نظام مراقبتی و بهداشتی که در کشور وجود دارد، تا روز چهارشنبه ۲۷ تیر، ۱۵۱ نفر در کشور به تب دنگی شناسایی شده اند که از این تعداد ۱۲ مورد انتقال محلی بوده است؛ یعنی این افراد سابقه سفر نداشته و در داخل کشور آلوده شده اند.

وی ادامه داد: از این تعداد ۱۳۰ نفر از کشور امارات، ۷ مورد از پاکستان، یک مورد از عمان و یک مورد از بنین آفریقا مبتلا شده بودند.

عشرتی با بیان این که پشه آئدس در شمال و جنوب کشور متفاوت عمل می کند، افزود: در نواحی شمالی کشور بیشتر این پشه در روز میگزد و اصطلاحا روزگرد است و در نواحی جنوب، این پشه شب گرد است؛ یعنی بیشتر در منزل نیش میزند.

معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به جذب شدن پشه آئدس به لباس‌های تیره و کدر در توصیه‌ای به هموطنان اعلام کرد: عموم مردم باید از لباس‌های آستین بلند و رنگ‌های شاد استفاده کنند و استفاده از کرم‌های ضد گزش حشره چه به صورت طبیعی یا شیمیایی می تواند از ابتلا به تب دنگی جلوگیری کند.

وی افزود: اگر فردی مبتلا به تب دنگی شود تا ۹ روز از شروع علائم، هر پشه عادی که خونخواری کند به ویروس آلوده می شود و در صورت تخم گذاری٬ پشه‌های به وجود آمده هم دارای ویروس خواهند بود.

عشرتی ادامه داد: البته باید در نظر داشت که هر پشه نهایتا تا ۱ ماه می تواند زنده بماند و هر پشه تا ۱۰ نفر را در روز می تواند مورد گزش قرار دهد.

معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: آب‌های راکد، آب زیر گلدان، لاستیک‌های فرسوده، بطری‌ها و نایلون‌های رها شده در طبیعت می توانند محل تکثیر پشه باشند که هم وطنان باید در دفع صحیح پسماند‌های خود در این ایام اهتمام ویژه داشته باشند.

به گفته عشرتی تاکنون استان‌های هرمزگان، فارس، خوزستان، بوشهر، تهران، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، اصفهان و گیلان به تب دنگی آلوده شده اند.

روابط عمومی وزارت بهداشت نیز اعلام کرده است٬‌ متخصصان دریافته اند که پشه آئدس ناقل ویروس تب دنگی در بین افراد است و بیشتر در سطل های نگهداری آب و همچنین ظرف غذای حیوانات قابلیت تکثیر دارد. 

بررسی ها نشان می دهند که پشه آئدس می تواند در لاستیک های کهنه و ظرف های رها شده تخم ریزی کرده و تکثیر پیدا کنند.

علائم تب دنگی چیست؟

در اکثر مواقع، بیماری تب دنگی بدون علامت یا با علائم خفیف است که ۴ تا ۱۰ روز بعد از گزش پشه، علائم ظاهر می شوند و در عرض یک هفته نیز بهبود می یابند.

 

 

منبع : خبرنگاران جوان

خروج از نسخه موبایل