نکات کلیدی در تهیه و توزیع غذای نذری بهداشتی

نکات کلیدی در تهیه و توزیع غذای نذری بهداشتی

۲۲:۵۴ ۲۷ تير ۱۴۰۳

بهمن بنایی اظهار کرد: با توجه به اینکه در ماه محرم نذوراتی تحت عنوان مواد غذایی و یا شربت بین عزاداران توزیع می‌شود و همچنین تقارن ماه محرم با فصل تابستان نیاز است اصول بهداشتی در جهت پیشگیری از بیماری‌های منتقله از آب و غذا مدنظر قرار گیرد.

مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری افزود: برای پخت و پز مواد غذایی برای نذری اولین موضوعی که باید مورد توجه قرار گیرد، سلامت مواد اولیه است و از همین‌رو استفاده از مواد بسته‌بندی دارای سیب سلامت و تاریخ انقضا توصیه می‌شود.

وی ادامه داد: در تهیه مواد غذایی نذری رعایت بهداشت فردی اهمیت بالایی دارد و متصدیانی که در امر تهیه و توزیع نذورات نقش دارند باید کارت سلامت داشته باشند.

بنایی با اشاره به استفاده از ظروف یک‌بار مصرف در توزیع و پخش نذری، عنوان کرد: باید در تهیه نذورات از لوازم و ابزار استاندارد استفاده شود.

مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری یکی از مسائل مهم که در تأمین سلامت نذری اهمیت دارد را محل یا مکان طبخ نذری عنوان و خاطرنشان کرد: این محل باید دارای شرایط بهداشتی و بهسازی باشد به‌نوعی که با توجه به فصل گرما از ورود حشرات، خصوصاً مگس و یا گرد و خاک جلوگیری شود.

وی اضافه کرد: مسئله‌ای که در فرایند تهیه و پخت نذری اهمیت دارد این است که مواد غذایی در فصل گرما فسادپذیر هستند و بعد از زمان پخت نباید بیشتر از دو ساعت در شرایط محیطی نگهداری شوند و این نکته نیز اهمیت دارد که نذر برای یک وعده غذایی تهیه شود.

بنایی تصریح کرد: اگر شرایط به‌نوعی باشد که مواد غذایی برای زمان بیشتری در محیط نگهداری شود باید بر روی شمعک گاز و در دمای ۶۳ درجه سانتی‌گراد یا درون یخچال و در دمای زیر چهار درجه سانتی‌گراد نگهداری شود.

مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری یادآور شد: برای نذورات به ویژه برای مواد غذایی تاکید بر استفاده از ظروف آلومینیومی و ظروف بر پایه گیاهی است، چراکه برخی از ظروف دیگر به علت تماس با مواد غذایی چرب یا اسیدی مونومرها یا مواد تشکیل‌دهنده خود را در غذا آزاد می‌کنند که سرطان‌زا هستند.

وی عنوان داشت: معمولاً بعد از پخت غذا تاکید می‌شود فاصله ۳۰ دقیقه‌ای برای بسته‌بندی رعایت شود.

بنایی بیان کرد: متولیان باید به این نکته توجه داشته باشند که ظروفی که استفاده می‌شود، باید مورد تأیید سازمان غذا و دارو باشد که راه تشخیص این امر بررسی کد بازیافتی است که به‌صورت اعداد از یک تا هفت کف ظرف می‌باشد، اگر ظرف دارای کد یک باشد یعنی عالی‌ترین کیفیت را دارد و هرچه به عدد هفت نزدیک می‌شویم از کیفیت ظرف کاسته می‌شود، تاکید ما بر این است که برای مواد غذایی داغ و گرم از ظروف دارای کد یک استفاده شود.

مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری با اشاره به بحث بازیافت ظروف خاطرنشان کرد: بازیافت تجلی حیات دوباره طبیعت و بازگشت سلامتی به انسان است و درخواست می‌شود در ایام محرم ظروف یک بار مصرف را در معابر عمومی رها نکنند، چراکه این موضوع پاکبانان را به زحمت می‌اندازد.

منبع: مهر

منبع : خبرنگاران جوان

خروج از نسخه موبایل