صرفه‌جویی ۲۰ لیتر آب در روز موجب پایداری شبکه توزیع می‌شود

صرفه‌جویی ۲۰ لیتر آب در روز موجب پایداری شبکه توزیع می‌شود

۱۴:۵۵ ۲۷ تير ۱۴۰۳

علیرضا قاسمی با اشاره به وضعیت آبی مرکز سیستان و بلوچستان بیان کرد: موقعیت زاهدان به‌گونه‌ای بوده که همواره درحال‌رشد جمعیت و افزایش مساحت پهنه شهری است، طی چند سال اخیر نقاط مختلفی در محدوده شمال غرب و شمال شرق به شهر اضافه شده و جمعیت نیز به همین نسبت رشد داشته است.

 وی ادامه داد: این در حالی است که آب موردنیاز این کلان‌شهر از چاه نیمه‌ها، چاه‌های سطح شهر و آب‌شیرین‌کن تأمین می‌شود، به‌تازگی چاه‌های حرمک و آب‌شیرین‌کن نیز به منابع تأمین آب این شهر اضافه شده است.

 قاسمی تصریح کرد: فقط طی دو سال اخیر باتوجه‌به محدودیت خط انتقال قدیمی و وارد مدار شدن خط جدید از ایستگاه پمپاژ شماره دو به زاهدان، در فاز اول ۳۰۰ لیتر در ثانیه امکان انتقال آب بیشتر از طریق چاه حرمک فراهم شد و اکنون به برداشت ۵۰۰ لیتر رسیده؛ همچنین ۳۰۰ لیتر نیز از طریق چاه‌های سطح شهر به ظرفیت تأمین آب اضافه شده است.

 وی با بیان اینکه ۷۰۰ لیتر در ثانیه با کمبود آب مواجه هستیم، افزود: طی چند سال اخیر با وجود رشد جمعیت و افزایش مشترکین در سطح شهر، اما افزایش ظرفیت منابع تأمین آب به دلیل محدودیت در فرایند انتقال، متناسب با رشد جمعیت نبوده است.

 این مقام مسئول اظهار کرد: نیاز آب جمعیت شهر زاهدان در شرایط پیک مصرف تابستان حدود ۲ هزار و ۹۰۰ لیتر در ثانیه است.

 وی اضافه کرد: این در حالی است که حدود ۲ هزار و ۲۰۰ لیتر در ثانیه آب از منابع مختلف برای زاهدان تأمین، انتقال و توزیع می‌شود، اما طی سال‌های قبل هزار و ۷۵۰ لیتر در ثانیه آب در زاهدان تأمین و توزیع می‌شد.

 قاسمی با بیان این که با احداث آب‌شیرین‌کن شاهد ارتقای کیفیت آب در محدوده تحت پوشش بودیم، گفت: آب‌های لب‌شور حرمک و هامون هیرمند بعد از شیرین‌سازی باتوجه‌به ظرفیت خط انتقال به زاهدان منتقل می‌شود.

 وی ادامه داد: همچنین پیرو سفر اول اسفندماه سال گذشته وزیر نیرو به زاهدان ۲۰ حلقه چاه در سطح زاهدان برای افزایش ظرفیت تأمین آب خام آب‌شیرین‌کن شهر حفر که به ترتیب تجهیز و با اتصال به خطوط موجود وارد مدار بهره‌برداری می‌شود.

 این مقام مسئول اظهار کرد: برای توزیع مناسب این منابع آبی در شهر زاهدان در ایام اوج مصرف نیاز به همکاری شهروندان داریم این مهم برای دسترسی به آب، توسط خود مردم به‌راحتی میسر است.

 قاسمی تصریح کرد: با فرض درنظرگرفتن متوسط سرانه مصرف آب برای هر نفر ۲۰۰ لیتر در روز، چنانچه هر شهروند زاهدانی فقط ۲۰ لیتر در روز در مصرف روزانه صرفه‌جویی داشته باشد، کمک می‌کند تا دیگر شهروندان و مشترکان محله‌های درگیر افت و یا قطعی آب، کمتر دچار کمبود شوند.

 مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان پیرامون مشکل افت فشار آب در مجتمع‌های مسکونی گفت: توصیه می‌شود مشترکان ساکن در مجتمع‌های مسکونی طبقاتی برای بهبود فشار آب در ساختمان نسبت به استفاده از سیستم تنظیم فشار اقدام نمایند.

به گزارش ایسنا- به نقل آب و فاضلاب استان، در پایان تأکید کرد: صرفه‌جویی یا مدیریت مصرف آب در همه کار‌های روزانه این امکان را فراهم می‌کند تا توزیع این نعمت الهی در شبکه شهر زاهدان متعادل شود.

منبع : خبرنگاران جوان

خروج از نسخه موبایل