پس از شهادت حضرت علی اصغر (ع) چه بر حضرت رباب گذشت؟

پس از شهادت حضرت علی اصغر (ع) چه بر حضرت رباب گذشت؟

۰۷:۰۱ ۲۲ تير ۱۴۰۳

امروز جمعه ۲۲ تیرماه، مراسم شیرخوارگان حسینی و مجلس متعلق به شیرخوار کربلای معلی، حضرت باب الحوائج حضرت علی اصغر علیه‌السلام است. 

 وقتی صحبت از شیرخوارگی می‌شود حتماً باید به مادر شیرخوار کربلا حضرت رباب سلام الله علیها اشاره‌ای کرد؛ همان خانمی که «ابن اثیر» مورخ اهل سنت درباره‌شان نوشته است: «رباب پس از واقعه عاشورا یک سال بیشتر زنده نماند و زیر سایه ننشست و از شدت غصه و اندوه درگذشت.»

پیامبر اکرم صل الله علیه وآله والسلم فرموده‌اند: «فَاِذا وَضَعَت حَمَلَها و اَخَذَت فی رِضاعِهِ فَما یَمِصُّ الوَلَدُ مِصَّةً مِن لَبَنِ اُمِّهِ اِلاّ کانَ بَینَ یَدَیها نُوراً ساطعاً یَومَ القیامَةِ یَعجبُ مَن رآ‌ها مِنَ الاَوَّلیَن وَ الآخرینَ، و کُتِبَت صائِمَة وَ قائَمِة…

فَاِذا فَطَمَت وَلَدَها، قالَ الحُّق جَلَّ ذِکُرُهُ:

یا اَیَّتُهَا المَراَة، قَد غَفَرتُ لَکِ ما تَقَدَّمَ مِن الذُّنُوبِ فَاستَأنِفِی العَمَلَ

پس آنگاه که مادر وضع حمل کرده و شروع به شیردادن نوزاد می‌کند، با هر بار مکیدن شیرمادر در روز قیامت نوری درخشان در برابرش جلوه می‌کند و هر کس از گذشتگان و آیندگان آن را مشاهده کند به شگفتی در می‌آید و در نامۀ عمل روزه دار شب زنده دار ثبت گردد…

پس اگر فرزندش را از شیر گرفت، خدای متعال به او فرماید:‌ای زن! بدان که تمام گناهانت را آمرزیدم، پس عمل خود را از سر بگیر.»

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی یعقوبی گیلانی، مدیر موسسه منبر آسمانی و کارشناس مذهبی درمورد مقام مادری که فرزند شیرخوار دارد، بیان کرد: امام صادق علیه‌السلام در روایتی از پیامبر اکرم صل الله علیه وآله والسلم نقل کرده‌اند: «فَإِذا أرضَعَت کانَ لَها بِکلِّ مَصَّةٍ کعِدلِ عِتقِ مُحَرَّرٍ مِن وُلدِ إسماعیلَ، فَإِذا فَرَغَت مِن رِضاعِهِ ضَرَبَ مَلَک عَلی جَنبِها وقالَ: اِستَأنِفِی العَمَلَ، فَقَد غُفِرَ لَک» «و هر گاه وضع حمل کند اجر و پاداشی دارد که کسی از عظمت آن آگاه نیست، و هر گاه فرزند خود را شیر دهد، به هر مکیدن نوزاد، پاداشی به او دهند که برابر است با آزاد کردن بنده‌ای از فرزندان اسماعیل.»

این مقام مادر، به خصوص مادری است که عصاره وجودش را به فرزندانش می‌نوشاند و باید در روز مراسم شیرخوارگان حسینی از مقام مادر تجلیل کرد هرچند که در این روز، مادران فقط به دنبال یک چیز هستند و آن هم، این است که فرزندانشان عاقبت بخیر شوند.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: امروز، مادرانی که فرزند شیرخوار دارند لباس زیبایی که منتسب به حضرت علی اصغر علیه‌السلام است را به تن فرزندانشان کرده‌اند تا آنها از این مسیر خارج نشوند و راه اهل‌بیت علیهم‌السلام را در پیش بگیرند.

پس سوال این است. چه کار کنیم که بچه‌های ما در همین لباس و کسوت امام حسینی تا آخر عمر بمانند؟ 

به عبارت دیگر، چه‌کار کنیم که بچه‌های ما امام حسینی بار بیایند و در مسیر امام حسین علیه‌السلام قرار بگیرند؟

عناوین زیادی را ذکر کرده اند ولی از بین این عناوین یک عنوان از همه مهم است و نقش مهمی در تربیت بچه دارد و آن چیزی نیست جز الگوی مناسب.

پدر و مادر باید الگوی مناسب برای فرزندان خود باشند. چرا که فرزندان ما وقتی به دنیا می‌آیند خالی از هر نوع رفتار هستند. همه کودکان بر فطرت توحید (خدا شناسی) به دنیا می‌آیند تا این که والدین، آنها را از مسیر توحید منحرف می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی ادامه داد: پیامبر اکرم صل الله علیه وآله والسلم فرموده‌اند: 

«کل مولودٍ یُولِد علی الفطرۀِ ختی یکونَ ابواه یهودانه و ینصرانه» «هر نوزادی، بر فطرت الهی متولد می‌شود تا اینکه پدر و مادر او را منحرف کرده است و یهودی و نصرانی بار می‌آورد.»

منبع : خبرنگاران جوان

خروج از نسخه موبایل