دادن اختیار به مودیان برای نحوه هزینه‌کرد مالیات‌ها به منظور شفافیت در سیستم مالیاتی

دادن اختیار به مودیان برای نحوه هزینه‌کرد مالیات‌ها به منظور شفافیت در سیستم مالیاتی

۰۰:۰۵ ۲۰ تير ۱۴۰۳

مصطفی پوردهقان نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره تعیین نحوه هزینه‌کرد درآمد‌های مالیاتی توسط مودیان گفت: سازمان امور مالیاتی در یک شیوه جدید و برای شفافیت در نحوه هزینه‌کرد درآمد‌های مالیاتی این امکان را به وجود آورده که پروژه‌های در سطح ملی و استان دارای اهمیت بالا به مودیان مشمول تبصره ماده ۱۰۰ نشان داده شود و آنها خودشان تعیین کنند که این مالیات در چه حوزه و پروژه‌ای هزینه شود. 

وی بیان کرد: در این شیوه پروژه‌های سلامت، آموزش، بهداشت، عمرانی و زیرساختی و. به مودیان ذیل تبصره ماده ۱۰۰ معرفی می‌شود و آنها می‌توانند انتخاب کنند که مالیات آنها صرف پیشبرد کدام پروژه شود. 

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: این طرح یک اقدام مفید برای تشویق مودیانی است که مالیات‌ستانی هوشمند دارند، چون برای پرداخت مالیات است، زیرا یکی از مشکلات ما در سالیان گذشته همین ابهام موجود در نحوه هزینه‌کرد درآمد‌های مالیاتی بوده است که باعث شده بود یک ذهنیت منفی در مردم ایجاد شود. 

پوردهقان تاکید کرد: این سیاست می‌تواند تاثیر خوبی بر شفاف‌سازی مالیاتی داشته باشد. 

وی گفت: اینکه مردم خودشان تعیین کنند مالیاتشان در چه حوزه و در چه زیرساختی هزینه شود یک مدل استاندارد در جهان است و مودیان باید به صورت کاملا شفاف بدانند که مالیات پرداختی آنها در کجا هزینه می‌شود.

نماینده مردم اردکان در مجلس تصریح کرد: شاید بیش از ۹۰ درصد مردم بخواهند که این مالیات صرف ساخت بیمارستان یا مدرسه‌سازی شود که باید سیاست‌گذار براساس اولویت‌ها و همایش سرزمینی این پروژه‌ها را به مردم معرفی کند. 

پوردهقان ادامه داد: اینکه شفافیت وجود داشته باشد و مردم بدانند که به‌عنوان مثال بیمارستانی که در فلان استان ساخته شده از پول مالیات آنها بوده است بسیار کمک می‌کند که مردم ترغیب شوند و مالیات خود را بپردازند. 

نماینده مردم اردکان در مجلس دوازدهم تاکید کرد: دولت باید به سمت تقویت و کوچک‌سازی خود پیش برود تا این مالیات‌ها که برای پروژه‌های عمرانی و … تخصیص یافته صرف امور جاری کشور نشود. 

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: در مجلس دوازدهم درصدد هستیم با قوانین جدید جلوی فرار‌های مالیاتی را بگیریم و پایه‌های مالیاتی جدید را به این شکل شناسایی کنیم تا درآمد‌های دولت بالا برود و در نهایت بر رفاه مردم تاثیر بگذارد.

منبع : خبرنگاران جوان

خروج از نسخه موبایل