جلیل تجلیل درگذشت

جلیل تجلیل درگذشت

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، علی شهیدی، استاد و مشاور بین‌الملل دانشکده ادبیات دانشگاه تهران با تأیید این خبر به ایسنا گفت: استاد تجلیل امروز (دوشنبه، ۱۲ شهریور ۱۴۰۳) بعد از نماز صبح به علت  کهولت سن و عوارض ناشی از آن از دنیا رفت.

 او افزود: مراسم تشییع و خاکسپاری این استاد بازنشسته زبان و ادبیات فارسی صبح روز چهارشنبه، چهاردهم شهریورماه در آرامگاه خانوادگی‌اش در بهشت‌زهرای تهران برگزار می‌شود. با توجه به تعطیلی دانشگاه تهران در این روز مراسم وداع در دانشگاه تهران برقرار نخواهد شد و دوستان و همکاران استاد تجلیل در بهشت‌ زهرا تهران حاضر می‌شوند.

جلیل تجلیل متولد سال ۱۳۱۳ در خوی بود. تحصیلات ابتدایی را در زادگاهش گذراند و برای تحصیل علوم دینی به حوزه‌ علمیه‌ شهر تبریز رفت. سپس در دانشکده‌ ادبیات دانشگاه تبریز به تحصیل مشغول شد. کارشناسی ارشد و دکترای ادبیات فارسی را از دانشگاه تهران گرفت و در سمت استاد زبان و ادبیات فارسی در این دانشگاه به تدریس پرداخت.

جلیل تجلیل در دورهٔ ششم (سال ۱۳۸۵) به عنوان یکی از چهره‌های ماندگار ایران معرفی شد.

برخی از آثار او در زمینه‌های تألیف، ترجمه و تصحیح عبارت‌اند از «الغدیر»، «معیار الاشعار خواجه نصیرالدین طوسی»، «برگزیده‌ متون ادب فارسی»، «معانی و بیان»، «جناس در پهنه‌ ادب فارسی»، «نقشبند سخن»، «فنون و صنایع ادبی»،«تحلیل اشعار اسرارالبلاغه»، «مهدی کیست؟»، «شرح مشکلات تاریخ وصاف»، «کتابداری نوین در اسلام».

۵۷۵۷

منبع:خبرآنلاین

خروج از نسخه موبایل