کتامین، خودکشی یا قتل؟ پرونده فوت چندلر بینگ فرندز به کجا رسید؟

کتامین، خودکشی یا قتل؟ پرونده فوت چندلر بینگ فرندز به کجا رسید؟

مهسا بهادری: متیو لنگفورد پری در ۱۹ اوت ۱۹۶۹ در ویلیامستون، ماساچوست به دنیا آمد. مادر او، سوزان ماری، یک روزنامه نگار کانادایی بود . پدرش، جان بنت پری، بازیگر آمریکایی و مدل سابق بود که برای سریال پلیسی ۲۴۰-رابرت ۱۹۷۱-۱۹۸۱ ABC شناخته شد.

متیوپری سال‌های نوجوانی‌اش، تنیس بازی حرفه‌ای بود و دریک گفت‌وگو با Men’s Health درباره تنیسش این‌طور گفت:«من یک تنیس‌بازحرفه‌ای دراتاوای‌ کانادا بودم و زمانی که ۱۳ سال داشتم رتبه ملی کسب کردم. سپس در ۱۵ سالگی به لس‌آنجلس نقل مکان کردم و همه در لس آنجلس استعداد مرا از بین بردند. من در کانادا تنیس باز حرفه‌ای بودم اما در لس آنجلس دیگر این‌طور نبودم. وقتی‌که متوجه شدم دیگر نمی‌توانم برای امرار معاش تنیس بازی کنم، بنابراین سراغ بازیگری رفتم.»

متیوپری در سال ۱۹۷۹ برای اولین بارهمراه پدرش در قسمتی از سریال ۲۴۰-Robert وارد تلویزیون شد؛ اما ورود متیوپری و دریافت نقش چندلر برای او در سن ۲۴ سالگی اش بود وقتی که مانند همبازی های دیگرش ؛ جنیفر آنیستون، کورتنی کاکس، لیزا کودرو، مت لبلانک و دیوید شویمر، نسبتاً ناشناخته بود و شهت چندانی نداشت. همه بازیگران سریال فرندز با بازی در این سریال به شهرت بی‌نظیری در سطح جهانی دست پیدا کردند که تا پیش از آن تجربه نکرده بودند.

فرندز داستان زندگی و عشق شش جوان نیویورکی است که با همدلی یک‌دیگر سعی می‌کنند خودشان را پیدا کنند. این شش نفر همیشه در کنار یکدیگر ماندند، این رفاقت پایدار چیزی بود که در تمام پایین و بالاهای داستان این سریال اتفاق افتاد و ثابت ماند. «فرندز» به طور متوسط ۲۵ میلیون بیننده برای هر قسمت جدید جذب این سریال می‌کرد که در نوع خودش واقعا بی‌نظیر بود. در طول سال‎های پخش ۱۰ فصل این سریال، در بین ۱۰ برنامه پربیننده برتر قرار داشت. با این که برادران وارنر، آخرین قسمت سریال «فرندز» را در سال ۲۰۰۴ پخش کرد، اما برای بیست و چند سال درهمه رتبه‌بندی‌های جهانی، جایگاه ویژه‌ای داشت.

اعتیادی که چندلر را از پای درآورد

متیو پری در سال ۲۰۱۹ در اثر مصرف مواد مخدر روده اش دچار وخامت روده شد و به مدت دو هفته در کما بود تا حدی که پزشکان به خانواده‌اش گفته بودند که فقط دو درصد احتمال برگشتش به زندگی وجود دارد. متیو خاطرات تلخ آن سال‌ها و تمام فراز و فرودهای زندگی‌اش را از کودکی تا دوران شهرتش در فرندز و روزهای سختی که در زندگی گذرانده بود را در کتاب خاطراتش نوشته است. کتاب« فرندز و دوستان و عاشقان» کتاب متیو پری است که خودش آن را به صوت هم درآورد.

او در کتاب خاطراتش که سال گذشته منتشر شد، اعتراف می‌کند که اگرچه فرندز به اوج محبوبیت رسید اما او این توانایی را نداشت که آن را تماشا کند زیرا دوران اعتیاد و سختی‌هایی که گذراند را به یاد می‌آورد: «من سریال را آن دوران تماشا نکردم و هنوز هم تماشا نکرده‌ام زیرا سرگرم نوشیدن، قرص خوردن و مصرف کوکائین بودم. می‌توانستم فصل به فصل بگویم که [از نظر ظاهری] چگونه به نظر می‌رسم. به همین دلیل نمی‌خواهم آن را تماشا کنم».

اعتیاد پری پس از یک حادثه‌ی جت‌اسکی در سال ۱۹۹۷ آغاز شد، او در آن برهه به قرص ویکودین اعتیاد پیدا کرد و یک دوره‌ی بازپروری ۲۸ روزه را گذراند. تماشاگران ریزبین سریال فرندز به یاد می‌آورند که وزن متیو پری از این دوران به بعد، چند بار افزایش و کاهش داشت. حضور پری در مهمانی‌های مختلف و مصرف مواد روان‌گردان مختلف باعث شد تا وزن او به ۶۶ کیلوگرم کاهش پیدا کند (سبک زندگی نادرست، او را به التهاب پانکراس مبتلا کرد). او فوریه ۲۰۰۱ برای اعتیاد به ویکودین، متادون، آمفتامین و الکل بار دیگر در یک مرکز بازپروری بستری شد. پری بعدها گفت که حدودا ۹ میلیون دلار برای بهبودی خود هزینه کرده است. او همچنین اعتراف کرد که به دلیل اعتیاد، نزدیک به سه سال از دوران حضورش در فرندز را به یاد نمی‌آورد (فصل سه الی شش).

پری همچنین به یاد می‌آورد که شهرت ناشی از فرندز و ورود به دنیای ستارگان مشهور باعث شد تا احساس تنهایی شدیدی داشته باشد: «در آتش پرجنب‌وجوشِ شهرت بودم. ما شش نفر همیشه همه‌جا بودیم. از نگاه دیگران، این‌گونه به نظر می‌رسد که من همه‌چیز داشتم. اما در حقیقت [آن روزها] دوره‌ی انزوای من بود زیرا از اعتیاد به الکل رنج می‌بردم. من پیش از فرندز هم مشکل داشتم اما این بیماری در گذر زمان بدتر می‌شود. من از اول اهل مهمانی نبودم، از آن دائم‌الخمرهای دست‌وپاچلفتی و حواس‌پرت هم نبودم».

پری سال ۲۰۱۳، در مصاحبه با مجله‌ی پیپل گفت که نمی‌تواند مشکلاتش را پنهان کند: «نمی‌توانستم متوقف شوم. در نهایت اوضاع به حدی خراب شد که نمی‌توانستم چیزی را پنهان کنم و دیگر همه حقیقت را می‌دانستند». پری همچنین می‌گوید که هرگز در هنگام فیلم‌برداری فیلم‌ها و سریال‌ها چیزی مصرف نکرده است: «من هنگام کار حالت طبیعی داشتم اما اغلب به شکل دردناکی خمار بودم».

اعتیاد، زندگی عاشقانه‌ی او را هم همواره تحت‌تاثیر قرار می‌داد. او سال ۱۹۹۵ با یاسمین بلیث، بین سال‌های ۱۹۹۵ الی ۱۹۹۶ با جولیا رابرتز و میان سال‌های ۲۰۰۶ الی ۲۰۱۲ با لیزی کاپلان در رابطه بود. نوامبر ۲۰۲۰، با مالی هورویتز نامزد کرد اما این رابطه هم چندان دوام نیاورد و سال ۲۰۲۱ به پایان رسید. با اینکه دلایل رسمی این جدایی‌ها مشخص نیست اما طبق شایعات، اعتیاد پری منجر به پایان این روابط عاشقانه شد.

یک مرگ دراماتیک

ماجرا به هفتم آبان سال ۱۴۰۲ باز می‌گردد. زمانی که خبر رسید متیو پری، بازیگر نقش چندلر سریال «فرندز» درگذشته است. این بازیگر آمریکایی که بیشتر برای بازی در نقش «چندلر بینگ» در سریال کمدی دهه ۱۹۹۰ «فرندز» شناخته می‌شد بود، به هنگام مرگ ۵۴ سال داشت. منابع آگاه در پلیس به رسانه‌ها گفتند که پیکر این بازیگر در خانه‌اش در لس‌آنجلس پیدا شده است.

پس از کالبد شکافی، علت دقیق مرگ مشخص نشده است و پزشکی قانونی خواستار تحقیقات بیشتر و مطالعات تکمیلی است. سخنگوی پزشکی قانونی لس آنجلس به مجله «People» گفته است که نتایج کالبدشکافی «متو پری» در انتظار گزارش سم شناسی است که ممکن است چندین هفته طول بکشد.

پری که با بازی در نقش چندلر بینگ در سریال معروف «فرندز» به شهرت رسید، پیش از این به صراحت در مورد مبارزه چندین دهه خود با سوء مصرف مواد صحبت کرده بود و در کتاب خاطرات خود در سال ۲۰۲۲، تلاش خود را برای رهایی از اعتیاد به الکل را منعکس کرده بود. او در حین تبلیغ این کتاب اشاره کرد که ۱۸ ماه پاک بوده است، اما در سال ۲۰۱۵ اذعان کرد که این روند آسانی نبوده است.

او در مصاحبه‌ای با هالیوود ریپورتر گفته بود: «شما نمی‌توانید ۳۰ سال مشکل مواد مخدر داشته باشید و سپس انتظار داشته باشید که در ۲۸ روزه آن را حل کنید. من فراز و نشیب ها و تحسین‌های شگفت‌انگیز زیادی در زندگی‌ام داشته‌ام، اما بهترین چیز در مورد من این است که اگر یک الکلی پیش من بیاید و بگوید آیا به من کمک می کنی الکل را ترک کنم؟ می‌گویم بله چون می دانم که آن را چگونه انجام دهم.»

«پری» همچنین برای کمک به ترک مصرف الکل دیگران فعالیت می‌کرد و خانه ساحلی سابق خود در مالیبو یک مرکز زندگی بدون الکل به نام خانه پری ایجاد کرده بود.

«متیو پری» که در سال ۱۹۶۹ در ماساچوست به دنبال آمده بود در شهر اوتاوا در کانادا بزرگ شد و در نوجوانی به لس‌آنجلس نقل مکان کرد. او از ۱۹۸۷ تا ۱۹۸۸ در نقش شخصیتی به نام «چاز راسل» در سریال «بویز» ظاهر شد و در نمایش‌هایی از جمله «گروئینگ پینز» هم بازی کرد. اما او با «فرندز» یک ستاره بین‌المللی شد؛ سریالی که فراز و نشیب زندگی شش جوان نیویورکی در یافتن عشق، کار و دوست را به تصویر می‌کشید با بازیگری «جنیفر انیستون»، «کورتنی کاکس»، «دیوید شوییمر»، «مت لابلانک» و «لیسا کودرو» یکی از موفق‌ترین نمایش‌های تاریخ تلویزیون شد.

کتابی که بعد از مرگ  نویسنده‌اش پرفروش شد

کتاب «دوستان، عاشقان و یک چیز بزرگ وحشتناک: یک خاطره» کتاب خاطراتی است که توسط خود پِری نوشته شده و یکم نوامبر ۲۰۲۲ وارد قفسه‌های کتاب‌فروشی‌ها شد، جزییات زیادی از مبارزه او با اعتیاد را شرح می‌دهد. او همچنین درباره حرفه بازیگری خود و سریال کمدی «فرندز» هم صحبت کرده است.

پری پیش از انتشار این کتاب هم درباره سومصرف مواد صحبت کرده بود، اما در طول ۲۵۰ صفحه کتابش، وی نشان داد که اعتیادش چقدر شدید بوده و حتی در مقطعی در اوج وابستگی‌اش به مواد روزانه ۵۵ قرص ویکودین مصرف می‌کرد. او مدتی هم به کما رفت و مجبور شد ده‌ها عمل جراحی برای ترمیم دستگاه گوارش نابود شده‌اش به خاطر استفاده بی‌رویه از مواد مخدر انجام دهد. وی نوشته پس از پایان «فرندز» همکاران او، به‌ویژه جنیفر آنیستون، با وی در تماس بودند و به او پیشنهاد کمک کردند.

سال پیش در مصاحبه‌ای که مربوط به انتشار این کتاب خاطرات بود، متیو پری فاش کرد که حامی مالی‌اش به او پیشنهاد کرد تا احساسات ناراحت و آشفته‌اش را بنویسد. او جلوی لپ‌تاپش نشست و ۱۰ روز بعد نمایشنامه‌ای در این باره نوشت و بعد فیلمنامه‌ای نوشت که امیدوار بود آن را روی پرده بزرگ بیاورد و کارگردانی کند.

در مصاحبه دیگری در سال گذشته پری درباره اینکه دلش می‌خواهد چگونه از او یاد شود گفت می‌خواهد از او به عنوان کسی یاد شود که خوب زندگی می‌کرد، خوب دوست می‌داشت و جوینده بود. وی افزود: و مهمترین چیز اینکه همیشه می‌خواهد به مردم کمک کند. این همان چیزی است که من می‌خواهم.

طبق اخبار رسمی منتشر شده پری در ۵۴ سالگی در جکوزی خانه‌اش درگذشت. پلیس روز بعد در ساعت ۴:۱۰ به خانه او فراخوانده شد. دفتر پزشکی قانونی روز یکشنبه اخبار جدیدی به صورت آنلاین منتشر و تاکید کرد اعلام علت مرگ این بازیگر به تعویق افتاده است. این خبر اغلب به این معنی است که کالبد شکافی کامل شده است، اما بازپرس برای تعیین آنچه اتفاق افتاده به زمان بیشتری نیاز دارد.

مصرف روان‌گردان عامل فوت متیو پری؟

مدتی که از مرگ متیو پری گذشت، مقام‌های پزشکی در لس آنجلس تایید کرده‌اند که مرگ متیو پری بازیگر تلویزیون و سینما به علت مصرف آثار حاد ماده روان‌گردان کتامین روی داده است.

پیکر این هنرپیشه در ماه اکتبر در خانه‌اش در لس آنجلس پیدا شد اما معاینات بعد از مرگ در آن زمان به نتیجه قطعی منجر نشد.

کتامین داروی تجویزی است که بیهوشی تجربه‌ای را القاء می‌کند و حالتی شبیه خلسه را در مصرف‌کننده به‌وجود می‌آورد.

او بیش از هر چیز به خاطر بازی در نقش چندلر بینگ در سریال کمدی «فرندز» معروف بود.

پس از اینکه گزارش شد این بازیگر بر اثر اثرات کتامین درگذشت، کیتی ادواردز در مصاحبه‌ای خواستار این شد که پزشکان وی برای کارشان مورد بررسی قرار گیرند. وی گفت: فکر می‌کنم پزشکانی که متیو را زیر نظر داشتند باید مورد بررسی قرار گیرند. من مطمئن هستم که او تزریق را از دکتر دریافت کرده چون تهیه این دارو از بیرون بسیار دشوار است.

طبق نظر کالبد شکافی، پری به دلیل تاثیر ماده بیهوشی که برای مبارزه با افسردگی و مشکلات اضطراب استفاده می‌کرد، درگذشت.

این زن تاکید کرد: مطمئن هستم که متیو تزریق کتامین را با پزشک انجام داده، برای او استفاده از کتامین مثل بیرون رفتن به خیابان برای خرید کراک یا هرویین نبود.

وی می‌گوید پری که ۵۴ ساله بود و سابقه اعتیاد به مواد مخدر داشت، بیش از یک سال از مواد مخدر پاک شده بود.

وی افزود: وقتی گزارش پزشکی قانونی منتشر شد، تعجب نکردم. از قبل می‌دانستم موضوع چیست. من آنجا نبودم، بنابراین نمی‌دانم دقیقا چه اتفاقی افتاده است، اما متیو را به عنوان یک فرد و یک دوست می‌شناسم و الگوهایی را که منجر به این شد، می‌شناسم.

ادواردز گفت: می‌توانستم او را از کیلومترها دورتر ببینم، به نظر می‌رسید که او در ۲ هفته آخر زندگی‌اش خوب نبود.

از سوی دیگر درگذشت پری باعث ایجاد وحشت در مراکز تزریق کتامین در لس‌آنجلس شده و بیماران قرار خود را لغو کرده‌اند. طرفداران این درمان دارویی می‌گویند این درمان همچنان یک امید مطمئن و بالقوه نوآورانه برای درمان افسردگی است اما باید در مراکز تزریق و تحت نظارت پزشک در دوز مشخص و در طول ۵۰ دقیقه تزریق شود.

پری هم که سابقه مشکلات اعتیاد داشت، درمان خود را تحت نظارت در یکی از مراکز متعدد کتامین دریافت می‌کرد، اما به نظر می‌رسد رفتار نهایی او با این دارو به وضوح بی‌پرواتر و مرگبارتر شده بود.

گفته شده پری بیش از ۱۰ برابر مقدار کتامینی که در کلینیک برای استفاده درمانی ارایه می‌شود، مصرف کرده بود و علاوه بر آن با یک ماده افیونی دیگر استفاده کرده بود و در جکوزی تنها بود.

در حالی که مرگ پری موجب گزارش‌های رسانه‌ای بسیار درباره خطرات کتامین شده، اما گزارش پزشکی قانونی نشان می‌دهد او از این دارو به تنهایی و به روش‌هایی استفاده کرده که با درمان درد و افسردگی متفاوت بود.

گفته می‌شود تقریبا هرگز کسی بر اثر استفاده از کتامین در محیط‌های پزشکی نمی‌میرد مگر اینکه آن را با داروهای دیگر ترکیب کند و مقدار کتامینی که پری در زمان مرگ در سیستم بدن خود داشت، مقداری که برای بیهوش کردن یک بیمار جراحی شده کافی است، به طرز شگفت‌انگیزی بالا بود.

پزشکان می‌گویند کتامین موجود در بدن او نمی‌تواند ناشی از تزریق درمانی باشد که در عرض چند ساعت متابولیزه می‌شود و اینکه او چنین میزانی از این ماده را به دست آورده موضوع تحقیقات پلیسی است که در حال انجام است. پری همچنین بوپرنورفین مصرف می‌کرد، یک ماده افیونی که برای درمان اعتیاد استفاده می‌شود، که اثرات افسردگی آن بر سیستم عصبی مرکزی ممکن است با کتامین موجود در بدن او تضاد داشته باشد.

چندلر بینگ به قتل رسیده است؟

حالا به تازگی مقامات پلیس آمریکا اعلام کردند که پنج نفر در ارتباط با مرگ متیو پری، ستاره سریال «فرندز»، از حدود یک سال پیش تحت پیگرد قانونی قرار گرفته‌اند.

دادستان مارتین استرادا روز پنجشنبه ۲۵ مرداد در یک کنفرانس خبری در لس‌آنجلس اعلامکرد متهمان که بخشی از یک «شبکه جنایی زیرزمینی گسترده» شامل دو پزشک و یک دستیار آقای پری بودند، مقادیر زیادی کتامین را به این بازیگر و دیگران تجویز می‌کردند.

به گفته دادستان، متهمان با سوء‌استفاده از مشکلات اعتیاد آقای پری، از او بهره مالی می‌بردند.

بر اساس گزارش کالبدشکافی متیو پری ۵۴ ساله، او بر اثر «تاثیرات حاد» کتامین، یک آرام‌بخش قوی و به علاوه عواملی، چون از دست دادن هوشیاری و غرق شدن در وان حمام خانه‌اش در آبان پارسال درگذشته است.

ماه‌هاست که کارآگاهان جنایی لس‌آنجلس و ماموران فدرال در حال تحقیق در مورد نحوه به دست آوردن داروی تجویزی کتامین توسط متیو پری بوده‌اند.

یکی از دستیاران متیو پری هفتم آبان پارسال او را بیهوش در وان حمام منزلش پیدا کرد و امدادگران خدمات اورژانس که به سرعت به محل حادثه رسیدند به محض انجام معاینه اولیه اعلام کردند که او درگذشته است.

گزارش کالبد شکافی در دسامبر ۲۰۲۳ نشان می‌داد که این هنرپیشه شناخته شده، بر اثر «تاثیرات حاد کتامین» درگذشته است. آزمایشات سم‌شناسی نشان می‌داد که بدن او حاوی مقادیر خطرناکی از این ماده است که برای بی‌هوشی کوتاه‌مدت استفاده می‌شود و خاصیت توهم‌زایی نیز دارد.

افرادی که این میزان از کتامین را در بدن خود دارند معمولا در حین انجام عمل جراحی تحت بیهوشی عمومی هستند و متخصصان بیهوشی نیز وضعیت آن‌ها را زیر نظر دارند.

عوامل موثر دیگر در مرگ متیو پری نیز غرق شدن، بیماری عروق کرونر (که به انسداد یا تنگی عروق کرونر منجر می‌شود) و اثرات داروی اعتیاد به مواد افیونی بوپرنورفین (نوعی ماده مخدر بسیار قوی) بود که در بدن او تشخیص داده شد.

سریال «فرندز»، که زندگی شش دوست جوان را در نیویورک‌سیتی به تصویر می‌کشید، از ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۴ پخش شد. آخرین اپیزود آن ۵۲.۵ میلیون بیننده در آمریکا داشت که آن را به پربیننده‌ترین قسمت یک سریال تلویزیونی در آن دهه بدل کرد.

245245

منبع:خبرآنلاین

خروج از نسخه موبایل