«انعکاس» خط فارسی به شکلی مدرن و سه‌بعدی در یک نمایشگاه

«انعکاس» خط فارسی به شکلی مدرن و سه‌بعدی در یک نمایشگاه

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مهدی سعیدی در این نمایشگاه تلاش کرده است تا با استفاده از تکنیک‌ و متریال‌ خاص، از خط فارسی به عنوان عنصری فرهنگی بهره ببرد و آن را به شکل هنری مدرن و سه‌بعدی درآورد.

مجموعه‌ی اخیر سعیدی با عنوان «خط»، شامل اینستالیشن‌هایی است که حدود ۱۰ اثر را دربرمی‌گیرد. این آثار به‌ طور کامل در حوزه‌ی هنر قرار می‌گیرند؛ زیرا در طراحی گرافیک معمولاً با سفارش‌دهنده‌ای روبه‌رو هستیم که نحوه‌ی برخورد با موضوع را تعیین می‌کند، اما در هنر، به‌ویژه در این آثار، حرکت از درون و احساسات شخصی هنرمند سرچشمه می‌گیرد و باید به‌گونه‌ای منتقل شود.

علاوه بر این، شیوه‌ی بیان و نوع اجرا در این مجموعه به‌کلی متفاوت است؛ هرچند که ریشه در کارهایی دارد که او پیش‌تر در زمینه‌ی گرافیک دیزاین انجام داده‌ است. به این معنا که در طراحی گرافیک، از خط برای خلق تصاویری استفاده کرده که با موضوع مورد نظر مرتبط باشد. اما در اینجا، تصاویری خلق شده‌اند که هرچند ادامه‌دهنده‌ی مسیر گذشته او هستند اما کاملاً با آنچه پیش‌تر انجام داده‌، متفاوت‌اند.

این هنرمند درباره این مجموعه می‌گوید: «مجموعه‌ی انعکاس برمی‌گردد به سال ۲۰۱۶. زمانی که من در آمریکا زندگی می‌کردم، مجموعه‌ای را داشتم که مرتبط با شاهنامه بود، یعنی موضوع هم شاهنامه بود و آن مجموعه متریال خاصی داشت که من از آن متریال استفاده کردم و بعد از آن فکر کردم که این کار قابلیت آن را دارد که در یک مجموعه‌ی منسجم از آن استفاده کنم. بنابراین به این فکر افتادم مجموعه‌ای که الان داریم به نام انعکاس را خلق کنم که این مجموعه حدود ۱۰ اثر است. تکنیک و متریالی که من آنجا استفاده کردم، استفاده از آینه بود و در ادامه من در مجموعه‌ی انعکاس هم از آینه استفاده کردم و فکر کردم که بیایم از حالت دو بعدی که در واقع در آثار هنری وجود دارد، تبدیلش کنم به سه بعدی. بنابراین تبدیل شد به خط چیدمان و متریالی که استفاده کردم بر روی بوم در واقع دوختن است. یعنی خطوط دوخته شده و یک کنتراست مشکی و سفید دارد و شاید تفاوت آن با آثاری که ما دیدیم و قبلا داشتیم، نوع اجرای متفاوت آن است، به نوعی که وقتی که شما در واقع اثر را نگاه می‌کنید، خود اثر به تنهایی در واقع یک کار آبستره است ولی اتفاقاتی می‌افتد که الان نمی‌خواهم به آن اشاره کنم، در پی آن تبدیل می‌شود به یک کار سه‌بعدی و در واقع این کار را متفاوت می‌کند از کارهایی که قبلاً انجام‌ شده است.»

نمایشگاه «انعکاس» خط چیدمان‌های مهدی سعیدی در گالری «اچ» جمعه دوم شهریورماه ساعت ۱۶ افتتاح می‌شود.

۵۷۵۷

منبع:خبرآنلاین

خروج از نسخه موبایل