سید عباس صالحی: سهم انقلاب اسلامی در حوزه زنان بسیار شگرف است/ ایده مرکزی دولت چهاردهم وفاق ملی است

سید عباس صالحی: سهم انقلاب اسلامی در حوزه زنان بسیار شگرف است/ ایده مرکزی دولت چهاردهم وفاق ملی است

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد، بی تردید یکی از وزارتخانه‌های پیشران برای اینکه بتواند وفاق دولت و ملت را تجدید و تحکیم کند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

سید عباس صالحی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه نوبت صبح روز سه‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ صحن مجلس در جریان بررسی برنامه و صلاحیت‌های خود گفت: «ایده مرکزی دولت چهاردهم وفاق ملی است و این کانون معنایی مهمترین نکته‌ای است که می‌تواند دولت چهاردهم را متفاوت از دولت‌های قبل کند. به نظر می‌آید نظریه دولت وفاق ملی هم در فضای عملی و هم در فضای نظری باید در دو سطح نظام حکمرانی و رابطه دولت و ملت استمرار پیدا کند؛ در بخش رابطه دولت و ملت دغدغه‌های جدی وجود دارد و کاهش فزاینده و مخاطره آمیز سرمایه اجتماعی نسبت به نظام حکمرانی و دولت، گسست‌های نسلی و جنسیتی، فاصله گروه‌های مرجع و از جمله پیشکسوتان و اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه با دولت و ارکان حکمرانی از جمله این دغدغه‌ها است.»

در سال ۵۵ از مجموعه افراد بالای ۲۰ سال فقط ۲ درصد تحصیلات دانشگاهی داشتند 

صالحی عنوان کرد: گرچه در فضای جامعه ما عناصر ثابت هویتی فراوان و ارزشمند هستند اما تغییرات اجتماعی در جامعه ما اندک نیست؛ این تغییرات اجتماعی ایجاب می‌کند که راهبردهای متناسب با آنها را پیدا کنیم. جامعه ایران جامعه ۱۵۰ سال قبل ۵۰ سال قبل یا حتی ۱۰ سال قبل نیست.  ما در سال ۵۵ از مجموع افراد دارای ۲۰ سال ۲ درصد دارای تحصیلات دانشگاهی بودند اما در سال ۹۵ این رقم به ۱۸ درصد رسیده است؛ یعنی امروز حدود ۲۰ درصد از جامعه ایرانی دارای تحصیلات دانشگاهی هستند و معنای آن شکل گیری طبقه متوسط فرهنگی است؛ طبقه که روح نقاد و ذهن کنجکاو دارد و سبک زندگی آن با افراد کم سواد و بی‌سواد متفاوت است.

در سال ۵۰ در کل ایران ۱۹۰ هزار دانشجوی دختر داشتیم

سید عباس صالحی با ارائه آماری جامع‌تر گفت: «۶۵ درصد زنان ایرانی در سال ۵۵ بی‌سواد بودند، اما انقلاب اسلامی نقش جهشی در حوزه زنان داشت و سهم انقلاب اسلامی در حوزه زنان بسیار اساسی عمیق و ژرف است و در سال ۹۵، ۹۳.۴ درصد زنان باسوادند، در سال ۱۳۴۹ در کل ایران ۱۹۰ هزار دانشجوی دختر داشتم اما در سال ۱۴۰۰، یک و نیم برابر دانشجوی دختر داریم و این یعنی جامعه زنان ایرانی تحول یافته‌اند و ما نمی‌توانیم آنها را نبینیم.»

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که سینمای ایران بعد از انقلاب درخشش قابل توجهی داشت و به بالندگی بیشتری رسید، اظهار کرد: «هنرمندان در تولید پویانمایی و بازی‌های یارانه‌ای ظرفیت قابل توجهی دارند با عنایت الهی چشم به راه گلبانگ ایران خواهیم بود.»

صالحی تاکید کرد: «فرهنگ اسلامی با حضور هنرمندان، شاعران، نویسندگان، فیلسوفان و فقیهان گسترش پیدا کرد. هزاران هنرمند با اتکا به مهارت‌های غنی ایرانی – اسلامی و آفرینش‌های هنری پیش رفته است.»

۲۴۵۲۴۵

منبع:خبرآنلاین

خروج از نسخه موبایل