حاشیه

معرفی فیلم نیمه پنهان

معرفی فیلم نیمه پنهان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : معرفی فیلم نیمه پنهان

نام فیلم: نیمه پنهان

سال انتشار : ۱۳۸۰

ژانر: سیاسی، درام

فیلمنامه: تهمینه میلانی (بر اساس رمان “بعد از عشق” نوشته فریده گلبو)

مدیر فیلمبرداری: محمود کلاری

تدوین: بهرام دهقانی

موسیقی: امیر معینی

طراح صحنه: ایرج رامین فر

چهره پرداز: مهری شیرازی

امتیاز (imdb) : ۶.۹ از ۱۰

 

بازیگران:

نیکی کریمی، محمد نیک بین، آتیلا پسیانی، صغری عبیسی (آفرین)، مریم کاظمی، پونه حاج محمدی، رزا آرایش، اکبر معززی

 

 

 

خلاصه داستان

وکیلی به‌نام خسرو محتشم برای رسیدگی به پرونده شکایت یک زنِ زندانی که از رییس‌جمهور تقاضای کمک کرده روانه شیراز می‌شود. او در چمدان خود دفتر خاطرات همسرش فرشته صمیمی را می‌یابد که از گذشته‌های دور برایش نوشته است. فرشته در ابتدای نامه‌اش با اشاره به هفده سال زندگی مشترکش با خسرو به لزوم شناخت بیشتر همسرش نسبت به گذشته‌اش تاکید می‌کند. او در نامه‌اش شرح می‌دهد که چگونه در ابتدای انقلاب از شهرستان به تهران آمد و مدتی بعد تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته فلسفه آغاز کرد.

او همزمان با تعدادی از دوستانش وارد جریانات چپ سیاسی می‌شود و همزمان به عشق روزبه جاوید، منتقد و نویسنده و سردبیر یک فصلنامه ادبی که مرد پابه‌سن‌گذاشته‌ای است گرفتار می‌شود.

شیفتگی فرشته نسبت به جاوید چنان است که همه دوستان فرشته به راز این عشق پی می‌برند هرچند نسرین، سردسته گروه، معتقد است که عشق نباید بحث اصلی آنها باشد…

 

 

درباره فیلم

در آغاز دوران معروف به اصلاحات، تهمینه میلانی فیلمساز شناخته‌شده‌ای بود. یکی از آثار او (دیگه چه خبر؟) به پرفروش‌ترین فیلم سال نمایش خود تبدیل شده بود و دیگر آثار او نیز عموما بحث‌هایی را میان منتقدان ایجاد کرده بودند. اما با دو زن بود که میلانی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین فیلمسازان سینمای ایران شناخته شد. بازتر شدن فضا، فرصت را برای بیان حرف‌هایی جدید (از جمله بحث‌های فمینیستی پیرامون حقوق سرکوب‌شده زنان) فراهم کرده بود و میلانی یکی از مهم‌ترین آثار را در این زمینه ساخت. نیمه پنهان، فیلمی بود که میلانی پس از موفقیت‌های دو زن ساخت و بنابراین از زمان تولید این فیلم، انتظارات زیادی برای مواجهه با آن وجود داشت. نیمه پنهان نتوانست موفقیت دو زن را تکرار کند هرچند باز هم به یکی از فیلم‌های بحث‌برانگیز سال اکران خود تبدیل شد.

 

 

افتخارات فیلم

فیلم نیمه پنهان در نوزدهمین دوره جشنواره فجر مورد توجه قرار نگرفت و تنها نامزد سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری (پرویز آبنار) شد.

در پنجمین دوره جشن سینمای ایران (جشن خانه سینما) در سال ۸۰، نیمه پنهان نامزد ۳ جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن (نیکی کریمی)، بهترین بازیگر نقش مکمل زن (آفرین عبیسی) و بهترین عکس فیلم (غوغا بیات) شد که هیچ‌کدام را دریافت نکرد.

در پنجمین دوره جشن سینمایی دنیای تصویر (جشن حافظ) هم نیمه پنهان نامزد ۳ جایزه شد: بهترین صدابرداری و صداگذاری (پرویز آبنار و مسعود بهنام) و دو نامزدی در رشته بهترین بازیگر زن (نیکی کریمی و آفرین عبیسی) که از این میان نیکی کریمی توانست تندیس حافظ را به‌دست بیاورد.

 

منبع: انتخاب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا