حاشیه

شرط شهید رجایی برای انتخاب اعضای کابینه‌اش چه بود؟

شرط شهید رجایی برای انتخاب اعضای کابینه‌اش چه بود؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، روز دوشنبه‌ ۲۰  مرداد ۵۹ بعد از این‌که مجلس شورای اسلامی در جلسه‌ی علنی خود با اکثریت آرا رای تمایل به نخست‌وزیری محمدعلی رجایی داد، ایشان در یک مصاحبه‌ی مطبوعاتی با تعدادی از خبرنگاران داخلی و خارجی شرکت کرد و به سوالات مختلف پاسخ گفت. در ادامه پاسخ رجایی را به برخی از پرسش‌های خبرنگاران به نقل از کیهان مورخ ۲۲ مرداد ۵۹ می‌خوانید:

برای انتخاب اعضای کابینه چه ضوابط و معیارهایی را در نظر گرفته‌اید و ترکیب کابینه چگونه خواهد بود؟

من هنوز از اعضای دولت کسی را انتخاب نکرده‌ام ولی ضوابط همان چیزی است که امام اعلام کردند و من چیزی که به آن اضافه می‌کنم قبول رابطه‌ی مرجعیت هست برای امام، یعنی من معتقدم کسی که به عنوان عضو کابینه شرکت می‌کند باید حتما مقلد امام باشد.

… آن نوار یک‌ربعی که در جلسه‌ی غیرعلنی گذاشته شده بود، چه بوده؟

بعد از این‌که نامه‌ی آقای رئیس‌جمهور به مجلس آمد یک جلسه‌ی غیرعلنی در مجلس تشکیل شد، دوستان همکار ما صحبت‌های مختلفی در مورد من و رابطه‌ی من با آقای رئیس‌جمهور داشتند و در آخر هم از من خواستند که به عنوان معرفی خط‌مشی و برنامه‌ام یک مقدار صحبت‌هایی بکنم. فشرده‌ی آن صحبت این بود که من مقلد امام هستم و این یکی از ویژگی‌هایی است که کابینه‌ی من را با کابینه‌های قبلی فرق می‌گذارد. دوم این‌که من فرزند مجلس هستم در نتیجه فرزند مردم هستم برای این‌که من هیچ‌گونه تلاشی برای نخست‌وزیرری نکرده‌ام جز این‌که مجموعه‌ای از گزارشی که در رابطه با کارم در آموزش و پرورش داده بودم و همه‌ی مجموعه‌ی حرکاتم در در عین مدتی که در مجلس رفت و آمد دارم دوستان همکار من را به این نتیجه رسانده بود که اگر از بعضی شرایط بشود صرف‌نظر کرد می‌شود من را به عنوان نخست‌وزیر معرفی کنند. این را برای خودم یک لطف خدا می‌دانم که به یکی از آروزهایم رسیدم و آن این‌که مردم و مجلس مستقیما توانسته‌اند در انتخاب یک نفر به عنوان نخست‌وزیر دخالت کنند و شرکت نمایند و امیدوارم همین نیرویی باشد برای پیروزی این دولت. مطلب سوم این‌که من برادر رئیس‌جمهور هستم این را باید تاکید کنم که به عنوان دو فرد از یک خانواده در خدمت مردم انقلابی کشورمان خواهیم بود و من امیدوارم که به جای هر صحبتی که حاکی از اختلاف بین من و رئیس‌جمهور باشد آینده حاکی از تلاش من و رئیس‌جمهور و اعضای کابینه‌ی من و همه‌ی افرادی که احساس مسئولیت می‌کنند در رابطه با انقلاب در آن جهت باشد…

شرط شهید رجایی برای انتخاب اعضای کابینه‌اش چه بود؟

… مراکز قدرت و تصمیم‌گیری را چگونه از بین خواهید برد و در چه جهتی؟

من در تشکیل کابیه از همه‌ی نهادهای انقلابی تقاضای کمک و همکاری خواهم کرد و بر همین نهادهای انقلابی هم متکی هستم زیرا که به اعتقاد من این نهادهای انقلابی همه‌شان در آن ویژگی که عنوان کردم مشترک هستند بنابراین آن‌چه که من به عنوان راه‌حل از بین بردن مراکز قدرت دارم این‌که راهی انتخاب کنیم که مراکز قدرت احساس نشود. من معتقدم که اگر دولت با سپاه پاسداران خود را دو مرکز قدرت احساس می‌کنند به خاطر ناهمگونی دولت هست با سپاه پاسداران و الا دولتی که از مردم باشد سپاه پاسداری که از مردم باشد این‌که دو مرکز قدرت نیستند بلکه یک قدرت هستند زیرا که از یک نیرو و از یک جمعیت هستند.

۲۵۹۵۷

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا