از جمع آوری کتاب های ادبیات کلاسیک تا عذرخواهی برای اکران فیلم

از جمع آوری کتاب های ادبیات کلاسیک تا عذرخواهی برای اکران فیلم

صفارهرندی در اولین اقدامات خود در این وزارتخانه روی مباحث محتوایی در چارچوب فرهنگ انقلابی و اسلامی متمرکز شد. عدم چاپ مجدد کتاب های منتشر شده در دولت هفتم و لغو مجوزهای اعطا شده در دولت هشتم از نخستین اقدام های مدیریت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت نهم بود. 

اتحادیه ناشران: کتاب های ما کجاست؟
در شش ماه نخست آغاز به کار محمد حسین صفارهرندی و در نیمه دوم سال ۱۳۸۴ کمتر ناشری موفق به دریافت مجوز کتاب از وزارت ارشاد شد و شماری از ناشران حرفه ای کشور که سالیانه تا ۵۰۰ عنوان کتاب منتشر می کردند، به یک باره با انسداد در دریافت مجوز نشر رو به رو شدند و این روند ادامه داشت و در فروردین ۱۳۸۵ ناشرانی بودند که هرکدام ۱۰۰ یا ۲۰۰ عنوان کتاب را منتظر دریافت مجوز داشتند.
ادامه این روند واکنش ناشران و کتابفروشان به وضعیت نشر و صدور مجوزها را در پی داشت. بر همین اساس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران خطاب به وزیر وقت ارشاد نامه نوشت و نسبت به معطل ماندن کتاب ها برای دریافت مجوز انتشارات و عدم پاسخگویی به کتاب های رفع ایراد توسط ناشران اعتراض کرد.
توقیف، جمع‌آوری و ممنوع الچاپ کردن کتاب هایی که در دولت هفتم و هشتم در مدیریت احمد مسجدجامعی و عطاالله مهاجرانی بر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده بود، سانسور همه ارکان کتاب از کتب ادب کلاسیک فارسی تا عرفان ایرانی و حتی کتاب های آموزشی دانشگاهی و ادبی جهان از جمله اقدام های صورت گرفته در بخش ممیزی کتاب بوده است.
بنابر آمار خانه کتاب تعداد عناوین کتاب های چاپ شده در دولت نهم ۵۱۵۱۰ عدد عنوان شده است. 
عذرخواهی وزارت ارشاد برای اکران فیلم هایی که در دولت هشتم مجوز اکران گرفتند
در حوزه سینما، مجوز اکرانِ برخی از فیلم ها که در دولت سید محمد خاتمی صادر شده بود؛ لغو شد و در دولت نهم فرصت اکران پیدا نکرد. که از آن جمله می توان به فیلم «مکث» ساخته داریوش مهرجویی و فیلم «تسویه حساب» به کارگردانی تهمیه میلانی اشاره کرد.
توقیف فیلم «سنتوری» به کارگردانی داریوش مهرجویی، پایین کشیدن فیلم «نقاب» ساخته کاظم راست گفتار از اکران سینماها و انتشار بیانیه ای از سوی وزارت ارشاد مبنی بر عذرخواهی برای اکران این فیلم از دیگر بخش‌های توقیفی سینمای ایران در دوران وزارت صفارهرندی بود. 
مجموع این توقیف ها بر اساس دیدگاه و اعتقاد صفارهرندی مبنی بر دفاع از ارزش ها انقلاب در حوزه فرهنگ شکل گرفته بود. وی معتقد بود هر فعالیتی که در حوزه فرهنگ و هنر شکل بگیرد که مغایر با اهداف فرهنگی نظام جمهوری اسلامی باشد، حتی اگر مجوز داشته باشند باطل است. 
یکی از فعالیت هایی که صفارهرندی جز امتیازهای دوران وزارت خود می دانست، اعطای مجوزهای ساماندهی و شکل‌دهی موسسات و نهادهای مردمی است.
۵۷۵۷

منبع:خبرآنلاین

خروج از نسخه موبایل