چگونه سازندگان «جن‌زدگی در ونیز» یک قصر جن‌زده ساختند

چگونه سازندگان «جن‌زدگی در ونیز» یک قصر جن‌زده ساختند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

العربیه: «جن‌زدگی در ونیز» (۲۰۲۳)، آخرین اقتباس سینمایی کنت برانا، فیلمساز و بازیگر مشهور ایرلندی، از رمان آگاتا کریستی، پلیسی‌نویس مشهور انگلیسی، هرکول پوآرو (کنت برانا)، کارآگاه افسانه‌ای را به یک قصر جن‌زده در ونیز می‌کشاند تا معمای قتلی که ظاهرا منشاء ماوراءطبیعی دارد را حل کند.

وظیفه ساختن قصر جن‌زده و ایجاد فضای وهم‌آور داستان بر عهده جان پل کلی، کارگردان هنری فیلم گذاشته شد. او با الهام از فیلمنامه ترسناک، تلاش کرد به قصر شخصیت بدهد و آن را به یک عنصر مهم داستان تبدیل کند. برانا و کلی در ابتدا به کاوش در قصر‌های واقعی ونیزی پرداختند، اما در نهایت به دلیل پیچیدگی فیلمنامه تصمیم گرفتند قصر دلخواه خود را در استودیو پاین‌وود لندن بسازند.

کلی قصر را با دقت طراحی کرد تا سبک معماری ونیز را منعکس کند. به گفته وی، «پالاتسو» یا قصر ونیزی ساختار مشخصی دارد. در طبقه زیرین «کابانا» یا قایق‌خانه قرار دارد که ساکنان خانه از طریق آن روی کانال‌های شهر نیمه‌غرق‌شده آمد و شد می‌کنند.

«پیانو نوبیل» که در طبقه میانی قرار دارد، محوطه اصلی خانه است که در آن سالن‌های رقص و موزه و امثالهم وجود دارند و عموما محل پذیرایی از مهمان‌هاست. در نهایت طبقه بالایی خانه است که معمولا محل اتاق خواب‌ها و پذیرایی‌های کوچک‌تر برای اهل منزل است.

کلی می‌گوید آن‌ها در قصر مصنوعی لندن چند راهروی طولانی و گذرگاه مخفی هم ساختند، اما در مجموع به معماری ونیز وفادار ماندند. دکوراتور فیلم فضا‌های متنوعی با پالت‌های رنگی و بافت‌های غنی ایجاد کرد که لایه‌های تاریخی را برجسته می‌کند. دیوار‌های گچی در حال پوسیدگی قصر که آجرهای‌شان بیرون زده و رطوبت آن‌ها را فرا گرفته است، بر قدمت و فضای وهم‌آور ساختمان می‌افزاید.

این توجه عمیق به فضاسازی و ایجاد میزانسن دقیق، جن‌زدگی در ونیز را به یکی از اقتباس‌های سینمایی ماندگار آثار کریستی تبدیل کرد، و تحسین تماشاگران و منتقدان را برانگیخت که عموما این فیلم را بهترین نسخه پوآروی برانا می‌دانند.

منبع: انتخاب

خروج از نسخه موبایل