سینمای ورشکسته فارابی؛ ۱۲۷ میلیارد بودجه صرف شد، ۳۸ میلیارد فروخت

سینمای ورشکسته فارابی؛ ۱۲۷ میلیارد بودجه صرف شد، ۳۸ میلیارد فروخت

مهسا بهادری:  زمانی که در حد فاصل یکم فروردین تا ۳۱ خرداد سینمای ایران توانست ۴۹۰ میلیارد تومان فروش داشت و ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار مخاطب را به سینما آورد و همه مدیران دم از رونق سینما زدند و منتقدان این موضوع را نشان از رونق سینما ندانستند و گفتند تنها فروش سینما افزایش یافته است و این به معنی رونق سینما نیست. به طور مثال رضا درستکار در پاسخ به این پرسش که این آمار و ارقام و تفاوتی که نسبت به سال گذشته دارند و اینکه کل گیشه سینما در دست سه فیلم بود، حاکی از رونق و پیشرفت سینما است یا خیر گفت: «بعضی از مدیران سینما ادعا می‌کنند که در دوران ما رونق اتفاق افتاده است. اما ما در پاسخ به آن‌ها و به صورت کاملا علمی می‌توانیم بگوییم که اصلا چنین اتفاقی رخ نداده است. اولین نکته‌ای که برای رد این فرضیه وجود دارد؛ مسئله اضمحلال گسترده فیلمسازی و باختن قافیه به تعدادی فیلم بی‌کیفیت و نازل با عنوان فیلم‌های طنز است که وهن هنر سینما هستند.میدان دادن صرف به تولید گسترده این نوع آثار فیک و مثلا کمدی، موجب ویرانگری در نظام تولید شده است. هیچ تهیه‌کننده و سینماگری نه دیگر می‌تواند و نه می‌خواهد به سمت ژانرهای واقعی سینما برود. این یک فاجعه ملی است که بعدها اثرش را می‌گذارد.»

این ماجرا تنها یک اشل کوچک شده از وضعیت سینمای ایران است که حتی مصادیق آن را در ارگان‌های دولتی مثل فارابی هم می‌توانیم پیدا کنیم.

بنیاد سینمایی فارابی در ادامه گزارش‌های شفاف‌سازی قراردادها و حمایت‌های خود از آثار سینمایی، در راستای «ﻗﺎﻧﻮن اﻧﺘﺸﺎر و دﺳﺘﺮﺳﻲ آزاد ﺑﻪ اﻃﻼﻋﺎت»، گزارش این حمایت‌ها را از بهمن ۱۳۹۹ تا پایان تیر ماه ۱۴۰۳ منتشر کرد. در  گزارش عملکرد مالی فارابی که به تازگی ارائه داده و حالا مروری داریم بر فرازهایی از عملکرد مالی سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ فارابی در زمینه تولید فیلم‌هایی که در جشنواره‌های فیلم فجر به نمایش درآمدند و بعد هم روی پرده سینما آمدند. از این آمار تنها فیلم‌های «آپاراتچی» و «کت چرمی» توانستند هزینه انجام شده را، در گیشه سینما بازگردانند و باقی فیلم‌ها، حتی نتوانستد بخش کوچکی از بودجه دریافتی خود را به دست بیاورند.

نام فیلم

بودجه فیلم

میزان فروش

سال اکران

تعداد مخاطب

سازنده 

سال ساخت

آسمان غرب

۲۹میلیارد ۱۰ میلیارد و ۲۶۰ میلیون تومان ۱۴۰۳ ۲۴۱ هزار مخاطب حبیب والی نژاد ۱۴۰۲

پالایشگاه

۲۴میلیارد+۲میلیارد متمم+ ۲۵۰میلیون فیلمنامه

مجموع۲۶ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان

۶۳۰ میلیون تومان ۱۴۰۲ ۱۴ هزار مخاطب سعید سعدی ۱۴۰۱

شماره ده

۱۴ میلیارد تومان ۵۳۰ میلیون تومان ۱۴۰۲ ۱۳ هزار مخاطب  ابراهیم اصغری ۱۴۰۱

شور عاشقی

۱۳ میلیارد تومان ۸۳۰ میلیون تومان ۱۴۰۳ ۲۲ هزار مخاطب داریوش یاری ۱۴۰۲

بعد از رفتن

۱۱میلیارد/۱۴۰۱+ ۹۰۰میلیون متمم در سال ۱۴۰۲

مجموع ۱۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان

یک میلیارد تومان ۱۴۰۱ ۲۱ هزار مخاطب محمود بابایی ۱۴۰۲

کت چرمی

۹میلیارد و ۱۰۰میلیون ۱۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان  ۱۴۰۲ ۳۰۰ هزار مخاطب کامران حجازی ۱۴۰۱

روایت ناتمام سیما

۶میلیارد و ۶۰۰میلیون/۱۴۰۱+ ۴۰۰میلیون متمم در سال ۱۴۰۳

مجموع ۷ میلیارد تومان

۸۰۰ میلیون تومان ۱۴۰۳ ۱۲ هزار مخاطب مجید رضابالا ۱۴۰۱

آبی‌روشن

۶میلیارد تومان یک میلیارد تومان ۱۴۰۳ ۱۵ هزار مخاطب محمدحسین میری ۱۴۰۲

آپاراتچی

۶ میلیارد تومان ۶ میلیارد تومان  ۱۴۰۳ ۱۰۳ هزار مخاطب سجاد نصرالهی ۱۴۰۲

جنگل پرتقال

چهار میلیارد و ۹۰۰میلیون تومان سه میلیارد تومان ۱۴۰۲ ۶۴ هزار مخاطب رسول صدرعاملی ۱۴۰۱

کل بودجه هزینه شده برای این ده فیلم سینمایی ۱۲۷ میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان بود اما تنها هزینه‌ای که از فروش این فیلم‌ها بازگشت ۳۸ میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان بود درواقع فارابی حدود سه برابر فروش اصلی برای فیلم‌ها هزینه کرد.

۲۴۵۲۴۵

خروج از نسخه موبایل