جوایزی که مختص کشورهای عربی و آفریقایی است

جوایزی که مختص کشورهای عربی و آفریقایی است

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،به نقل از  ستاد خبری نخستین جشنواره ملی و بین‌المللی کتاب کودک و نوجوان، آخرین قسمت از سلسله مباحث «آشنایی با مهم‌ترین جوایز و جشنواره‌های بین‌المللی کتاب کودک» به معرفی جوایزی چون «جایزه کودک اتصالات ادبیات» و «جایزه بائوباب» اختصاص پیدا کرده است.

جایزه کودک اتصالات ادبیات 

جایزه ادبیات کودک اتصالات در سال ۲۰۰۹ از سوی دختر شیخ امارات متحده عربی با هدف بالا بردن کیفیت کتاب کودک و نوجوان عرب زبان، بالا بردن فرهنگ کتابخوانی و علاقه به مطالعه در میان کودکان و نوجوانان، و شناسایی نویسندگان، تصویرگران و ناشران برجسته بنیانگذاری شده است.

این جایزه وابسته به مؤسسه کتاب برای نسل جوان IBBY است و «شرکت چندرسانه‌ای اتصالات» در کشور امارات و حاکم کشور امارات هم پشتیبان مالی آن هستند.
این جایزه تنها به ادبیات کودک عرب و کتاب‌هایی اهدا می‌شود که به زبان عربی نوشته می‌شوند و کتاب‌های ترجمه ‌شده را شامل نمی‌شود. همچنین نباید قبلاً جایزه ملی یا بین‌المللی را برده باشد.

کتاب‌های شرکت کننده در این جایزه نباید ارزش‌ها، آداب و رسوم و سنت‌های عرب را زیر پا گذاشته باشد. کتاب‌ها برای مخاطبان صفر تا دوازده‌ساله و سیزده تا هجده‌ساله باشند.

کتاب‌های آموزشی، غیرداستانی، علمی، شعر و مجموعه داستان‌های کوتاه بررسی نمی‌شوند. کتاب‌ها توسط ناشران یا مؤسسات وابسته معرفی می‌شوند و هر ناشر حداکثر می‌تواند تا سه کتاب معرفی کند.

 

جایزه آن نقدی و برابر با یک‌میلیون درهم یا ۷۹ هزار پوند است که  مشترکاً پنجاه درصد از آن به نویسنده و تصویرگر و پنجاه درصد دیگر به ناشر آثار برتر اهدا می‌شود. کتاب برگزیده سال، افزون بر این جایزه، ٧٥٠هزار درهم نیز از «جایزه کتاب شیخ زیاد» در ابوظبی خواهد گرفت. 

این جایزه پس از جایزه آسترید لیندگرن گران‌ترین جایزه ادبیات کودک و نوجوان به شمار می‌رود. برنده این جایزه در ماه نوامبر در نمایشگاه بین‌المللی کتاب شارجه اعلام می‌شود. ناشر کتاب برنده موظف است چهارصد نسخه همراه با آرم جایزه را چاپ و به مراکز مختلف اهدا و بیست نسخه را هم هر ساله به نمایشگاه بین‌المللی کتاب شارجه ارائه کند.

در سال ۲۰۱۳، هیئت مدیره کتاب برای جوانان امارات متحده عربی (UAEBBY) برنامه Warsha را با حمایت جایزه کتاب کودکان اتصالات با هدف ایجاد نسل جدیدی از استعدادهای عربی در زمینه نوشتن، طراحی و انتشار کتاب کودکان عرب راه‌اندازی کرد. 

جایزه بائوباب

جایزه طلایی بائوباب (که قبلاً جایزه بائوباب بود) سالانه به نویسندگان آفریقایی ادبیات کودکان و نوجوان اهدا می‌شود. جایزه طلایی بائوباب شامل داستان‌های کوتاه منتشر نشده، نوشته‌ شده توسط شهروندان آفریقایی بدون در نظر گرفتن سن، نژاد یا موقعیت جغرافیایی است. این جایزه سالانه به شهروندان آفریقایی اهدا می‌شود که یک داستان کوتاه را برای کودکان یا نوجوانان در یکی از این سه دسته ارائه می‌دهند: رده جوانان (داستان‌هایی برای خوانندگان هشت تا یازده‌ساله)، رده ارشد (داستان‌هایی برای خوانندگان دوازده تا پانزده‌ساله) و جایزه نویسنده در حال پیشرفت برای یک نویسنده آینده‌دار هجده‌ساله و کمتر. 

ورود به جایزه از طریق ایمیل است، داستان‌های ارسال‌شده باید آثار منتشر نشده به زبان انگلیسی باشند. جایزه طلایی بائوباب، که در ژوئیه ۲۰۰۸ تأسیس شد، یک جایزه ادبی آفریقایی است که هدف آن تشویق نوشتن ادبیات افریقایی برای کودکان و نوجوانان است. مأموریت آن شناسایی غول‌های ادبی افریقایی نسل بعدی و تولید داستان‌های کلاسیک آفریقایی است که برای سال‌های آینده از آن‌ها قدردانی خواهد شد.

 

جایزه طلایی بائوباب ابتکار بنیاد آموزش‌ و پرورش طلایی بائوباب، یک سازمان غیرانتفاعی ثبت شده در غنا، است. این جایزه از سوی پروژه کتابخانه آفریقا، بازی برای تغییر، Echoing Green، و صندوق جهانی کودکان حمایت می شود. این سازمان از دفتر خود در اکرا، غنا، به رهبری بنیانگذار Deborah Ahenkorah فعالیت می‌کند. در سال ۲۰۰۹ برندگان افتتاحیه ۲۰۰۸ هرکدام ۸۰۰ دلار دریافت کردند که این مبلغ برای جوایز ۲۰۰۹-۲۰۱۰ در رده‌های Junior و Senior به ۱۰۰۰ دلار افزایش یافت.
یکی از اهداف جایزه طلایی بائوباب این بود که تهیه محتوای ادبی آفریقا برای کودکان یازده سال و پایین‌تر به اندازه کافی نیست. بخشی از ابتکارات این جایزه از این قرارند: شرکت در برگزاری نمایشگاه‌های جهانی بهترین تصاویر کودکان، مشارکت برای پیوند دادن نویسندگان و تصویرگران آینده‌دار با ناشران بین‌المللی با اهداف پیشروِ آفریقایی و برگزاری کارگاه‌های نویسندگی و تصویرگری.

دستاوردها:
–    این جایزه الهام‌بخش برای پدید آوردن ۱۵۰۰ داستان کودک آفریقایی و تصاویری از بیش از ۲۵ کشور آفریقایی بوده است.
–    بیش از پانزده نفر از نویسندگان برتر این جایزه نویسندگانی هستند که آثار آن‌ها منتشر شده‌اند، برخی برای اولین بار، و کتاب‌هایشان در سراسر جهان، در کتابفروشی‌های چندین کشور، در آمازون و Worldreader موجود است.
–    کارهای بین‌المللی و نوآورانه طلایی بائوباب و تأثیر اجتماعی آن توسط بسیاری از سرمایه‌گذاران برجسته بین‌المللی شناخته شده است. همچنین این برنامه‌ها در سیستم‌عامل‌های مهم رسانه‌ای بین‌المللی مانند BBC Africa و France ۲۴ نمایش داده شده است. Deborah بنیانگذار و مدیر اجرایی سازمان Ahenkorah   به عنوان همکار سبز در Aspen انتخاب شده است .
–    این سازمان توسط سازمان‌های قابل توجه پشتیبانی شده است: صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف)، پروژه کتابخانه‌ای و بین‌المللی هیئت مدیره برای جوانان آفریقا.

داستان راه‌اندازی جایزه بائوباب طلایی

دبورا آهنکورا اولین بار که عاشق خواندن شد وارد کتابخانه اجتماعی خود در اوسو، غنا، شد. او در زمان دانشجویی در کالج برین ماور در پنسیلوانیا، یکی از بنیانگذاران سازمان دانشجویی، پروژه آموزش در آفریقا  (PEIA) برای ارائه کتاب برای کودکان آفریقایی و PEIA هزاران کتاب را به سراسر جهان و ۳۰ کشور آفریقایی ارسال کرد.
او در حال سازماندهی یک محموله کتاب، با کتاب‌های تصویری برخورد کرد. دختر کوچک آفریقایی از بین هزاران کتاب که آنها ارسال کرده بودند با او ارتباط برقرار کرد. این اولین باری بود که او می‌دید که نماینده مردم است و متوجه شد که جدا از تعداد کودکانی که در آفریقا کمبود دسترسی به کتاب‌ها دارند، مشکل دیگری وجود داشت، احتمالاً مشکل اصلی، یعنی: در آفریقا به اندازه کافی کتاب‌های متنوع کودک تولید نمی‌شد و به‌راحتی برای همه کودکان قابل دسترسی نبود.
او سپس جایزه طلایی بائوباب (GBP) را با حمایت از مربی و بنیانگذار آن، راما شاگایا، ‌راه‌اندازی کرد. این جایزه نقدی سالانه است.

۲۲۰۵۷

حتما بخوانید : معرفی فیلم لانتوری

منبع:خبرآنلاین

خروج از نسخه موبایل